Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært en tur på biltilsynet i dag for å få coiloversane i vognkorte.

Etter å ha ankommet biltilsynet og møtt kontrolløren, fikk jeg beskjed om å gi han nøklene til bilen sånn han kunne kjøre sej en tur.

Kjørte bilen 2runder rundt bygget og inni en sånn runding di hadde avmerka utenfor verkstedet der.

Etter det tok han masse bilder av bilen utenfor der + inni verkstedet.

Han sjekka ALT, alle nummera og måtte også ta bilde av alle deler, alle gjenger alle nummera på fjørene.

Dette var litt merkelig, for dette er ikke noe jeg har lest at andre har opplevd.

Var ikke sikkert jeg fikk godkjent senk, pga 5mm spacer framme og pga. felgene som står på ikke hadde ET innstempla(men er originale bmw felger med ET46, med 5mm spacer blir dette ET41 som da blir godkjent pga en margin på 7,5mm de har der) Men jeg viste ikke selv at det var ET46 før jeg kom meg vekk derifra og sjekka opp mot katalogen på realOEM.

Her er felgene jeg hadde på når jeg var der(7x16 ET46):

4.png

Hva er poenget med alle disse bildene i grunn? Hvis man blir tatt også skal de da ha bildene og info på dataen sånn de kan måle direkte på stedet eller?

Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om før!

Sikkert for å ha noe å kontrollere mot om de mot formodning skulle ha noen grunn til å tro at du har skrudd på understellet etter du var der.... :)

Ble det godkjent da? eller hva skjedde?

Skrevet

Har aldri hørt om at de tar bilder, men de kjører alltid bilen en runde for å sjekke for subbing osv. (de har iallefall gjort det alle tre gangene jeg var hos SV i Bergen).

Regner med du spacer for at felgene ikke skulle ta borti coiloversene?

Skrevet

Det er noe nytt de gjør, var å godkjente en widebody cab, da tok de bilder av alt, så vist man blir stoppet slår de opp bilen på pcen å ser om felger etc er byttet, dermed ikke godkjent.

Skrevet

Ja, det første han spurte meg var om det var coilovers det var snakk om, for det var mye styr...

Fikk ikke godkjent pga spacer framme. Så jeg måtte vise bilen igjen innen en måned.

DE felgene jeg har på nå er et46 og kommer til å være borti coiloversane med dekka uten 5mm spacer. 205/55 dekk

Han anbefalte meg å finne felger som passet og komme med de og godkjenne. hehe

Greie de folka der sånn sett :)

Noen som er fra bergen og har 7x16 et40-42 ? eller 6,5x16/15 med ET40-45?

Skulle bare lånt de sånn jeg kan godkjenne :)

Frode du har vell ikke noe felger liggende fra den e36en du hadde som kunne passa? :)

Skrevet
Har desverre ikke det. Har bare vinterfelgene som også er ET46..

Har lagt ut en tråd på bmwccn hordaland.

Viss de er 6,5" et46 tror jeg de går uten spacer?

Skrevet

Husk at du kan sette på felger med innpress helt ned i 35mm da. Tror også man kan få skrevet inn spacere i vognkortet bare det er tuv papirer til dem, og de ikke gjør sånn at 15mm sporviddeøkning blir overskredet.

Skrevet

kommunismen sklir utover Norges langstrakte land ja, de ser seg vel mulighet til en profitt på en eller annen måte, eller at disse triste sjelene som er originalefreaker høyt oppe i vegvesenet har fått nok av modifiserere

når skal de kontrollere hvor godt utstyrt eieren er? eller at han ikke har brukt en forlenger som ikke er tüv-godkjent, for det bør vel gå en grense på et visst antall Mm, det kan jo forflytte tyngepunktet framover og bli hinsides livsfarlig

Skrevet
Husk at du kan sette på felger med innpress helt ned i 35mm da. Tror også man kan få skrevet inn spacere i vognkortet bare det er tuv papirer til dem, og de ikke gjør sånn at 15mm sporviddeøkning blir overskredet.

han sa til meg at jeg kan variere 7,5mm i ET i forhold til et47(som står i vognkortet mitt), altså alt fra ET39 til ET55?

