Gå til innhold

Hvordan lakkere speil?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Som noen sikkert har fått med seg var jeg for en tid tilbake så uheldig at noen kjørte litt vel tett på BMW´en i motsatt retning og resultatet for min del var et ødelagt speildeksel på venstre side. Profilen Hankook hadde imidlertid et speildeksel fra en E39 og det er det samme som brukes på E46. Speildekselet kom frem til Århus for et par dager siden og idag kjøpte jeg derfor primer, lakk, klarlakk og fint sandpapir (korn 600).

Jeg har en idé om at dekselet først skal slipes lett med sandpapiret og deretter vaskes helt rent. Deretter påføres 3-4 lag med lakk. Hvis det etter lakkeringene er korn i lakken slipes dette forsiktig bort. Deretter påføres 3-4 lag med klarlakk... og så skulle dekselet fremstå som mer eller mindre nytt. Er dette en fornuftig fremgangsmetode eller bør jeg gå frem på en annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du skriver er heilt rett framgangs måte, berre starte med primeren før lakk :)

altså, matte ned objektet, evt sparkel visst det er steinsprut skader, vaske objektet (helst noe som tar fett, avfettning, rødsprit), tørke godt av etter på.

da er det å legge på grunning/primer, eg har pleid å legge på to lag og så mellom slipe med 600 papir og så legge på siste lag. Grunnen er å hindre at det blir appelsinhud/ruete.

ventetid i mellom strøkene varierer etter varme, men når grunninga/lakken nærmer seg støvtørr (nesten tørr) er det klart for neste strøk, ca 10 - 20 min

når du går i fra grunning og skal legge på lakken/base så bør helst grunninga er heilt tørr, går an å legge grunninga på sjølv om ikkje grunninga er heilt tørr og.

da skal det vere klart til å legge på lakken, ta så mange strøk som trengs for at lakken skal bli jevn, helst ikkje mindre enn 3 strøk.

klarlakken legger du på når lakken er tørr, visst det skulle dukke opp appelsinhud/ruer så legg på eit par strøk med klarlakk og puss forsiktig over med 600 eller 800 papir og dekk over med eit par nye strøk med klarlakk.

objektet bør få 14 - 21 dager før den blir smurd inn med wax, innen den tid skal mesteparten av løsemiddlene i lakken forduftet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er speildekselet lakkert og det ser rimelig fornuftig ut. Primeren ble påført i 3-4 tynne lag og pusset jevnt. Lakken ble tilsvarende påført i 3-4 tynne lag. Deretter påførte jeg 10 tynne lag med klarlakk. Overflaten er ikke like jevn og fin som BMW´s originale lakk... den er lett kornete uten å være sandete eller grov. Kan dette være det man omtaler som lakkstøv og som man kan polere bort så snart lakken er herdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...