hanskr Skrevet Mars 3, 2010 Skrevet Mars 3, 2010 hei var tenkt å kjøyre ein russebil på biltralle bak bilen min, men har berre sertifikat for vanleg hengar nåkken som veit om eg ville muste lappen om eg vart stoppa ? eller berre bot ? takker for alle innnspel
bmwkizn Skrevet Mars 3, 2010 Skrevet Mars 3, 2010 Hva du mener med førerkort for VANLIG henger? Hvis du har førerkort for klasse B opp til 3500kg. så har jeg villa droppa det hvis jeg var deg. Vet ikke om du mister lappen, men bota kommer til å svi som F *Hvis du har førerkort klasse B gjelder følgende: Skal du trekke tilhenger over 750 kg må ikke tillatte totalvekt for bil og henger til sammen overstige 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må heller ikke overstige bilens egenvekt. (Tillatte totalvekter og bilens egenvekter finnes i vognkortet til bil og henger) * (Dette er hvis du kun har førerkort kl B opp til 3500 kg)
hanskr Skrevet Mars 3, 2010 Forfatter Skrevet Mars 3, 2010 de er det eg har er vell lurast å late de være da :S
doffa Skrevet Mars 3, 2010 Skrevet Mars 3, 2010 Feil... nettopp tatt lappen på lastebil og bil med henger. om du har kun klasse B har du lov å trekke en henger med total vekt opp til 750 kg ikke noe 3500kg. skal du dra henger over 750 kg må du ha klasse BE å da har du kun lov og kjøre opp til 3500 totalvekt på bil henger. over det må du ha liten lastebil med henger da kan du ha total vekt på 12 tonn. bot den er så drøy at du vil ikke prøve engang.
hanskr Skrevet Mars 3, 2010 Forfatter Skrevet Mars 3, 2010 oki, har lappen på traktor da og då kan eg kjøre 25 ton.... men går litt seint ska ta lastebillappen i sommar tenkte eg:) kor mykje du betalte for lappen?
kbteknik Skrevet Mars 3, 2010 Skrevet Mars 3, 2010 Førerett i klasse B gjelder for motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Man kan i tillegg trekke en tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Men tilhengeren og motorvognen kan ikke overstige 3500 kg til sammen. Med kl B kan en trekke tilhenger over 750 kg om samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt med fører (75 kg). Minstealder på 18 år. Klassen gjelder også for tre- eller firehjuls motorsykkel og klasse M kode 147. I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge beltebil med eller uten tilhengerslede, klasse M kode 146 og tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3, når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg.
Endre Hånde Skrevet Mars 3, 2010 Skrevet Mars 3, 2010 Feil... nettopp tatt lappen på lastebil og bil med henger. om du har kun klasse B har du lov å trekke en henger med total vekt opp til 750 kg ikke noe 3500kg. skal du dra henger over 750 kg må du ha klasse BE å da har du kun lov og kjøre opp til 3500 totalvekt på bil henger. over det må du ha liten lastebil med henger da kan du ha total vekt på 12 tonn. bot den er så drøy at du vil ikke prøve engang. Det er nok ikke hellt riktig... 750kg er jo hovedregelen, men campingvognregelen gjør at dette ikke gjelder så lenge du holder deg på rett side av 3500kg. Biltralle kan han glemme selv om det bare er tomme hengeren som skal flyttes. De har for høy tillatt totalvekt. Med Kl B kan man kjøre tilhenger som har tillatt totalvekt under egenvekten til bilen, men ikke totalvekt på vogntog over 3500kg. Vognkortet gjelder også, men selv om det tilsier at du kan kjøre en henger tyngre enn bilen, så kreves det da BE for at det skal være lovlig.
bmwkizn Skrevet Mars 3, 2010 Skrevet Mars 3, 2010 Feil... nettopp tatt lappen på lastebil og bil med henger. om du har kun klasse B har du lov å trekke en henger med total vekt opp til 750 kg ikke noe 3500kg. skal du dra henger over 750 kg må du ha klasse BE å da har du kun lov og kjøre opp til 3500 totalvekt på bil henger. over det må du ha liten lastebil med henger da kan du ha total vekt på 12 tonn. bot den er så drøy at du vil ikke prøve engang. Feil? Min informasjon er henter fra reglene fra en kjøreskole.Da utgir de feil info i tilfelle. Kan godt hente linken til deg hvis du vil men ja han må ha BE for å kjøre med stor henger.
CrZyWiz Skrevet Mars 3, 2010 Skrevet Mars 3, 2010 Feil... nettopp tatt lappen på lastebil og bil med henger. om du har kun klasse B har du lov å trekke en henger med total vekt opp til 750 kg ikke noe 3500kg. skal du dra henger over 750 kg må du ha klasse BE å da har du kun lov og kjøre opp til 3500 totalvekt på bil henger. over det må du ha liten lastebil med henger da kan du ha total vekt på 12 tonn. bot den er så drøy at du vil ikke prøve engang. Feil? Min informasjon er henter fra reglene fra en kjøreskole.Da utgir de feil info i tilfelle. Kan godt hente linken til deg hvis du vil men ja han må ha BE for å kjøre med stor henger. Du har rett, Doffa har heeeelt feil.
Kentan-racing.com Skrevet Mars 4, 2010 Skrevet Mars 4, 2010 Er nok begrenset på 3500 kg ja på b lappen.. å som sagt her alt etter hva bilen kan trekke og jatta jatta.. Blir du stoppet må du koble av hengeren og la den stå.. pluss bot på 6000 kr.. om du er heldig.. Men blir du tatt med en bil som er så svær at hengeren er utlasta så vurderer de fort førerkort beslag.. Hehe men bil tralle og hente bil i førde no? knappt vi kommer opp førde lia med vogntog jo.
janerik171187 Skrevet Mars 4, 2010 Skrevet Mars 4, 2010 http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... +tilhenger
hanskr Skrevet Mars 4, 2010 Forfatter Skrevet Mars 4, 2010 Er nok begrenset på 3500 kg ja på b lappen.. å som sagt her alt etter hva bilen kan trekke og jatta jatta.. Blir du stoppet må du koble av hengeren og la den stå.. pluss bot på 6000 kr.. om du er heldig.. Men blir du tatt med en bil som er så svær at hengeren er utlasta så vurderer de fort førerkort beslag.. Hehe men bil tralle og hente bil i førde no? knappt vi kommer opp førde lia med vogntog jo. skal ikke opp lia, men ned nei får vente tenker eg, eller få bilen til å gå tanken e isfrossen med sommar diesel :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå