Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget med risting i min 99' 320d. Det rister i rattet og generelt hele bilen ved vanlig kjøring og det blir værre når jeg bremser.

Jeg sjekka først om det var kast i felgene, noe det ikke var. Deretter skifta jeg skiver og klosser foran, noe som fjerna ristingen noen dager før det ble like ille igjen. Da tok jeg bilen på et bmw-verksted der de konstanterte at det var treghet i venstre caliper foran. Da ble det skifta skiver og klosser igjen pluss at jeg bytta venstre caliper. Etter kort tid var det like ille igjen!

Noen som har en formening om hva som ødelegger bremseskivene?

Skrevet

Har du dekslene i frontfangeren som fører kjøling til bremsene?

Hvis de er vekke får du problemer med skjeive skiver nesten med en gang.

Men isåfall burde de sett dette på verkstedet.

Skrevet

Greit nok at en BMW er bygd for inspirert kjøring men ved normal daglig bruk av bilen skal ikke manglende ekstra kjøleluft til bremsene har noe å si.

Ved inspirert kjøring med gjentatte harde nedbremsinger kommer BMW's standardiserte bremsekjølekanaler til sin rett. Er ikke mange biler som har slike som standard selv på kraftig motoriserte modeller.

Jeg opplevde å få kast i to sett med bremseskiver på min Impreza og ble kvitt det etter å ha bytta hjullager. Det var ingen som helst symptomer annet enn at skivene ble skjeve på at hjullagerne var dårlige. Skal jo sies at uten maks bruk av bremsene på bane ville nok ikke dette blitt ett problem.

Skrevet
Greit nok at en BMW er bygd for inspirert kjøring men ved normal daglig bruk av bilen skal ikke manglende ekstra kjøleluft til bremsene har noe å si.

Ved inspirert kjøring med gjentatte harde nedbremsinger kommer BMW's standardiserte bremsekjølekanaler til sin rett. Er ikke mange biler som har slike som standard selv på kraftig motoriserte modeller.

Jeg opplevde å få kast i to sett med bremseskiver på min Impreza og ble kvitt det etter å ha bytta hjullager. Det var ingen som helst symptomer annet enn at skivene ble skjeve på at hjullagerne var dårlige. Skal jo sies at uten maks bruk av bremsene på bane ville nok ikke dette blitt ett problem.

Jeg kan hvertfall bekrefte at dette var problemet på en 94 318i til en kompis en gang.

Kjøpte nye bremseskiver flere ganger men bare en mnd etterpå var det kast igjen.

Så var det en som sa han måtte montere kjølekanalen og problemet var vekke.

Nå er det ikke sikkert at trådstarter mangler disse men hvis han gjør det anbefaler jeg uten tvil å montere de igjen.

Skrevet

Hvis klossene ligger hardt på så er de konstant overoppheta, og det vil de kunne gjøre både med trege stempel og slarkete hjullager. Sjekk både hjullager og stemplene i kalipperne...

Skrevet

Jeg kan hvertfall bekrefte at dette var problemet på en 94 318i til en kompis en gang.

Kjøpte nye bremseskiver flere ganger men bare en mnd etterpå var det kast igjen.

Så var det en som sa han måtte montere kjølekanalen og problemet var vekke.

Nå er det ikke sikkert at trådstarter mangler disse men hvis han gjør det anbefaler jeg uten tvil å montere de igjen.

Sjekka det nå og kjølekanalene er montert og i orden. Men takk for tipset!

Skrevet
Du kan også sjekke at kaliperen glir lett ut igjen, kan hende den er litt treg? Det gjør også at skivene varmkjøres mye lettere...
Hvis klossene ligger hardt på så er de konstant overoppheta, og det vil de kunne gjøre både med trege stempel og slarkete hjullager. Sjekk både hjullager og stemplene i kalipperne...

Kaliperen var den store synderen ifølge bmw-verkstedet som så på bilen. Men den har jeg bytta, så den bør være i orden nå.

Men hjullagerene er ikke et dumt forslag. Vet ikke når de ble skifta sist, så det skader uansett ikke å bytte dem.

Skrevet

Hjullagret har nok tatt skade av varmgangen i bremsene (som du fikk med gåen caliper)

Skrevet

Gidde ikke lese, men kansje det ikke er sagt.

Sikker på at det var caliptern? prøv og trykke stempla tilbake, er det treghet så åpner du luftenipplen og prøver igjen, er den ikke treg lenger er det bremse slangen som lager treghet.

alt greit?

kjørt inn skivene før hard nedbremsing?

ja?

puss vekk rusta på nava med negerkuse og bytt skiver og klosser igjen.

det har i allefall jeg hvert borti, bytta skiver og klosser på en civic 3 ganger, så tok jeg vekk all rusta og bytta igjen og alt var greit, etter denne erfaringa drar jeg over med kuse uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...