Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 2003 E46 318d Touring og jeg har i lang tid vært plaget av ulike former for vibrasjoner i bilen. Bilen har nå kjørt ca. 240000 Km og vibrasjonene begynte ved ca. 200000 Km. Det hele startet med at motoren virket grov og ukultivert på tomgang. Jeg satset på at det var slitte motorfester og bestilte et bytte av disse samt en inspeksjon av den berømte svingningsdemperen (vibrasjonsdemperen). Motoren virket helt klart mer harmonisk med nye motorfester... spesielt på tomgang, men det var stadig relativt kraftige vibrasjoner ved pådrag/belastning... og det skulle bli værre... mye værre.

Jeg kjørte bilen rett til BMW i Danmark og de konstaterte at svinghjulet var helt ødelagt. Dette ble byttet i kombinasjon med en ny clutch. Store deler av vibrasjonene var nå borte, men dessverre ikke helt. Ved kraftig akselerasjon og ved belastning av drivverket... typisk over 140 Km/t var det stadig vibrasjoner i bilen. Hele drivlinjen etter gearkassen ble derfor sjekket og et skifte av hardykoblingen ble gjennomført uten at vibrasjonene ble borte. Drivlinjen var forøvrig ellers OK.

Gode råd var dyre, men ved et tilfelle oppdaget jeg at AC-kompressoren var én kilde til vibrasjoner. Den virket fint, men gikk tungt (trolig av mangel på nok gass) og dette påvirket motorens belastning. Når kompressoren ikke var aktivert gikk motoren lettere og det medførte mindre vibrasjoner.

Tiden var kommet til at jeg selv forsket litt på problemet... nye felger/dekk ble testet, gearkassefestet ble sjekket, dysene ble sjekket, bakluken ble sjekket (kan skape vibrasjoner hvis den ikke lukker skikkelig), samtlige foringer i understelet ble sjekket og alle hjullagrene ble sjekket.

Status Que er at bilen stadig har moderate vibrasjoner ved kraftig akselerasjon og ved moderat belastning over ca. 140 Km/t. Jeg mener at kilden til vibrasjonene enten er et hjullager eller en av drivakslene som går ut fra differensialen. Typisk er det at vibrasjonene tiltar når bilens mekaniske deler er varmet opp. Vibrasjonene er lavfrekvente og følger ikke motorens turtall, men bilens hastighet relatert til f.eks hjulenes rotasjon. Dette tyder på at det er et hjullager som er kilden til vibrasjonene, men det forklarer ikke hvorfor vibrasjonene tiltar ved belastning. Ergo kan kilden også være en av drivakslene. Disse koster ca. 2000 kroner stk. eksl. montering. Jeg har derfor valgt å kjøre videre i påvente av at vibrasjonene skal bli kratigere med tiden og ikke minst mer entydige, men dette trekker dessverre ut. Bilen kan fint kjøres og man merker ingen vibrasjoner ved moderat akselerasjon og så lenge hastigheten er under ca. 140 Km/t (noe den er 98% av tiden bilen brukes).

Jeg bør legge til at vår BMW kjøres voksent og at den aldri har vært på en bane. Den har blitt brukt til pendling (Danmark-Norge) og ca. 70-80000 Km er kjørt med cruisekontrollen aktivert. Hverken motor eller drivverket har med andre ord vært utsatt for mer belastning enn normalt. Bilen har også stort sett kun vært kjørt med 195/65-15 felger/dekk (alternativt 205/55-16) og dette forklarer ganske sikkert hvorfor det tar så lang tid før f.eks problemer med et hjullager utarter seg.

• 2 weeks later...
  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Fredrik

Akkurat det med hjullager har jeg også vært borti.

Det som var at navet foran var kast i.

Byttet på begge sider foran så var alt av vibrasjoner borte under vanlig kjøring

Også den andre vibrasjoner ved pådrag/belastning som kommer inn i kupen kan også var AC røret som går inn i kupen.

Den nye type rør er vibrasjons fri og forbedret.

Skrevet

Ny pris på bytte av motorfester/vibrasjonsdempere kr 2890,- ferdig montert ink. deler. Ikke merkeverksted. Skal inn neste uke, så får vi krysse fingrene på at dette hjelper.

