Piddi2 Skrevet Mars 16, 2010 Share Skrevet Mars 16, 2010 Jeg har nettopp kjøpt meg nye felger,og lurer på om jeg får de godkjent på bilen min. Jeg har en 99mod e46,og felgene er 18 9,5 bak,8,5 forran.. Er det mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The_transporter Skrevet Mars 16, 2010 Share Skrevet Mars 16, 2010 kommer helt ann på hva registrert rulleomkrets er på bilen din det,, kommer ann på hvor store dekk du har på og om felgene stikker utenfor hjulbuene dine.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DannyRS Skrevet Mars 16, 2010 Share Skrevet Mars 16, 2010 Hør med de du kjøpte felgene av, noen produsenter tüv papirer på disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Mars 16, 2010 Share Skrevet Mars 16, 2010 Siden det er forskjellig bredde må du ha papirer på at bilen er godkjent med de... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 Siden det er forskjellig bredde må du ha papirer på at bilen er godkjent med de... Tøys og tull! Så lenge rulleomkretsen (diameteren) ikke endres mer enn +/- 5% i forhold til dim som står i vognkort og hjulet ikke stikker utenfor hjulbuen går det fint. Diameter kan du regne ut her: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Men hvis du har f.eks. 18" felg foran og 19" felg bak, SÅ må det godkjennes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Piddi2 Skrevet Mars 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2010 Jeg har den pakken som selges på gs..alpina replica.. Trenger jeg å gå på biltilsynet for å få det inn i vogn-kortet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andycam Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 Nei. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwkizn Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 Sorry O.T Ser du er relativt ny på forumet her. Er det en ting du kommer til å merke/lære. Så er det at innpå her så får du 120 forskellige svar hvis du stiller et spørsmål. Så det er ikke altid like enkelt å bli klok på svarene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Piddi2 Skrevet Mars 21, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2010 Ja det kommer jo fra alle kanter Hev på dekkene i dag,og merket at bremsene virket litt dårligere bak? Tips til hva det kan være?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 Siden det er forskjellig bredde må du ha papirer på at bilen er godkjent med de... Tøys og tull! Så lenge rulleomkretsen (diameteren) ikke endres mer enn +/- 5% i forhold til dim som står i vognkort og hjulet ikke stikker utenfor hjulbuen går det fint. Diameter kan du regne ut her: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Men hvis du har f.eks. 18" felg foran og 19" felg bak, SÅ må det godkjennes. Hvordan tolker du dette da? "Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a." Fra "Kjøretøyforskriften" http://www.handboka.no/Vgs/Forskrifter/ ... veg16m.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 Så lenge det er samme felgstr foran å bak har det vel ingenting å si. En kompis godkjennte 3 serien sin med 235-19" foran å 265 eller 255-19" bak.. UTEN Å HA DETTE I VOGNKORT.. Selv godkjennte jeg 17" felger uten å ha de i vognkort for noen mnd siden.. De fleste har vel breiere dekk å felg bak. Men, regelen er jo at dekka ikke ska stikke utafor hjulbue. MEEEEN, ofte så er det opp til kontrolør å bedømme... Noen godkjenner alt, noen er hestkuker.. Selv fikk jeg eu-ok en e34 med 60/40 senk uten at det var skrevet i vognkort å uten TUV.. Jeg har heller aldri skrevet felger i vognkort, men jaggu har jeg fått alt godkjennt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hillmar Skrevet Mars 21, 2010 Share Skrevet Mars 21, 2010 Sånn jeg forstår "Kjøretøyforskriften" så er det ikke lov med forskjellig bredde på dekk/felg foran og bak med mindre bilen ble levert med det, eller du har papirer fra fabrikanten eller tuv el. Hvordan regelen praktiserer skal jeg ikke uttale meg om... Og bare for ordens skyld, snakker du om eukontroll eller godkjenning av felger hos biltilsynet bmwmann24? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Mars 22, 2010 Share Skrevet Mars 22, 2010 snakker om EU-kontroller jeg da. Er jo til syvende og sist det som avgjør. Siden mange har fått bilene sine godkjennte med forskjellige dim foran å bak så er de vel ikke så nøye på det?? Eller har jeg å andre finnmarkinger vært heldige med våre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Mars 22, 2010 Share Skrevet Mars 22, 2010 Det er 100% lov med forskjellig dekkbredde forran og bak. + - 5% som gjelder. Men det er også kun lov med endring på ET15 på felger, per aksel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet Mars 22, 2010 Share Skrevet Mars 22, 2010 Sånn jeg forstår "Kjøretøyforskriften" så er det ikke lov med forskjellig bredde på dekk/felg foran og bak med mindre bilen ble levert med det, eller du har papirer fra fabrikanten eller tuv el. Hvordan regelen praktiserer skal jeg ikke uttale meg om... Og bare for ordens skyld, snakker du om eukontroll eller godkjenning av felger hos biltilsynet bmwmann24? Jeg mener det samme som deg hillmar. Det er ikke tillatt med forskjellig bredde foran og bak med mindre bilen ble levert med det. Jeg måtte ha papirer på dette da jeg importerte min bil. Men, jeg fikk beskjed at om jeg hadde lik dekkbredde foran og bak gikk det greit selv om felgene er 7.5" og 8.5". BMW er en av veldig få produsenter hvor du får godkjent forskjellig bredde i vognkortet. Hva som oppdages og påpekes på EU-kontroll er noe helt annet ja... Skulle man derimot mot formodning bli stoppet i teknisk kontroll er det smart å ha dekkdimensjon oppført som tillatt i vognkort. Og man får ikke uten videre ført inn forskjellig bredde foran og bak i vognkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå