Gå til innhold

BMW 320D E46 150 hk Dunkelyd fra motor!


Cissaman
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i den siste tiden støtt på litt problemer med min 320D fra 01/02(150hk), det første som skjedde her for noen mnd. siden var at turboen røyk, den ble byttet på et verksted til ny orginal type.

Men, nå for en uke siden la jeg merke til en slags dunkelyd som kommer fra motoren, hvis jeg holder foten på clutchpedalen så kjenner jeg vibrasjon i pedalen som følger takten til dunkelyden. Vi håpte jo på at dette bare var et clutch/lager problem så den har idag blitt byttet. Jeg fikk tlf. fra verkstedet at lyden er der fortsatt og at de lurer på om det kan være noe mer alvorlig, motorlagrer etc.?? er det noen her inne som har vært borti tilsvarende??

Jeg liker å være litt foran når jeg støter på slikt som dette og har allerede begynnt å se meg rundt etter brukte motorer, hvis noen kan tipse meg om hvor jeg kan leite hen så er det flott, gjerne i utlandet.

Men nå håper jeg enda at det ikke skal være såå alvorlig da..

Alle svar mottas med stor takk.

God helg: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det dunking eller mer klikkelyd?

er det slik klikkende lyd som jeg har i min e36 kan det være samme problem på e46

Yes.

Jeg fant den.

http://jackassofalltrades.com/ticker.html

du kan jo be de på verksted sjekke litt ang denne.

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=295193

Selfølgelig ikke sikkert det er denne, men verdt et forsøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er at det er svingningsdemperen eller den såkalte "belt-vibration-damper" som begynner å bli slitt (del nr. 1 på bildet). Når denne demperen begynner å bli utslitt kan man høre og merke dunkelyder i hele bilen. Det er ofte mulig å observere metallspon på dekselet under radiatoren i forkant av motoren når demperen holder på å si takk for seg. Umiddelbart vil jeg mene at 144000 Km er litt for tidlig når det gjelder denne demperen, men man vet aldri iom. at demperen før eller siden blir utslitt. Demperen koster ikke mange kronene og verkstedet burde ikke beregne mer enn en times arbeide for jobben.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/T ... on_damper/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

144 er ikke kort mtp svingninsdemper.. sett mange defekte på omtrent halvparten..

men, det skal ikke kunne kjennes i clutch..

så tror nok det er noe annet..

jeg ville jo vurdert en 3liter om du først skal bytte motor, men det er vel bare meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kjenne vibrasjonene av en ødelagt svingningsdemper i hele bilen. Noen klager til og med over at bakdøren ikke lukker/låser skikkelig og at den derfor vibrerer under kjøring, men så viser det seg at det bare er svingningsdemperen. Jeg var til kontroll med vår 2003 E46 318d Touring pga. nettopp vibrasjoner/during i bilen da bilen hadde kjørt ca. 205000 Km. Det første de gjorde var å sjekke den aktuelle demperen, men den var ikke problemet (det var derimot AC-kompressoren). Nå har bilen kjørt nesten 240000 Km og svingningsdemperen er like hel. Min svoger har en Peugeot 406 2,1 TD som nå har kjørt ca. 505000 Km... og demperen er like hel. Det er med andre ord helt tilfeldig når demperen sier takk for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinghjulet er ett skjent problem på E46 med 2L diesel med manuel gear.

også har du eksosanlegget som blir sprekk i, midt underbilen så blir den å kom borti platene som eksosen ligger over.

også skjent problem etter noen har løsnet på flensen foran katalysatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... jeg har både skiftet svinghjulet og sveiset eksosrøret på det aktuelle stedet foran katalysatoren (tre ganger), men vibrasjoner i disse tilfellene er kun aktuelt når bilen akselererer med belastning. Man merker intet til evt. vibrasjoner når bilen står stille. Et ødelagt utløserlager i clutchen kan imidlertid gi små vibrasjoner og ulyder. Det samme kan helt utslitte motorfester (noe jeg også har opplevd med vår bil). Jeg holder imidlertid en knapp på svingningsdemperen i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar her, jeg noterer alle og vil bruke all informasjon jeg får.

Svingjulet ja, det var ikke en dum tanke. Når du sier det så kan jeg si at helt siden jeg fikk bilen for 2 år siden så har det vært en snedig hylelyd fra svinghjulet hver gang bilen startes.

Men alle svar er til stoor hjelp her, jeg printer ut alle forslag og gir dette til verkstedet mitt. Jeg er ikke i tvil om at de finner utav dette men med all hjelpen herfra så slipper vi kanskje å skru bilen til kromosomer : )

Igjen, tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... jeg har både skiftet svinghjulet og sveiset eksosrøret på det aktuelle stedet foran katalysatoren (tre ganger), men vibrasjoner i disse tilfellene er kun aktuelt når bilen akselererer med belastning. Man merker intet til evt. vibrasjoner når bilen står stille. Et ødelagt utløserlager i clutchen kan imidlertid gi små vibrasjoner og ulyder. Det samme kan helt utslitte motorfester (noe jeg også har opplevd med vår bil). Jeg holder imidlertid en knapp på svingningsdemperen i dette tilfellet.

