Gå til innhold

Forsikringssak + kondemnering av bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må nok bare innom en firehjulskontroll ++ hos Tante Gudrun (les: Biltilsynet) ja, hvem som har gjort det er det samme. Men jeg tror nok vi er enige alle sammen her, lesefeil er fort gjort ;)

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Legg fram dokumentasjon til forsikringsselskapet på utlegg og verdi.

Jeg fikk min e30 knust i sommer og taksten endte opp på 74 000 (Så ble det oppdaget ekstra skader for rundt 10 000 når rettejobben startet).

Jeg la frem kvitteringer på rundt 100 000 og fikk da tilbud om å få 74 000 for bilen, eller å få utbetalt 56 000 og beholde vraket.

Siden de fleste dyre delene var uskadd, beholdt jeg vraket og tok imot pengene.

Den feilen jeg gjorde, var å reparere bilen. Det ble mye dyrere enn planlagt.

Mitt tips til deg hvis bilen er veldig bra ellers, er å ta imot pengene, beholde vraket og bytte karosseri.

Skrevet

MYE fornuft i de siste innleggene her. En coupe e36 karros koster ikke all verden. Tror jeg hadde gjort det samme. Den totale verdien på bilen er avgjørende for utbetalingen. Det er store prisforskjeller på slike biler, da tilstanden kan være dramatisk forskjellig fra bil til bil.

Dokumenter alt som lar seg gjøre og hevd at bilen er mye verdt pga dens tilstand før kolisjon. Husk at forsikringsselskapet får dekt disse utgiftene fra selskapet til den andre føreren. Hvis du greier å dokumentere at bilen var i særdeles god stand så er det god sjangs for at du presser opp kontantbeløpet.

Magnus

Skrevet

Takk for veldig givende svar folkens! Det hjelper veldig å få råd om hva som kan være lurt å gjøre.

Ja det er dramatiske forskjeller på standen til disse bilene. Heldigvis er denne et godt eksemplar, kun med ubetydelig rust på et par av disse fantastiske gjengangerne :) Så jeg kan presse på litt, problemet er bare dette med tid og krefter som dette tar.

I dag prøvde jeg å endre Norge, men måtte la slaget gå tapt. Dette handlet om årsavgift. :lol: Må bite i det sure eplet og betale full avgift. Var jo det jeg var forberedt på, men man må da forsøke! Bittert å vite at om dette hadde skjedd ett år frem i tid, hadde jeg sluppet å betale på dette tidspunktet. Da avgiften begynner å følge skiltene slik jeg forstår det (man må mao betale avgiften når man får skilter PÅ igjen). Det er jo uflaks, men jeg håper jeg også kan presse forsikringsselskapet litt ekstra med dette. Det er tross alt ikke min feil, og ikke jeg som haler ut tiden.

Værste er hvis han har samme selskap :(

Heldigvis er det to forskjellige [-o<

Skrevet

Hvis du får beholde den, deretter vraker den før 1.6 så får du tilbake halve avgiften.

Hvor har du lest om forandringer i prosedyrene ang. årsavgift?

Skrevet
Hvor har du lest om forandringer i prosedyrene ang. årsavgift?

Det fikk jeg høre av personen jeg snakket med i tollvesenet. Så for all del, ta det med en klype salt. Godt mulig jeg har missforstått :)

I dag har jeg fått tilbud. I seg selv er hele dagen en historie for seg selv. Jeg kan dele kortversjonen:

Dagen begynner med at jeg blir oppringt av en "uavhengig" takstmann. Det første han spør meg om er om jeg har betalt årsavgift. Ja, sier jeg. Da får du den refundert, får jeg beskjed om. Jeg begynner å lure, og spør hvor han vil hen med dette. Jo, bilen din blir jo vraket.

"Men i alle dager, det er da bilen min, du kan ikke bare bestemme hvilken skjebne den skal få?" -Joda. Det kunne han visst. Jeg blir forbanna, og forteller han at jeg hele tiden har fått beskjed om at jeg har to valg. Beholde eller ikke. Han skal sjekke dette, og konfrontere den aktuelle personen om hvilke retningslinjer som gjelder. (Den samme fyren påstår også at han kun finner '93 ISer, som har gått mye kortere enn min, til mellom 20 og 30 tusen, og ler nærmest når jeg sier at det er feil, og at de ligger på alt fra 10-80 avhengig av stand og påkostning. Han vil ikke svare meg på hvor han finner disse bilene.)

Jeg ringer litt rundt. Etter hvert blir jeg ringt opp av forsikringsselskapet. Denne gangen heldigvis en annen enn den første. Han sier at de har diskutert mye, og at de går med på at jeg får beholde bilen, og tilbyr meg et beløp. Beløpet er ikke latterlig lavt, men jeg er ikke fornøyd. Jeg prøver å henvise han til autodb, her jeg har funnet mange ISer fra 92 til 94 som ligger på 45-65(ca). Jeg prøver å overbevise han om at dette burde være listeprisen på min bil, da de fleste av disse har gått lenger enn min, og ikke er like utstyrt. Ikke overraskende møter jeg en steinvegg. "De kommer ikke til å få den prisen for bilene sine".

Beløpet vil jeg ikke uttale meg noe særlig om, men det er ikke like høyt som f.eks wracul har nevnt.

Egentlig er jeg mest bitter for bedreviterne i andre enden av linjen, som allerede fra starten av har bestemt seg for at det de sier er riktig, og ikke hører på logikk fra kunden sin. [-X

Skrevet

Utrolig håpløse å snakke med mange av de takstmennene.

Fikk 20 for min 325IX som jeg hadde betalt 35 for 3 mnd tidligere. Problemet mitt var at jeg ikke hadde beviser for at den var i god stand og/eller påkost...

Skrevet
Utrolig håpløse å snakke med mange av de takstmennene.

Fikk 20 for min 325IX som jeg hadde betalt 35 for 3 mnd tidligere. Problemet mitt var at jeg ikke hadde beviser for at den var i god stand og/eller påkost...

Det er litt av problemet her også, kjip sak å gå ut med et tap på 15 etter 3mnd da :? Solgte du resten i deler? Eller tok de hele bilen?

Skrevet

Beholdt vraket og fikk 15 for delene så gikk ikke med underskudd, men hadde jo vært mye gøyere å gå med overskudd da :wink:

Tror dog ikke forsikinga fikk med seg at det ble pilt deler av vraket før det ble spiker. Selv lå jeg i koma på den tida så detaljene er litt diffuse :roll:

Skrevet

bare å stå på krava det.

Jeg blei tilbudt et beløp for min bile en gang. til syvende og sist endte det opp med at jeg fikk beholde bilen samtidig som jeg fikk samme beløp som jeg ble tilbudt uten bil.

Skrevet

Å husk at hvis du har "ekstrautstyr" på bilen, så har du dekning for 10000.- i ekstrautstyr i forsikringen din, så når dere har blitt enige om et beløp, så må du si at du da skal ha de 10000.- i tillegg for ekstra utstyret, så sandt du har utstyr for et slik beløp, eller mere.

• 4 weeks later...
Skrevet

Det har blitt en stund siden denne har vært aktiv, men jeg forsto det var en viss interesse for å høre hvordan dette hadde gått.

Til slutt endte det opp med at jeg beholdt bilen, og fikk 30.000. 4 av disse holder de tilbake i avvente av at saksbehandlingen blir ferdig og skyld fordelt.

Oppgjøret er ikke så værst, det. Men jeg har prinsippielt slått meg vrang på grunn av måten forsikringsselskapet har håndtert saken underveis, så her blir det bytting av selskap :)

Noen som har anbefalninger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...