AVT Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Hei, ifølge denne tabellen her: http://www.carfolio.com/specifications/ ... ?car=31163 har en e30 325i en maximum power på 5800rpm og en maximum torque på 4000rpm. Kan noen forklare meg hva max power og torque er, og forskjellen mellom de to? Takk
SteffenM2 Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Hestekrefter(hk) er "Maximum power" og Torque er Newtonmeter(NM). Hestekrefter er effekten motoren gir, newtonmeter er kraften motor gir.
AVT Skrevet Mars 24, 2010 Forfatter Skrevet Mars 24, 2010 Hmm, kan du forklare det på en annen måte? jeg skjønner det ikke helt enda.
Vikingen Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 maximum power på 5800rpm og en maximum torque på 4000rpm. altså ved 5800 rpm så gir motorn sin største effekt i hestekrefter. og ved 4000 rpm så gir motorn sin største ytelse i NM.
AVT Skrevet Mars 24, 2010 Forfatter Skrevet Mars 24, 2010 Ja, men hva er altså forskjellen på hestekrefter og newtonmeter? Kan noen forklare meg det?
Vikingen Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 hestekrefter er vel "effekten" NM er "draget" i bilen, hvor fort du kommer opp i fart eller hvor enkelt det er å få bilen till å sleppe styres vel av nm. vis du vil ha en sprekere bil så er det i bunn å grunn NM som teller(rett meg om jeg tar feil her) sjønte du nå? =)
Vikingen Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 newtonmeter på "norsk" i denne sammenhengen er vel dreiemoment:P
ShellMotul Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Det kan være lettere å se på en graf. Ta en titt her: Dette fra en BMW E28 2,5liter og 2,8liters motor. Maximum power 528i (DIN) 183.5 PS (135 kW) @ 5800 rpm Maximum torque 528i (DIN) 240.0 Nm @ 4200 rpm Hvis det går greit å lese engelsk kan du ta en titt under denne linken: http://www.metricmechanic.com/catalog/catalog.php
Chrissstian Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Riktig som du skriver, høvding. Finnes maskiner som har knapt 100HK og et vanvittig høyt dreiemoment, er noen andre ting som kommer inn i bildet da. Men i bil med skilt er vel det teknisk sett umulig grunnet plass Hvorfor er moment viktig? Moment (Nm) er egentlig et uttrykk for den kraften som "dreier" eller setter ting i sving. Jo mer moment, jo flere krefter til å snurre hjulet rundt. Å kjøre i oppoverbakke krever for eksempel mer moment enn å kjøre i nedoverbakke. Man kan si at moment er viktig for din bils evne til å akselerere under belastning, og momentet er faktisk det primære uttrykket for din motors yteevne. Hva med hestekreftene? Ja, det kan umiddelbart være vanskelig å se forskjellen mellom moment og hestekrefter, men man kan helt grunnleggende sammenlikne det med en syklist tråkk på pedalene under et sykkelløp. Ved en gitt hastighet trår han pedalene rundt med en viss kraft (hestekrefter), mens han ved en stigning øker tråkkekraften for å øke eller holde farten oppe (moment). Tenk deg så at bena på syklisten er som stempelet i motoren din. Man kan si at hestekrefter og moment henger sammen med motorens turtall. Ja.. Trur det skal være forståelig
Gjest Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 liten korreksjon.. hestekrefter er IKKE kraft. Hestekrefter er et uttrykk for "utført arbeid over en viss tid". Dreiemoment er et uttrykk for dreie "kraften" motoren din produserer. Men disse er egentlig to sider av samme sak, hestekrefter = (dreiemoment * rpm) / 5250 dette er en vanlig måte å regne det på. det er EFFEKT som gir null til hundre tider, men, det er momentkurvene som bestemmer hvor og hvor lenge du har hvilken effekt tilgjengelig..
AVT Skrevet Mars 24, 2010 Forfatter Skrevet Mars 24, 2010 Nå ga det litt mer mening her. Tusen takk for svar!
MrElg Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Moment er størrelsen på ølkruset, effekt er mengden øl du klarer å drikke over ett gitt tidsrom.
TurboLag Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Effekt bestemmer farta inn i fjellveggen, moment bestemmer hvor langt inn i fjellveggen du kommer
Vikingen Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 effekt vil vel ikke bestemme fart? har du en bil som gjør 6500 på sperra så går det ikkno fortere om du har mer hk på 6500. utvekslinga å sånt er jo den samme uanset... motorn går ikke fortere av mer effekt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå