aottesen Skrevet Mars 25, 2010 Skrevet Mars 25, 2010 Har kjøpt min første diesel-bil, og føler meg som et stort spørsmålstegn! Kan noen hjelpe meg litt med hva jeg bør vedlikeholde? Må ærlig innrømme at jeg knapt har kjørt en eneste dieselbil de 7 årene jeg har hatt sertifikatet, ennå mindre har jeg grublet over hva som bør vedlikeholdes på en dieselmotor. Bruksanvisningen som fulgte med bilen er typisk nok tysk, et språk som gjerne kunne vært Mandarin for min del.. Slik jeg har forstått det, er oljepåfylling noe man bør gjøre regelmessig, da dieselmotorer bruker en del olje(?) Er det spesielle andre ting jeg bør holde øye med? Tror ikke bilen min har partikkelfilter, men jeg har strengt tatt ikke peiling. Jæger og Tollvesenet mener i allefall at jeg ikke har det. Motoren det er snakk om er en M47TU2, 118d variant, som har gått 76.000 km. F.eks: Hva betyr disse symbolene? Takker for alle tips!
aottesen Skrevet Mars 25, 2010 Forfatter Skrevet Mars 25, 2010 Aha.. Men, den kom til Norge for én mnd siden, så den skal vel strengt tatt ikke på PKK før 02-2012? Kan man sette dette noe sted, eller må det bare være slik?
JENSSEN Skrevet Mars 25, 2010 Skrevet Mars 25, 2010 det er egentlig ikke noe spess du bør følge med på, oljeforbruket er bare mere når bilen er NY. man trenger ikke å følge med på oljenivået mere enn normalt! JO! en viktig ting, ikke flyll bensin:P da kan det hende det blir veldig dyrt for deg:P
aottesen Skrevet Mars 25, 2010 Forfatter Skrevet Mars 25, 2010 Haha, takk for den Det er jo skremmende skjeldent jeg fyller nå, så det er jo plutselig en reel fare at jeg glemmer meg ut Syns det er litt rart at det er oljenivå-føler på bensin-motorene, men ikke diesel? Det er sikkert en fryktelig god grunn til det, men rart likevel..
JENSSEN Skrevet Mars 25, 2010 Skrevet Mars 25, 2010 hehe, kjærringa gjorde det med min gamle bil, faen:P men ho startet ikke bilen, så gikk greit:P haha,, det er fort gjort, har nesten gjort det selv:P hehe hmm,,, akk den delen veit jeg ikke noe om, ja, det er jo på bensin, mener det også er på diesel, er jo på VAG bilene,,, :S hehe,, joa:P ingen god nokk grunn:P
Jan Tore Skrevet Mars 25, 2010 Skrevet Mars 25, 2010 Så vidt jeg har forstått, er veivhusventilasjonen noe du bør sjekke opp. Om den går tett, kan turboen ryke.
larserso Skrevet Mars 26, 2010 Skrevet Mars 26, 2010 Bruksanvisning får du kjøpt for en billig penge over alt hvor de selger biler. Greit å ha på annet enn tysk ja Jeg har serviceintervall på ca 30.000km på min diesel, men jeg tar et oljeskift på egenhånd midt mellom hver service også. Som en kamerat av meg som jobber på BMW-verksted sa, han hadde aldri sett turbohavari på en bil som det hadde vært skiftet olje hver 15.000km på. Kanskje ikke så mange som skifter oftere da, men jeg synes det er en billig forsikring. Peile en gang i ny og ne bør jo alle som har bil gjøre, ellers er det ganske problemfritt å eie diesel også. Jeg har aldri etterfylt olje mellom oljeskift, og ikke har bilen brukt olje så det har vært behov for det heller. Hva betyr symbolene øverst på bildene dine, de symbolene med bil og §?
aottesen Skrevet Mars 26, 2010 Forfatter Skrevet Mars 26, 2010 Takk for tips om både veivhusventilasjon, og oljeskifte! Det med å skifte olje dobbelt så ofte høres igrunn ut som en topp idé. Da blir det årlig, i stedetfor på intervall (..som gjerne kan dra seg til å bli 2,5 år) Man kjører vel 12-15.000 i året? Men, om jeg skifter olje og filter på bilen min i helgen, hvordan nullstiller jeg da service-indikatoren på oljeskift? Må dette gjøres av bosch-verksted, eller er det noe sånn "sett nøkkelen inn og trykk fire ganger på blinklysbryteren"-teknikk? De symbolene var visst indikatorer på når EU-kontrollen var neste gang, men siden min kom fra Tyskland for én mnd siden, så er det vel ikke reele datoer for min del.
