Gå til innhold

Dieseltuning, erfaringer, meninger og svar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg regna litt og sett over:

Dyser: 4500,- á stk hos GS

Turboagregat: 16.000,- hos GS

Partikkelfilter: 16.000,- hos GS

Det kan bli dyrt å kjøpe feil powerbox ...

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

e87 118d dyser koster 4,519.40kr hos gs.

ny turbo koster mellom 13 og 16 tusen. Kan siker skaffes billigere i danmark eller sweden.

8)
Skrevet

Hva er det i dysene som ikke tåler økt dieseltrykk da? Har aldri sett eller hørt at det er noe problem,men har du andre erfaringer så vil eg gjerne høre dem.

Piezoelektriske dyser kan,i motsetning til sine solenoidstyrte forgjengere ha opp til flere pilot- og primær-innsprøytninger,så mange som 5 slike pr. arbeidstakt.

Teknisk sett takler de bedre durasjonen,og de har også samme systemet som forgjengerene med railtrykk for å assistere lukking av dysa,men de har eliminert den mekaniske forbindelsen ettersom piezo har en servoventil og ikke lenger direkte forbindelse.

Turboene på de fleste biler ligger et stykke unna både choke og surge grensa,og vil nok klare et moderat trykk/flødesøkning. Problemet blir det sistnevnte isåfall ettersom bilen ikke fløder mer bare pga endring av programvaren,og vil i de fleste tilfeller ha samme rpm grense.

Eksostemp på diesel er i utgangspunktet relativt lavere enn på bensinmotorer,og har tilgode å høre om havari på turbinaksel eller impeller pga horribel blanding som gir såpass høy avgasstemp.

Eg vil tro du får "problem" med LMM's flødesbegrensning lenge før du får turbohavari på nyere bil pga surge ettersom LMM er allerede makset ut 3/4 før full fløde og bare gir en standard måling utifra dette da. Og med dette "problemet" eg nevner er lambdaverdien,alså sortlegging av nabolaget.

Og da kommer vi inn på problemene som kan oppstå over tid som eg nevnte tidligere i annet innlegg.

Så skal du tune bilen din hos en som kan programmering,så ville eg avventet med å handle inn reservedeler med det første :wink:

Skrevet

Merk deg at gearkassen har en nominell momentbegrensning på 370 Nm. Det er heller ikke den samme manuelle 6-trinns gearkassen som bl.a finnes i 120d. Dette betyr trolig at clutchen også har sine begrensninger, men den koster jo ikke all verden. Utfordringen med chipping er at ekstra hestekrefter og moment har en tendens til også å bli brukt... man ønsker jo valuta for pengene og dette belaster et drivverk som ikke har alt for store marginer for en effektøkning i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg tror det hele egentlig bunner i bruken av bilen også... Skal du for eks kjøre litt banekjøring og kansje autoslalom så vil jo slitasjen på bilen uansett øke her og der. Er du som de fleste av oss som liker litt ekstra drag i forbikjøringer osv så er det trolig ikke spesielt risikabelt.

Det jeg synes er interesangt er dette E36cab1 nevner ang AF forholdene, soting osv... Det jeg er litt nyskjerrig på er om det lønner seg å montere annet luftfilter for mer lufttilgang, større eksos inkl "downpipe" osv om det er likt på diesel...Ofte monterer man en LMM som også håndterer mer luft og kansje til og med modifiserer innsug osv... Vi snakker kansje litt utenom det vanlige innen dieseltuning, men jeg er forveten på om en dieselmotor med turbo lar sg tune på tilsvarende måte en bensin gjøres? Kan man for eks montere Datasprut?

Denne "Bluefinn" dibedutten jeg nevnte omprogrammerer ECU. Da kan du bytte mellom orginalt og tunet oppsett når du vil samt at du da trolig kan styre noen parametere seperat selv også? Som en liten datasprut?

Skrevet
Jeg tror det hele egentlig bunner i bruken av bilen også... Skal du for eks kjøre litt banekjøring og kansje autoslalom så vil jo slitasjen på bilen uansett øke her og der. Er du som de fleste av oss som liker litt ekstra drag i forbikjøringer osv så er det trolig ikke spesielt risikabelt.

Det jeg synes er interesangt er dette E36cab1 nevner ang AF forholdene, soting osv... Det jeg er litt nyskjerrig på er om det lønner seg å montere annet luftfilter for mer lufttilgang, større eksos inkl "downpipe" osv om det er likt på diesel...Ofte monterer man en LMM som også håndterer mer luft og kansje til og med modifiserer innsug osv... Vi snakker kansje litt utenom det vanlige innen dieseltuning, men jeg er forveten på om en dieselmotor med turbo lar sg tune på tilsvarende måte en bensin gjøres? Kan man for eks montere Datasprut?

Denne "Bluefinn" dibedutten jeg nevnte omprogrammerer ECU. Da kan du bytte mellom orginalt og tunet oppsett når du vil samt at du da trolig kan styre noen parametere seperat selv også? Som en liten datasprut?

Ja du kan tune en dieselmotor "som en otto-motor" for å si det veldigt enkelt. Men en må huske på at det er mindre termisk energi i avgassene til en diesel,samt at det er en mer sakte-brennende brennstoffblanding som gjør til at en får litt andre kriterier.

Som regel er røra fra luftfilter,LMM og resten av innsuget på en original overladet dieselmotor dimensjonert etter hva motoren kan fløde på max VE(der motoren har høyest effekt,og dertil bruker mest luft). Et åpent filter vil derfor sjelden gi den store uttellingen på fløden.

Skal du montere større LMM må ECU programmeres til dette,ellers vil avlesingen bli feil. Det er nok å fjerne gitteret i en original LMM,og motoren vil da gå "bananas" pga feil luftgjennomstrømming og dertil feil avlesing via LMM.

Større downpipe&eksos vil hjelpe dersom du trimmer slik at det er behov for dette,eller at det originale gir for høyt baktrykk fra børjan av.

Datasprut som vil fungere på en CR motor veit eg ikke om noen som har montert. Det vil i teorien fungere da CR er nesten som et LH system å regne(bensin),men i beste fall vil du kun få kjøre dysene sekvensielt uten pilot-innsprøytning. Men kansje med en kamtrigger med software kompatibel med 2 triggere på samme hjul vil det kunne kansje gå?!? Men tviler,vil nok bli for tett mellom veivrotasjonsgradene,CR motoren har jo innspr.syklusen på rundt 35-38grader veivrotasjon,alså litt kortere enn forkammer-motorene.

Skrevet

Så egentlig vil tuning av disse dieselmotorene begrenses av mengden luft inn og innsuget slik du ser det? ALT er jo mulig, men skal alt bygges fra bunn så smaker det mindre en det koster....

Jeg kunne tenke meg å tatt for meg disse tuningsboxene fra diverse leverandører og måle effekt/Nm gjennom hele registeret og samtidig blandigsforholdet som måles (AF). Dette ville vel gitt n pekepinn hvilke tuningbox som gir mest korrekt forhold over hele registeret... Vi gjorde i sin tid en test på åpent filter kontra orginalfilter i e36 328i...Kansje på tide med nye mer dyptgående testing :idea:

Skrevet

Tja, den har gjerne feil tittel i henhold til det innholdet gikk over til, men det er en spennende diskusjon/utvikling da..!

Endrer tittel til Dieseltuning, erfaringer, meninger og svar?

Skrevet

Legger inn et spørsmål jeg da (siden tittelen på tråden er meninger og svar :-))

Noen som har erfaring med bluefin fra UK?

Prisene, metoden og effekten de oppgir er jo ganske imponerende.

Skrevet

OI..!!! Dette så spennende ut!

Er det installasjon av remappet ECU, hjemme i hagen?

(Vil den ta backup av orginal map, for tilbakelegging ved salg)?

Må den stå tilkoblet hele tiden?

Skrevet

Da jeg importerte bil ville nesten alle av BMW kundene ha bilen ferdig levert med omprogrammert styreenhet. Vi brukte kun ESS og hadde aldri noe som helst tull.

Effektmessig var det natt og dag på samtlige. Den råeste var nok 325d hvor det nesten hentes ut 100hk uten problem! Jeg ville aldri vurdert powerbox siden de ikke er optimalisert til akkurat din bil, men bare på generelt grunnlag for den gitte modell.

Skrevet

Har selv klokketro på ESS, men om Blufin kan ta backup av orginal-ecu, for så å legge over (mest sansynlig samme ECU-map som ESS bruker) den remappede softwaren hjemme i hagen, vil jo dette være et utrolig bra alternativ..

Spesielt ved videresalg, hvor kjøper ofte ugleser annonser med chippede biler.

Skrevet
Har selv klokketro på ESS, men om Blufin kan ta backup av orginal-ecu, for så å legge over (mest sansynlig samme ECU-map som ESS bruker) den remappede softwaren hjemme i hagen, vil jo dette være et utrolig bra alternativ..

Spesielt ved videresalg, hvor kjøper ofte ugleser annonser med chippede biler.

Ja... og akkurat dette er interessant. Nesten alle vil ha en chippet dieselbil, men ingen vil kjøpe en brukt dieselbil som er eller har vært chippet. Hvorfor er det slik? Kan det være fordi det er på seg selv at man skal lære andre å kjenne?... :wink:

Skrevet

Helt riktig. Tror folk innbiller seg at hvis andre har chippet den, er det synonymt med at den har vært grisekjørt..

Min far på 55 har chippet Volvoen sin - det er ikke ensbetydende med at bilen har vært i helkjørt, mens naboen på 18 kjører en dønn orginal, langt nyere, 318 - likevel er nok denne i helkjørt lenge før min fars 330 hk Volvo er..

Tror jeg før ville ha sett an selger, enn om bilen er chippet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...