Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever til stadighet at lysene på bilen flimrer, spesielt mye ved å gi gass. I samme tilfelle blir lysene svakere ved bruk av f.eks spylervæske. Lysene inne i bilen flimrer samtidig. Av og til kutter radioen i noen sekunder og da blinker også ASC lampe i bilen. Jeg _vet_ at batteriet på bilen er dårlig, det er gammelt og det grønne lyset på batteriet lyser ikke lenger. Kan batteriet være hovedårsaken til dette eller kan det f.eks være tegn på at dynamo tar kvelden..?

Skrevet

Mål spenningen på batteriet, så finner du fort ut om det er ødelagt (hvis det er under 12,2v. så er det bare å bytte med en gang)

12,6V = 100%

12,4V = 75%

12,2V = 50%

12,0V = 25%

11,7V> ~ 0%

Kan også være spenningsregulatoren som er gåen. Igjen mål spenningen på batteriet mens bilen er i gang, så får du noen til å gi litt gass/turtall mens du måler.. Her skal det være 14,4v.

Hvis du får store variable utslag ved forskjellig turtall, så er det regulatoren som har tatt kvelden.!

Skrevet

Hmm.. Det var ikke batteriet det var noe galt med. Med motor av gav batteriet 12,01 volt og med motor i gang krabbet den fort opp på 14,2 volt. Da får vi begynne å feilsøke og evt. se på spenningsregulatoren.

Skrevet

Jeg måle spenningen før jeg startet (med motor av) og når motor var i gang. Målte ikke etter. Autopower trodde imidlertid at det kunne være tegn på at dynamoen begynner å bli gåen. Skal imidlertid ta diagnose på det til uka :)

Skrevet

Uansett så tilsier 12 volt på ett batteri at det ikke er helt som det skal være uansett om det er både 3 og 4 dager siden bilen var i drift, og det ikke er noen forbrukere som ligger og "sutter" litt, som f.eks en alarm/timer til defa osv.

Vet ikke hvordan regulatoren er på "nyere" bmw, så hvordan den eventuelt reagerer dersom batteriet er litt "slitent" tør jeg ikke si, men dersom det var en litt eldre opel (og bmw) dette gjaldt, så ville jeg konsekvent påstå at regulatoren var inne i sin siste livs epoke.

Men målingen du har med motor i gang er fin den, men ser irritasjons momentet med urlolig elektronikk/lys styrke ja.

Turbo tralla mi oppfører seg likdan i perioder (M50B25) noe som skulle tilsi at det er samme dynamo som du muligens har. Men den er slik på fjærde året nå, så har ikke noe erfaring og dele der heller.

Ble i grunn mye urelevant skriving her nå, men blir fort slik på en kald vinters kveld.

Oppdater tråden på hvordan det går da. :-)

Skrevet

Oppdaterer etter diagnose. Komfortsetene er jo koblet til batteriparken bak, men vil ikke tro at det er dette som er synderen.. :) Vil uansett takke for tilbakemeldinger.

• 3 weeks later...
Skrevet

Dette blir stadig værre, så verkstedtime er bestilt til Torsdag, uten at de vet helt hva det er..

Følgende symptomer er registrert.

-Lys ute/inne flimrer, flimrer enda mer hvis noen funksjoner i bilen brukes.

-Ved gasspådrag kutter stereoen, samtidig som motorkraften reduseres. ASC og ABS lampe lyser før det blir bra igjen etter 1 sek. Dette kan også skje uten gasspådrag. Da slokker lysene ute og inne samtidig.

-Bilen har ikke låst seg opp igjen en rekke ganger, hverken med fjernkontrollen eller ved å vri om nøkkelen. Etter å ha vridd en del ganger mellom førerdør og bakluke har den kommet.

Noen som har noen idè om hva dette kan være?

Skrevet

mye av det samme skjedde i min E38. ga gass så fadet lyden i cdspilleren ut og lyden ble skrapete før det ble helt stille. så kom den tilbake etter litt. masse lamper i dashen lyste. målte batteri. men det virket ok. var også vanskelig å låse opp fjernstyrt med nøkkel. en dag ga jeg gass da kom det antispin lampe og varsel om at kassa gikk i nød modus. låst i 4 gir. batteri virket helt og. til og med grønnt lys. men byttet likevel og alle problemer løst :D

Skrevet

Girkassa gikk i nødløsning (i 3 gir) for noen uker siden, men den fungerte igjen etter at bilen ble stoppet for så å slått på igjen. Diagnose hos BMW viste heller ingen feil på girkassa og siden har den fungert helt perfekt. Jeg vil tro dette blir dyre ting å bytte på måfå, så det er vel best å få dette undersøkt.. Uansett, takk for svar og innspill sjøbuse :)

Skrevet

Sjøbuse sier vel bare at han hadde mye av de samme symptomene, og det løste seg når han bytta batteri. Det koster sikkert mer med et besøk hos bmw enn å bytte batteri hjemme...

Skrevet

min var også normal etter en stopp av motoren. men gikk i nødmodus etter litt igjen. ikke hatt problem etter batteribytte. du kan ikke få lånt deg et batteri og testet da?

Skrevet

Igjen, hvis batteriet ditt er kun 12,01 volt, så er det under 50 % kapasitet igjen på det, og i en E39 er det mye elektronikk som krever en del strøm..

Ville uansett ha byttet batteriet, da det er gåent, og sett om problemene fortsatt er der.!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...