Skrevet

har samme problemet jeg og..:/..

vibererer ganske krafti på tomgang men med en gang man gir litt gass slit at turtallet stiger med 200rpm blir vibereringen borte... dett er som sakt veldi iriterende.... så blir spenende å følge med på denne tråden..

Skrevet

Jeg endte med å levere bilen på merkeverksted. der synes de ikke vibrasjonene jeg hadde var uvanlig. dette er slik disse bilene er fikk jeg beskjed om. verksmesteren hadde slik bil selv, og hans var værre.

de fant feil på DDE og omprogramerte den. det hjalp noe men kostet flesk...

Dette har jeg sjekket/skiftet:

- Vibrasjonsdemper

- motor/girfester

- Dyser

- DDE

Fortsatt vibrerer den, og jeg har slått meg til ro med at disse bilene ikke akkurat har velbalasert motor.... Skuffet men realistisisk

Skrevet

nei, de skal gå helt stille på tomgang... min vibrerte ikke i de hele tatt før nå.. og nå sliter jeg veeldig med å finne ut hva de er... :?

Skrevet

Ja, fortell meg da.... hva skal man gjøre. :^o:^o

Har hatt den på merkeverksted, mekonomen, kjentfolk, bmw entusiaster, dekksparkere, 1000kunstnere, forståsegpåere... you name it!!!!

INGEN..... ingen kan gi svar! :evil::evil::evil::evil::evil:

Skrevet

Regner med at den vibrerer også når den er varm, hvis ikke kunne det jo ha vært en defekt glødeplugg.

Kan legge til at jeg ofte er plaget med vibrasjon på vinteren pga snø som legger seg inne i felgene.

Nå er det jo også slik at dieselmotorer generelt vibrerer mer enn bensinmotorer.

Torfinn

Skrevet

bilen vibrerer vell ikke mer av snø i felgene når bilen står på tomgang :P

jeg fikk byttet denne vibrasjonsdemperen på min diesel,dog den vibrerer fortsatt slik på tomgang at jeg ser vinduene vibrere når jeg har de noen cm nede.

Skrevet

Også den andre vibrasjoner ved pådrag/belastning som kommer inn i kupen kan også var AC røret som går inn i kupen.

Den nye type rør er vibrasjons fri og forbedret.

Dette AC-røret har jeg aldri hørt om. Har du muligheten til å gi meg en link til korrekt del i ETK?

http://www.realoem.com/bmw/select.do?ki ... E31&arch=0

Jeg har det på jobben med delenr overgang og diverse.

Jeg kan legg det ut her i morgen.

Skrevet

Her er en yrkes hemmelighet.

BILMÆRKE / MODELLER: ÅRGANG: MOTORKODER:

VW, Seat, Skoda, Audi 2000-> Alle

Citroen, Peugeot 2000-> Alle

Mercedes 1998-> Alle

BMW 2000-> Alle

EMNE / SYMPTOM / FEJLKODE:

Støj og vibrationer fra generator ved tomgang å kjøring

AFHJÆLPNING:

Der findes efterhånden mange bilmærker som har indført en friløbsfunktion i generatorens

drivhjul. Denne sørger for at udligne de kraft- og moment forskelle der opstår mellem motor og

generator ved acceleration og deceleration

Denne del har en begrænset levetid og bør altid være under mistanke når der opstår mislyde og

vibrationer ved multirems drevet eller fra generator. På Bmw og Vag modeller bliver tomgangen

desuden påvirket når dette hjul er defekt.

Det anbefales at drevet skiftes på samme tidspunkt som multireim.

350q3dq2nnd8xlho9qsw.jpg

Skrevet

den var ny.... har uansett time til bytte av vibrasjonsdempere på mandag. Kommer tilbake med resultat etter bytte.... Det er jo lov å håpe.

Skrevet

Veldig enkelt å sjekk frihjulet på dynamoen

Ta av multireimen fra dynamoen. snur at og fram på hjulet på dynamoen. da skal den hjulet slur litt. vist ikke den gjør det så er den defekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...