Gå til innhold

Toppdekselpakning - kjent svakhet på M52B28 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en tur fra Værnes til Trondheim i dag stod plutselig motoren min i brann... Fikk slukka det kjapt og det ser ut som det kommer olje fra toppdekselet og ned på eksosmanifolden. Regner med at toppdekselpakningen er gåen.

I så fall er det andre gang det skjer på ca. 12 måneder. Jeg passer alltid på å kjøre forsiktig (les, under 3000 omdr) når motoren er kald, men det hjelper tydeligvis ikke. Begge gangene dette har skjedd har det vært 15-20 minus og bilen har typisk stått 2-3 dager før det har skjedd.

Er dette en kjent svakhet på M52? Er det veivhusventilen som fryser og fører til dette? Burde EMM Sport i så fall oppdaget dette når de bytta toppdekselpakning sist?

Skrevet

Toppdekselpakningen er en svakhet på M52, men skal selvfølgelig holde mer enn ett år. Det høres ut som du har tett veivhusventil ja. Dette burde de visst på merkeverksted.

Står noe om det litt ned på siden her :wink:

viewtopic.php?p=1284601

Skrevet

Ok, takk for svar. :) Vi får se hva de sier på EMM i morgen, håper selvsagt at det "bare" er toppdekselpakning og regner med at veihusventilasjonen bør byttes. Hva kan jeg regne med totalt, 6-7000 ?

Synes forøvrig at det er skummelt at toppdekselpakningen kan ryke så lett flere ganger. Jeg har aldri hatt en bil som jeg har vært så forsiktig med når det gjelder temperatur og turtall, samt at jeg har vært veldig nøye med oljeskift. Likevel skjer dette igjen...

Skrevet

Toppdeksel pakningen er IKKE en svakhet på disse bilene, mens Veivhusventilasjonen ER på mange i kaldt klima. å når den blir tett ryker ofte toppdekselpakningen grunnet trykket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...