Gå til innhold

E39 530d, rasle-/skrapelyd .. turbohavari? Update: Havarert.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

På vei hjem fra Ikea i går la jeg brått merke til en rasle/skrape-lyd. Fant raskt ut at det ikke var radioen, men bilen. #-o

Cruiset i 5. gir når jeg oppdaget dette. Raslinga følgte turtallet, og kunne høres fra inne i bilen. Jeg stoppa og åpnet panseret.. Kunne høre en ramle skramle lyd fra området rundt turboen på tomgang også. Det ble bilfrakter videre på reisen...

Har ikke sett noen svart sky bak bilen, og bakpotta var fri for olje, kun sot.

Bilen har gått bare ca 260'. Veivhusventilasjon er skiftet for ca 10' siden.

Kan dette være noe annet enn turboen? Eller er det bare å benytte sjansen til å sette i en GTV2260..

På forhånd takk! :)

Skrevet

Ta av slangen inn på turbo og kjenn etter slakk.

Skal være null slakk inn/ut, men kan være litt opp/ned...

Skrevet

Hvor lang levetid kan man regne på en turbo?

530d'n min hadde vel gått ca 250' uten at jeg merket noe og 730d'n min nærmer seg også 250' nå. Burde jeg kanskje skifte turbo nå før den eventuelt tar kvelden?

Skrevet

Det kommer veldig an på vedlikehold, effektuttak osv.

En turbo kan sikkert holde 500 000 km i rett bil og med rett vedlikehold og rett sjåfør, men kan også ryke etter 50 000 hvis den er chippa, skamkjørt og ikke blir vedlikeholdt (har sett konkret eksempel på dette selv)

Finnes ikke noe fasitsvar. Er en såpass dyr del at man gjerne venter til den lager ulyder/lekker før man bytter

Skrevet

Ok, er etter eget syn god på vedlikehold, men har åpenbart sviktet på turbo fronten :)

Hva tenker du på med vedlikehold på turboen?

Har kun demontert slangen inn til turboen når jeg skiftet termostat.

Skrevet

Godt vedlikehold kan vel kjennetegnes med hyppige oljeskift, skift av veivhusventilasjonsfilter hvor det er tema, la turboen få kjøle seg ned et par minutter før man kutter tenniga osv.

Jeg hadde forsåvidt planlagt å overhale turboen med et såkalt repset, men ser ut som det muligens blir litt mer grundig nå. :?

Det har vært litt høy turbolyd fra bilen, men har trodd at det har kommet fra en liten luftlekkasje en plass.. Kan jo ha vært et tegn på slapp snurrebass.

Skrevet

Med vedlikehold tenker jeg igrunn kun på hyppighet på oljeskiftene da turboen smøres av motorolja.

Hva man gjør før man begynner å kjøre og ikke minst når man har parkert er avgjørende for levetiden på turbo.

Man skal helst vente 1 min på tomgang både før og etter kjøring for å få optimal smøring på turbo :wink:

Men hvem har tid til det? :roll:

Skrevet

Hører ingen ulyder, og jeg har skiftet veivhusvetilasjonen en gang, og skal bytte igjen ved neste oljeskift og montere den nye som har kommet som visstnok er vedlikeholsfri. Kjører også litt på tomgang rett etter start og før stopp for at turbo skal få "kjørt" seg ned.

Tolker det dit hen at så lenge jeg ikke hører ulyder så er det bare å kjøre på, eventuelt så kan man sjekke etter slakke ved å ta av tilførsels slangen/røret.

Dette rep settet du (DannyRS) nevner, er det orginalt?

Skrevet

Da kan jeg bekrefte at turboen min har raset, prisestimat 25 lapper. Blir nok å handle turbo fra utlandet... se om jeg finner en GT2260V fra E60.. :)

@mhane

Det var et rep sett jeg fant på ebay, ikke originalt fra garrett.

Skrevet
Da kan jeg bekrefte at turboen min har raset, prisestimat 25 lapper. Blir nok å handle turbo fra utlandet... se om jeg finner en GT2260V fra E60.. :)

@mhane

Det var et rep sett jeg fant på ebay, ikke originalt fra garrett.

Har vært borti herligheten selv, kostet meg 19 lapper, så sjekk rundt og forbi...

Kan også vurdere en som er overhalt kanskje?

#-o

Skrevet

hadde vel gått for en 2260 om du har tenkt å hente litt effekt ja :) hvis du skal kjøre originalt har det ikke så mye å si..

forøvrig så holder 2260 til mye mer enn du får ut av motoren. (uten mer omfattende arbeid på topp og innsug)

Skrevet

Har vært borti herligheten selv, kostet meg 19 lapper, så sjekk rundt og forbi...

Kan også vurdere en som er overhalt kanskje?

#-o

Prisestimatet er fra bmw i Moss, uten rens av intercooler og eksos. Sjekk av intercooler'n kan jo kanskje være smart iallefall. Var nesten overrasket at det var så "billig". Finner nok noe rimligere. Tror ikke jeg skal gjøre dette selv, slik at jeg har noen å peke på hvis det skulle rase etter 100km... :wink:

Handler antakelig turbo fra tyskland eller england..

hadde vel gått for en 2260 om du har tenkt å hente litt effekt ja :) hvis du skal kjøre originalt har det ikke så mye å si..

forøvrig så holder 2260 til mye mer enn du får ut av motoren. (uten mer omfattende arbeid på topp og innsug)

GT2260V i kombinasjon med dyser fra 535d gir litt muligheter for å skremme ut noen fler hk. :) Men det koster..

Også ryker vel automatkassa på null komma niks.. :D

• 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...