Bmw Mathias Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Hk er eit utrekna tall av nm og turtall. Så vist du vil ha meir hk i motoren din, så kan du bere øke turtall.
hagenisse Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 effekt vil vel ikke bestemme fart? har du en bil som gjør 6500 på sperra så går det ikkno fortere om du har mer hk på 6500. utvekslinga å sånt er jo den samme uanset... motorn går ikke fortere av mer effekt? Nei, ikke hvis den blir stoppet av sperra, men hvis toppfarten f.eks er begrenset av luftmotstand så vil mer effekt hjelpe.
Vikingen Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 teoretisk toppfart vil altså ikke endres med mindre du endrer driverk eller sperra, var bare det je ville frem til =)
Reset Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 En v8 på 5 liter og 120hk og 430NM drar bedre enn en 318is med 140hk og 175nm. Har du feks en tilhenger på 1000kg bak deg, vil ikke bilen med v8 kjenne noe som helst, pga momentet. Så kommer Is`en og må gire ned gir på gir når man møter en bakke. Alle tall og navn er bare tilfeldig. Er bare for å skape ett eksempel!
hagenisse Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Men det er fordi V8'en har mer effekt i området man normalt bruker. Hadde du hatt en trinnløs girkasse som lå på toppeffekt hele tiden ville 318is'en kjørt i fra V8'ern - henger eller ikke.
gatebil76 Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Enkelt å greit. hk selger. nm vinner løp. 1000hk fett.....prøv 1000nm
hagenisse Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 1000 nm på f.eks 1000rpm er jo ikke mer effekt enn en 318is. Skjønner ikke hva som er så rått med det..
hillmar Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 Det er vel ikke no vits å ta denne tråden omigjen: viewtopic.php?f=9&t=118064 Tror ikke vi blir enige uansett:P
S.Hafsmo Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 NM vs HK er vel en evig diskusjon. også her på forumet. personlig har jeg forstått det slik at dreiemomentkurven er direkte proposjonal med en evt. g-kraft kurve ved akselerasjon igjennom hele registeret i et gitt gir. (da ser jeg bort fra ting som luftmotstand etc). Det er altså dreimomentet du føler i ryggen når du gir gass. når det er sagt skulle man jo tro at moment er alfa og omega for å få ting til å gå fort, men så lett er det dessverre ikke. For dreimoment er ubrukelig uten turtall, det er her dieselmotorene sakker litt etter for bensinmotorene (ihvertfall eldre diesel), da disse leverer voldsomme mengder dreiemoment, men klarer ikke opprettholde momentet på høye nok turtall. Så de må gires ned relativt mye for å kunne holde fornuftige turtall i høye hastigheter samt slippe å gire 4 ganger for å nå 100km/h. og ved lav utveksling på diff (f.eks 2,9:1 på en diesel) får du mye mindre moment på hjulet enn om du hadde en turtallsvillig bensiner som kan ha 3,96:1 i diffen og fortsatt klarer 100km/h i andre gir. Eks1 Diesel: 400nm i motor --> 400*2,9 = 1160 rwnm (i et gir hvor utveksling er 1:1 i girkasse) Eks2 Bensin: 400nm i motor --> 400*3,96 = 1584 rwnm altså ca 35% mere skyvekraft på bensineren med samme dreiemoment. dette er litt tilfeldige tall siden jeg ikke har sånt i huet til alle døgnets tider, men tror det viser sånn ca. hva jeg prøver å si lengre opp. dreiemoment er altså ikke i seg selv et godt nok tall for ytelse uten at man vet hvordan kurven ser ut og hvordan utvekslingen på bilen er. derfor brukes HK oftere til å beskrive bilens ytelser, da dette til dels tar hensyn til turtall.
Gjest Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 her var det mye rot.. jeg tror ikke mitt forrige innlegg er korrekt, jeg VET at det er korrekt.og alt det andre pisset her, er akkurat det, piss... dette er ren fysikk. S. Hafsmo sitt innlegg er bra, og belyser litt hvordan det hele fungerer. men, det er effekt du vil ha for å få gjort noe, og effekten bestemmes av turtall og nm, altså momentkurven til motoren. grunnen til at en moment sterk motor ofte er mye mer gøy å kjøre er at du har mer "grunt" når du gir gass.. du slipper å droppe tre gir for å få motoren på et turtall som er høyt nok til at det lile momentet gir noe ordenltig effekt.
Gjest Skrevet Mars 24, 2010 Skrevet Mars 24, 2010 edit: hagenisse har også helt korrekte innlegg her.
TurboLag Skrevet Mars 25, 2010 Skrevet Mars 25, 2010 Forrige innlegget mitt var vel et dårlig forsøk på en vits... Ikke en kjeft tok den for det, men det får være.. Litt mer seriøst sett, så gjør ikke Nm en dritt uten turtall. Om du har ei 90 grader veiv på twin-motor (ikke V-twin), så har du faktisk statisk moment! Et resultat av dette er at om du fyrer inn trykkluft vil den begynne å spinne (forenkla, tenk 2-takt) uansett posisjon på veiva. Om du henger et kg i enda på en 1 meter lang pinne, så vil det være 10 Nm dreiemoment i andre enda, uansett om det er bevegelse eller ikke. DVS at du kan ha 1000 Nm på hjula uten at noen ting beveger seg. Skal du ha en nøyaktig definisjon på effekt i rotasjon, så er effekt (watt)=moment (Nm)*vinkelhastighet på veiva (radianer/s) Dette viser at turtall er grunnen til f.eks. at F1-biler har over 800 hk men ikke mer enn 300 Nm
S.Hafsmo Skrevet Mars 25, 2010 Skrevet Mars 25, 2010 vel, kw (energi pr tidsenhet - kj/s) i seg selv sier egentlig mere om forbruket enn skyvekraft. nå vi regner på båtmotorer bruker vi kun kw når vi skal beregne forbruk og nm når vi skal beregne styrke på aksling, størrelse av propell og skyvekraft. og nm i bilsammenheng er vel tall basert på en snittkraft på veiv over èn omdreining? altså ikke en statisk kraft som du refererer til.
Reset Skrevet Mars 25, 2010 Skrevet Mars 25, 2010 Men det er fordi V8'en har mer effekt i området man normalt bruker. Hadde du hatt en trinnløs girkasse som lå på toppeffekt hele tiden ville 318is'en kjørt i fra V8'ern - henger eller ikke. En v8 på 5 liter og 120hk og 430NM drar bedre enn en 318is med 140hk og 175nm.Har du feks en tilhenger på 1000kg bak deg, vil ikke bilen med v8 kjenne noe som helst, pga momentet. Så kommer Is`en og må gire ned gir på gir når man møter en bakke. Alle tall og navn er bare tilfeldig. Er bare for å skape ett eksempel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå