Gå til innhold

Maximum torque @ 4000 rpm. Hva vil det si?


Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

maximum power på 5800rpm og en maximum torque på 4000rpm.

altså ved 5800 rpm så gir motorn sin største effekt i hestekrefter.

og ved 4000 rpm så gir motorn sin største ytelse i NM.

Skrevet

hestekrefter er vel "effekten"

NM er "draget" i bilen, hvor fort du kommer opp i fart eller hvor enkelt det er å få bilen till å sleppe styres vel av nm.

vis du vil ha en sprekere bil så er det i bunn å grunn NM som teller(rett meg om jeg tar feil her)

sjønte du nå? =)

Skrevet

Riktig som du skriver, høvding. Finnes maskiner som har knapt 100HK og et vanvittig høyt dreiemoment, er noen andre ting som kommer inn i bildet da. Men i bil med skilt er vel det teknisk sett umulig grunnet plass :P

Hvorfor er moment viktig?

Moment (Nm) er egentlig et uttrykk for den kraften som "dreier" eller setter ting i sving. Jo mer moment, jo flere krefter til å snurre hjulet rundt. Å kjøre i oppoverbakke krever for eksempel mer moment enn å kjøre i nedoverbakke.

Man kan si at moment er viktig for din bils evne til å akselerere under belastning, og momentet er faktisk det primære uttrykket for din motors yteevne.

Hva med hestekreftene?

Ja, det kan umiddelbart være vanskelig å se forskjellen mellom moment og hestekrefter, men man kan helt grunnleggende sammenlikne det med en syklist tråkk på pedalene under et sykkelløp.

Ved en gitt hastighet trår han pedalene rundt med en viss kraft (hestekrefter), mens han ved en stigning øker tråkkekraften for å øke eller holde farten oppe (moment). Tenk deg så at bena på syklisten er som stempelet i motoren din.

Man kan si at hestekrefter og moment henger sammen med motorens turtall.

Ja.. Trur det skal være forståelig :)

Skrevet

liten korreksjon..

hestekrefter er IKKE kraft. Hestekrefter er et uttrykk for "utført arbeid over en viss tid". Dreiemoment er et uttrykk for dreie "kraften" motoren din produserer. Men disse er egentlig to sider av samme sak,

hestekrefter = (dreiemoment * rpm) / 5250

dette er en vanlig måte å regne det på.

det er EFFEKT som gir null til hundre tider, men, det er momentkurvene som bestemmer hvor og hvor lenge du har hvilken effekt tilgjengelig..

Skrevet

effekt vil vel ikke bestemme fart? har du en bil som gjør 6500 på sperra så går det ikkno fortere om du har mer hk på 6500. utvekslinga å sånt er jo den samme uanset... motorn går ikke fortere av mer effekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...