Snakket med en på GS i dag, og de hadde spacere med TUV men han sa det ikke var mulig å godkjenne. Veldig mange forskjellige erfaringer rundt dette.

Så ser for meg løsninga å finne felger som passer uten spacer og godkjenne sånn, begynner å haste litt for regner med å få på sommerfelgene mine nå etter påska :D

Just-turbodiesel:

Hvor godt jeg er utstyrt har ingenting med bilen å gjøre. De har sine regler å føle etter, og sine sjefer å høre på.

Er jo ikke de der som har laget reglene. Fyren var max grei, han såg jeg hadde XENOn også men sa ingenting osv.

Skrevet

Spiller ingen rolle hva som står i vognkortet. På E36 er det ET42 man tar utgangspunktet i. Opp/ned 7,5 per side fra 42.

Og jeg vil da tro at man kan få godkjent spacere, så lenge du ikke øker sporvidden mer enn 7,5/15mm.

Skrevet
Spiller ingen rolle hva som står i vognkortet. På E36 er det ET42 man tar utgangspunktet i. Opp/ned 7,5 per side fra 42.

Og jeg vil da tro at man kan få godkjent spacere, så lenge du ikke øker sporvidden mer enn 7,5/15mm.

Jeg skal ta og ringe til han fyren der på mandag viss de jobber.

For viss det går an så skal jeg bare handle spacer med TUV og godkjenne det.

Mitt vognkort er litt rar ja, dette er noe jeg ikke har sett på før jeg kom på kontrollen faktisk.

Jeg viste at e36 har originalt et41, kan jeg få det bekreftet viss jeg drar til bmw og sånn, få det på ark liksom ?

Hvordan er det å godkjenne felger som er 18", 8,5 og 9,5" ? med 215 og 225 dekk? Hvordan reagerer de på dekkstrek og sånn ?

Rulle omkretsen forandrer ikke seg i forhold til det som står i vognkortet omtrent.

Skrevet

Just-turbodiesel:

Hvor godt jeg er utstyrt har ingenting med bilen å gjøre. De har sine regler å føle etter, og sine sjefer å høre på.

Er jo ikke de der som har laget reglene. Fyren var max grei, han såg jeg hadde XENOn også men sa ingenting osv.

det er jeg klar fullt klar over, jeg ble tatt i teknisk i fjor og det er helt greit hva vedkommende kontrollør gjorde(han overså spacerne faktisk), men jeg reagerer på et TOTALT latterlig regelverk, når jeg forklarer at man må godkjenne fjærer/coilovere i Norge så ler de og tror det er en spøk i sverige. Sålenge fjæra ikke løsner fra festet i over/nedkant når bilen er helt jekket opp, så er det ingen problem, dette er hvordan det er i sverige og riktig etter min mening(da det er dette som er viktigst)

Skrevet

Jeg skal ta og ringe til han fyren der på mandag viss de jobber.

For viss det går an så skal jeg bare handle spacer med TUV og godkjenne det.

Mitt vognkort er litt rar ja, dette er noe jeg ikke har sett på før jeg kom på kontrollen faktisk.

Jeg viste at e36 har originalt et41, kan jeg få det bekreftet viss jeg drar til bmw og sånn, få det på ark liksom ?

Hvordan er det å godkjenne felger som er 18", 8,5 og 9,5" ? med 215 og 225 dekk? Hvordan reagerer de på dekkstrek og sånn ?

Rulle omkretsen forandrer ikke seg i forhold til det som står i vognkortet omtrent.

det går ikke, bilen er ikke godkjent med forskjellig bredde av felger/dekk om det er e36. Det er jeg nesten sikker på, det gjelder de fleste biler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...