Gå til innhold

Forsterker går ikke i protect lenger! :)


Anbefalte innlegg

Hmm.. Har noen små problemer med stereoen.

Har lagt opp 50kvadrat strømkabel, signal, jording til spiller og remote for litt siden. Spilleren fungerer bare allers, men så fort jeg skrur på litt volum går forsterkeren i protect. Skjønner ikke helt hva det kan være.

Trodde først det var dårlig jord, men har nå satt minusen på batteriet, så da skal det jo være mer enn bra nokk.

Noen som har peiling på hva som kan være feil?

Forsterker er dynabel 4501, og subben er 12" Memphis mojo m3.

Gjelder ikke bmw, men det spiller jo ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sia forsterkeren er stabil ned til 1ohm og du har berre 1 sub, so har du nok ikkje lasta forsterkeren for langt ned.

Dårlig jording betyr at det er dårlig kontakt ein plass.

Kan selfølgeligt være dårlig kontakt imellom jordledningen og batteri.

Du har og andre plasser det kan væra dårlig kontakt. F.eks. sikringsholderen.

Sjekk og om ein kord ifra ein ledning har forvilla seg på feil plass.

Har suben 2 spoler?

Sjekk da at du har koblet rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dobbeltspole ja. Har fungert bra i godt over et år slik det er koblet nå, så er ikke det som er feil vertfall.

Skal sjekke etter "blindledninger", og sikringsholder. Hadde ikke sikringsholder selv, så måtte kjøpe en ny. Men da jeg bor langt ute på bygda har vi bare en bensinstasjon som har ymse deler. Så jeg har en slik sikringsholder med display og greier, men det har aldri lyst som jeg har sett.

Vet ikke hvordan det fungerer jeg.

Hadde bare 60A sikring som passet og. Det er vel gjerne litt lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du stillt inn sens? Den er normalt fra 0.2V og opp til 2-8V. Hvis denne står på f.eks 0.2V og du drar spilleren opp til 50% volum så er dette normalt 1-2V på signalkabel og hvis forsterkeren da er innstilt på f.eks 0.2V skal den gå i protect. Alternativet er å levere et forvrengt signal og det er det ingen høytalere som liker. Sens knotten er for å få en match mellom spiller og forsterker. Den skal settes så høyt som mulig. Hvis du skal stille dette inn skikkelig så må du spille av en 60HZ sinustone og måle spenning på phonokabel med et digitalt Multimeter.

Sens knappen blir ofte misforstått til å kunne få fram noen ekstra tryllewatt men det er kun for å få et samsvar mellom spenning ut fra spilleren og spenning inn på forsterker.

Edit: Ser du skriver at dette har fungert i 1 år så da må det med andre ord være noe som har hemft nylig med dette oppsettet eller har du skiftet ut noen komponenter?

Har vært borti at 60A Agu sikringer løsner mellom sølvtråden og hodet i enden av glasset, det ser helt fint ut men du oppdager det når du tar ut sikringen og drar enden rett av glasshylsa, sjekk det hvis det er slike sikringer du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sens har jeg ikke justert på tror jeg ikke. Har ikke peiling på hva det er engang.

Jeg har forøvrig ny spiller som ble montert opp i går. Det er den eneste nye komponenten.

Synes det er rart hvis det skal være sikringen da forsterkeren står på hvis jeg spiller på lavt volum, men så fort jeg skrur opp lyser den røde lampa på siden.

Så kan signalkablene ha noe med det å gjøre? Ene signalinngangen på forsterkeren er litt rassert da kassen ikke var godt nokk festet i den forrige bilen, slik at det ble endel rykk og napp i ledningene. Kan jo være det som er feilen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at den nye spilleren er forklaringen på problemet ditt. Den har muligens høyere spenning på phonoutgangene enn den ganle spilleren din hadde. Hvis den gamle var en 2V spiller og den nye er en 4V spiller så kan det være forklaringen. Bruker du rear eller front eller har silleren egen Sub utgang? Prøv å stille på den nevnte sens knappen på forsterkeren din slik at den justeres høyere fra f.eks 1V til 2V. Dunker subben like mye som den gjorde tidligere før forsterkeren går i protect? Eller dunker den mer enn før når du spiller lavt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koblet signalet der det sto SW. Regner med det står for subwoofer?

Jeg hører ikke at den spiller i det heletatt, uansett volum, men forsterkeren lyser grønt ved lave volum, og går over til rødt når jeg skrur opp litt, samtidig som at kupelyset dimmer litt med det samme.

Her er link til spilleren. Vet ikke om du/dere får noe ut av det jeg.

http://www.pioneer.no/no/products/25/12 ... index.html

Takker for kjappe svar foresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal funke, uansett så skal den ikke gå i protect uten først å prøve å spille, 4V får du først nå volumet står på fullt så det er nok ikke det som er probemet. Når du har volumet helt lavt på spilleren så har du mindre enn 1V og da skulle du fått lyd uansett hva sens er innstilt på ville jeg tro. Du kan jo prøve å sette Sub level på spilleren litt lavere og sens på forsterkeren en plass midt imellom 0.2V og 6V bare for å ha prøvd.

Er det mye arbeid å sette tilbake den gamle spilleren? Hadde vært greit å vite om det virker med den gamle spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...