HMW Skrevet Mars 26, 2010 Skrevet Mars 26, 2010 Hvis du søker litt får du litt info om hvordan du nuller ut service. På e60 er det veldig enkelt så sikkert noe av samme løsning på din bil. Du vil da også kunne justere tidspunkt for eu kontroll varsling. Det andre bildet er avgasskontroll. Ganske irriterende hvis disse kommer opp hver gang du starter
larserso Skrevet Mars 26, 2010 Skrevet Mars 26, 2010 Takk for tips om både veivhusventilasjon, og oljeskifte!Det med å skifte olje dobbelt så ofte høres igrunn ut som en topp idé. Da blir det årlig, i stedetfor på intervall (..som gjerne kan dra seg til å bli 2,5 år) Man kjører vel 12-15.000 i året? Men, om jeg skifter olje og filter på bilen min i helgen, hvordan nullstiller jeg da service-indikatoren på oljeskift? Mulig jeg misforstår nå, men om du tenker på å ta oljeskift mellom hver service på egenhånd i helga så gjør du ikke noe med serviceindikatoren. Men, det er kanskje på tide med oljeservice på bilen din så du tenker å ta vanlig oljeskift-service på egenhånd og nullstille serviceindikatoren?
noekult Skrevet Mars 26, 2010 Skrevet Mars 26, 2010 La bilen stå litt på tomgang etter lengre kjøreturer. Dieselmotorer liker ikke å bli slått mye på og av, prøv å unngå det så lenge det er mulig. På moderne biler er oljeskiftintervallet ganske langt. Men du må gjerne bytte oftere, det er veldig sunt for bilen. Får du problemer med å starte bilen om vintern, ikke få panikk, det kan være så enkelt som at glødetrådene trenger utskiftning. Congrats...
aottesen Skrevet Mars 27, 2010 Forfatter Skrevet Mars 27, 2010 Takk for tips om både veivhusventilasjon, og oljeskifte!Det med å skifte olje dobbelt så ofte høres igrunn ut som en topp idé. Da blir det årlig, i stedetfor på intervall (..som gjerne kan dra seg til å bli 2,5 år) Man kjører vel 12-15.000 i året? Men, om jeg skifter olje og filter på bilen min i helgen, hvordan nullstiller jeg da service-indikatoren på oljeskift? Mulig jeg misforstår nå, men om du tenker på å ta oljeskift mellom hver service på egenhånd i helga så gjør du ikke noe med serviceindikatoren. Men, det er kanskje på tide med oljeservice på bilen din så du tenker å ta vanlig oljeskift-service på egenhånd og nullstille serviceindikatoren? Tja, det er fortsatt 15.000 km til bilen, i følge serviceindikatoren, skal ha oljeskift.. Men kunne tenke meg å gjøre det nå istedetfor. Spesielt med tanke på at jeg planlegger å remappe den i løpet av sommeren. Derfor jeg lurte på å nullstille oljeservice-inikatoren. Men når jeg tenker meg om og leser innlegget ditt, så er det jo ingen grunn for å nullstille den. Bare tenkte det ville se bedre ut for neste kjøper dersom jeg gjorde det, men det er jo ingen sammenheng i, iom. at service-heftet ikke blir stemplet i hagen min Tomgang før jeg slår den av - er det for at turboen skal få oljekjøling før den slås av?
flobben Skrevet Mars 27, 2010 Skrevet Mars 27, 2010 La bilen stå litt på tomgang etter lengre kjøreturer.Dieselmotorer liker ikke å bli slått mye på og av, prøv å unngå det så lenge det er mulig. og dette er du sikker på at stemmer? Bilen min har start-stopp automatik og regner med at den ikke hadde hatt det hvis dette var skadelig?
noekult Skrevet Mars 27, 2010 Skrevet Mars 27, 2010 La bilen stå litt på tomgang etter lengre kjøreturer.Dieselmotorer liker ikke å bli slått mye på og av, prøv å unngå det så lenge det er mulig. og dette er du sikker på at stemmer? Bilen min har start-stopp automatik og regner med at den ikke hadde hatt det hvis dette var skadelig? Ja. De nye bilene med start/stopp er garantert konstruert annerledes, uten at jeg klarer å gå inn på hvordan... Men for meg høres start/stopp rart ut på diesebil - kanskje ting har blitt annerledes nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå