morten54 Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Har ett problem med at jeg ikke får startet en dieselmotor fortiden. Det er en buss motor (vet at det er feil forum men trenger virkerlig hjelp, alt av info kan hjelpe meg) av merke Scania, hvis det er til hjelp. Har ladet batteriene så starteren går fint rundt, men ikke noe start tegn. Det kommer da litt eksos ut av eksospotta selv etter jeg har sluttet å dra om starteren. Jeg har ikke motorvarmer så vidt jeg vet, har hatt tanken om å bygge en liten treboks rundt motorrommet slik at jeg kan bruke 2x 2000w byggtørkere inni slik at dieselen skal tine, misstanker om at det er ett problem. Har noen erfaringer med dette eller kan hjelpe meg med noen råd og tips er det veldig fint Jeg lurer også på om det er mulig å push starte busser? Bussen har manuelt gir, men har ikke prøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Har du mistanke om at dieseltilførselen har frosset? Lenge siden motoren har gått foresten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten54 Skrevet Februar 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2010 Har misstanke om at dieseltilførselen er frosset ja, har vært nedi -25 grader over lengre tid. Det er noen som skulle starte den jevnlig, annenhver uke, noe jeg tviler sterk det har gjordt. Så ja det er en stund siden motoren har gått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten54 Skrevet Februar 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2010 Forresten, hvor lang tid er vanelig å la glødepluggene gløde? Glødelampen slår seg av med en gang, så har ikke helt troen på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 På personbil gløder det i kanskje 3-5 sek hvis alt er ok, endel mer hvis det er noe feil eller er veldig kaldt. Endel dieseler trenger ingen/nesten ingen gløding. Har ikke vært borti tunge kjøretøy... Ville fått den innendørs. Vanlig med frossen diesel på denne tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Løsne på ene dyserøret, og se om det kommer diesel der når du kjinner på starteren. Da finner du hvertfall ut om du må gjøre noe med tilførselen. Greit å ha med seg en til å kjinne, mens du selv ser om det kommer diesel da Angående gløding: Dersom tenninga står på, du hører ikke glødereleet slår ut etter en stund da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 De slukker ikke med engang når det er så kaldt. da kan det ta litt tid.. lurt å gløde en 2-3 ganger. Det kan være dieselfilteret som har frosset? Har ikke noe særlig greie på dieselmotorer, har hatt en:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Sikker på at du ikke må holde nøkkelen fysisk i glødeposisjon da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Hva med bål under bunnpannen? Iceroad-trucker style ftw Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajoe Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Hvis dieselen som er på tanken ble fylt på i løpet av sommerhalvåret, er den nok grøt nå. Hvis du ikke har mulighet til å slepe den inn i et oppvarmet lokale, må du vente til det blir plussgrader. Diesel som først har vokset seg, er ikke noe særlig villig til å blande seg sammen igjen. Det er like så greit at den ikke har vært forsøkt startet mens det var på det kaldeste, da du kun oppnår å fylle dieselfilteret med grøt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth730i Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Som sagt tidligere her, stor mulighet for at det er sommerdiesel på denne, så jeg anbefaler første omgang av med dieselfilter, få gjort reint allt, få tømt dieseltanken å få på vinterdiesel, få også sjekket at det ikke ligger frossen sommerdiesel i rørene, løsnet det høyeste plasserte dieselrøret på motoren å pump frem diesel til det bare er rein fin diesel som kommer stramme til og start opp. - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Diesel Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Hvis det er sommerdiesel så er på tanken, så er nok det lurt ja. Er det derimot vinterdiesel, noe trådstarter ennå ikke har bekreftet/avkreftet, kan han nok spare seg bryet med å tømme tank osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
morten54 Skrevet Februar 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 21, 2010 Det ble sist fyltpå diesel i September, er det vinter eller sommer diesel da? Skal opp på bussen i morgen og sjekke diverse ting, så får fikkle mer da. Håper da jeg slipper å tømme den for diesel, da dette høres ut som en sikkerlig kjedelig jobb Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pajoe Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Det ble sist fyltpå diesel i September, er det vinter eller sommer diesel da? Skal opp på bussen i morgen og sjekke diverse ting, så får fikkle mer da. Håper da jeg slipper å tømme den for diesel, da dette høres ut som en sikkerlig kjedelig jobb Det blir sjelden solgt diesel som holder -25 i september. Tror ikke du skal satse på å dra den guffa inn i filteret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hauso Skrevet Februar 21, 2010 Share Skrevet Februar 21, 2010 Det visste jeg ikke! at det er forskjell på sommer og vinterdiesel? hvorfor det egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå