Gå til innhold

Misfornøyd med anlegget :/


Anbefalte innlegg

lagde meg en kasse i 22mm mdf plate,

monterte http://www.pioneer.no/no/products/25/13 ... specs.html bass i kassa.

skrudde fast http://www.pioneer.no/no/products/25/29 ... index.html forsterker og en 1 farad kondensator i kassa.

brukte 15-20mm2 strøm kabel. litt lite?

bruker http://www.pioneer.no/no/products/25/12 ... specs.html spiller.

når jeg skrur opp lyden så rister bassen men kommer ikke noe spesiel lyd :S

har skrudd forsterkeren på 12v styrke.

funket bedre før men har liksom dabbet av :/

kan det være dårlig kontakt inni kassa eller noe?

gjerne kom med tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tett inn i bilen din med dem 2 plankene der. Og du bør ha mere plass mellom vegg og bass. Altså hvertfall dobbelt så tykke planker. Hva som har gjort at det har blitt dårligere lyd med tiden er ikke godt å si hva er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkelsen på kablene ser helt greie ut. Bruk helst en hel ramme rundt kassen i stedet for bare de to plankene, og få tettet mest mulig rundt kassa. Da unngår du at lyden fra elementet forsvinner ut i bagasjerommet. Prøv også gjerne uten kondensatoren da den i mange tilfeller trekker mere strøm enn den lagrer. Ikke nødvendig med kondensator på så lite strømforbruk, og denne kan ha noe med at det blir dårligere lyd å gjøre, hvis den begynner å bli dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve en annen spiller, og se om problemet er der fortsatt.

Hørt mange som har hatt problemer med pioneer spillere..

Har og hørt at dem er svært lette og ødelegge om man ikke har skikkelig jording osv. på spilleren. (Har et par kompiser som har ødelagt spillere fra pioneer)

Jeg ville vertfall prøvd en annen spiller først.

Hvordan har du stilt forsterkeren?

Har den noe "bass boost" eller noe slikt? Da ville jeg vertfall skrudd alt det av, og se om det fortsatt er samme.. Har vært borti lignende selv om jeg skrudde bass boost, for fult på. Det enda med at subben begynte og vibrere selv om volumet var laft. Skrudde jeg ned litt, og prøvde å skru litt opp volumet, så begynte det igjen.

Alt sånt som skal forsterke bassen er bare og skru av, for å se om det forandrer noe :)

Bare et forslag etter du har testa en annen cd spiller, prøv en annen signalkabel, bare legg den løst rundt bilen for å teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tips :)

spilleren er noen få måneder gammel så vil ikke ha ny ennå :P

prøver først forslaget med å lage en ordentlig ramme og fjerne kondensatoren :)

har justering på bassen ja :) 0 , 6 og 12V man kan velge mellom :)

Trenger ikke å kjøpe ny, bare låne en med en kompis eller noe, for å teste og utelukke at det er noe galt med den. Selv om den er et par måneder gammel, kan den fått et sjokk likavel :)

Har selv vært borti flere rare tilfeller med anlegg, der bytte av cd spiller har gjort susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kassen på alle mulige plasser i bagasjerommet med elemente inn mot bilen og bakover å finn ut hvor du får best lyd. Også lag deg en kasse i bassrefleks i anbefalt kasse volum! Bassrefleks kasser gir mye mer lyd. Og spiller minst like pent. Eneste grunnen til å ikke bruke bassrefleks er vist du ikke skal bruke mye plass. Lukket kasse krever også mer av forsterkeren.

Og som sagt tidligere IKKE bruk bass boost fuksjonen på forsterkeren siden da vil den gi ut masse forvrengt lyd som ødlegger subben. Vist du kan justere faseforsyvning så må du prøve deg fram der også for det kan ha mye å si. Vist ikke lyden fra alle høytalerne når øre likt vil det høres lavere ut.

Det hørtes lavere ut med tiden pga. at du blir vandt til det. :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg skrur opp lyden så rister bassen men kommer ikke noe spesiel lyd :S

har skrudd forsterkeren på 12v styrke.

1. Bassreflexkasse vil gi deg mer Lyd per watt.

2. Kassen må være tett(port skal selvfølgelig være åpen)

3. Du må dele suben riktig. På sub stiller du LPF til full, også på spiller stiller du LPF til 80Hz eller lavere.

4. Sett kassen så den spiller mot bagasjeluken, og ikke inn i kupeen.

5. Fjern kondensatoren. Den har ingen funksjon i anlegget ditt.(Du har ikke noe heftig strømtrekk)

6. Kablene er OK størrelse, du har laget jord så kort som mulig, right?

7. Gå over alle koblinger, sitter alt godt? VIKTIG: på sub, er pluss på pluss, og minus på minus? Mistenker at noe ikke er gjort riktig her..

8. Sett "Gain" til 0.6V.

9. Du må sende lyden bakover(fra spiller og til forsterker) på Pioneer spiller, så skru av spilleren når den slår seg på. Hold deretter "på-knappen" inne i 3-5sek, så roter du deg frem til et av optionsene som gir deg muligheten til å bare sende "subfrekvenser" fra linjeutgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har ikke lest igjennom hele topicen

Men kan vertfall si deg at jeg har dårlige erfaringer med å ha 12 volt, jeg kjører på nesten 0 i volt, og heller mer på freq og gain, gain på ca 60% å freq på 40 % i den duren.

kjører da RS p3

med harman kardon forsterker

kenwood spiller

spiller greit :)

når jeg hadde 12 volt + diverse bass boost og sånne innstilinger på spiller og forsterker, så blei alt bare jevli, ikke rein bass i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk phonokablene inn på forsterker og ut av spiller, om kablene er riktig montert på spiller og feil på forsterker eller omvent vil du få vibrasjoner i basser og ingen lyd, jeg hadde akk samma forsterker og subber som du har og hadde samma problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...