Clutch og lager er nytt igår, så den er eliminert.

Jeg har en vibrasjonslyd fra skjøten foran katalysatoren, men det er ikke den lyden,hehe...

Lyden gøres mer ut som en "skjøtte"(gammel trebåt) gonk,gonk....Som følger turtallet. Merker meg at lyden blir noe kraftigere når motoren er litt varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et såkalt dobbelmasse svinghjul på moderne biler og de holder dessverre ikke evig, men det er ikke alminnelig, med mindre man kjører svært brutalt, at disse svinghjulene sier takk for seg allererede ved knapt 150000 Km. Jeg opplevde at svinghjulet sa takk for seg ved ca. 200000 Km og det var helt uvanlig iht. tre forskjellige BMW verksteder jeg snakket med. Vår bil har kjørt 90% av tiden på motorveier med cruisekontrollen aktivert og aldri vært i nærheten av en rivstart eller en bane. Jeg tviler derfor på at det er svinghjulet for din del, men man kan aldri vite.

Turboen tror jeg heller ikke at det er iom. at den lager en lys hylelyd hvis et lager i selve turboen er ødelagt (som er den mest alminnelige feilen når det gjelder turboen i M47N motoren), man opplever ikke rytmiske dunkelyder. Husk at turboen spinner rundt med 15-100000 omdreininger pr. minutt.

Følger dunkelyden motorens turtall når bilen går på tomgang og du gir gass? Endrer dunkelyden takt når bilen kjører og du gir gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem har brukt spesial utstyret for å sentrer clutchen din ja?

Den er meget spesiel sia vist man ikke bruker det så kan man få vibrasjoner i bilen.

sånn ser den ut. tok en bilde under skifting på 2000 E46 320D

Tror ikke de har dette spesialverktøyet, dbilen står ikke på merkeverksted. Men dunkelyden er lik før og etter clutchbytte så jeg tror ikke det kan være årsaken.

Det er et såkalt dobbelmasse svinghjul på moderne biler og de holder dessverre ikke evig, men det er ikke alminnelig, med mindre man kjører svært brutalt, at disse svinghjulene sier takk for seg allererede ved knapt 150000 Km. Jeg opplevde at svinghjulet sa takk for seg ved ca. 200000 Km og det var helt uvanlig iht. tre forskjellige BMW verksteder jeg snakket med. Vår bil har kjørt 90% av tiden på motorveier med cruisekontrollen aktivert og aldri vært i nærheten av en rivstart eller en bane. Jeg tviler derfor på at det er svinghjulet for din del, men man kan aldri vite.

Turboen tror jeg heller ikke at det er iom. at den lager en lys hylelyd hvis et lager i selve turboen er ødelagt (som er den mest alminnelige feilen når det gjelder turboen i M47N motoren), man opplever ikke rytmiske dunkelyder. Husk at turboen spinner rundt med 15-100000 omdreininger pr. minutt.

Følger dunkelyden motorens turtall når bilen går på tomgang og du gir gass? Endrer dunkelyden takt når bilen kjører og du gir gass?

Ja lyden høres såvidt når bilen står på tomgang og øker proposjonalt med turtallet. Lyden følger turtallet uansett om bilen står i ro eller er under bevegelse.

Det er difinitivt ikke turboen denne lyden kommer av, turboen er ca. 3mnd. gammel. turboen ble heller ikke byttet på merkeverksted men på et verksted som er anerkjent som "turboverksted" Men det snodige er at når jeg fikk bilen tilbake med ny turbo så hørte du knapt turboen, idag er det en hylelyd fra det som jeg syns er unormal høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK... så kan du utelukke at det er drivverket etter clutchen samt deler av understelet foran som lager problemene. Jeg ville fokusert på det letteste først i nevnte rekkefølge: slå av AC-kompressoren (hører du stadig dunkingen?), sjekk eksosanlegget (inkl. deksler og plater), sjekk svingningsdemperen (se etter metallspon mellom motoren og radiatoren på dekselet under radiatoren), sjekk motorfestene og gearkassefestet (bør nok gjøres av et verksted). Hvis du stadig ikke har funnet problemet bør du sjekke svinghjulet og evt. få en kvalifisert mekaniker til å høre på rådelagrene med et stetoskop. Jeg tror imidlertid ikke at problemet er svinghjulet og/eller rådelagrene... slike problemer er som tidligere nevnt relativt uvanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...