Gå til innhold

Olje hjulboltene eller ikke?


2daniel85
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte da type WD-40 eller liknende.

Og lignende saker har ingenting for seg. Bruk kobberpasta på skruene og rundt senterhullet på navet, så får du ingen problemer med å få av felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt kobberpasta eller oljet hjulboltene og har heller aldri hvert plaget av at bolter har løsnet eller satt seg fast.

Liker egentlig veldig dårlig å skifte hjul der det er brukt slik pasta på boltene.

Det viktigste er at gjengene er rene og fine samt bruke riktig moment.

På navet derimot er jeg veldig påpasselig med å rense/pusse for så å ha på pasta.

Bruker personlig Nova Lube aluminiumsbasert pasta på navet og dette ser ut til å fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobberpasta it is!

MEN!! Det hjelper at de (i følge en veldig seriøs bilselger i Bergen) "Gode sommerdekkene" ikke er ødelagte når jeg har gledet meg til å legge om dekk!

Må vente med å legge om til langt etter påske =(

Enten må selger kjøpe nye dekk til meg eller så må jeg gjøre det selv.... Ene for-dekket hadde en skade av et slag, så det var slipt helt ned til korden på innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk folkens: Kobberpasta på hjulbolter som sitter på ALU felger er FY FY!

Det gjør at korrosjon går mot felgene fortere, og vil svekke felgene.

Bolten sitter jo skrudd imot stålet i navet. Den sitter ikke skrudd i felgen!

I tilegg så er det lakk på felgene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk folkens: Kobberpasta på hjulbolter som sitter på ALU felger er FY FY!

Det gjør at korrosjon går mot felgene fortere, og vil svekke felgene.

Bolten sitter jo skrudd imot stålet i navet. Den sitter ikke skrudd i felgen!

I tilegg så er det lakk på felgene..

Så du har lakkert flaten på felgen hvor du skrur den fast i navet? Poenget er at alu er mere motakelig for korrosjon enn stål, og når man legger kobberpasta inn i bildet, så "leder" dette korrosjonen imot felgene, og vil angripe hvor enn det er lite nok beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk folkens: Kobberpasta på hjulbolter som sitter på ALU felger er FY FY!

Det gjør at korrosjon går mot felgene fortere, og vil svekke felgene.

Bolten sitter jo skrudd imot stålet i navet. Den sitter ikke skrudd i felgen!

I tilegg så er det lakk på felgene..

Så du har lakkert flaten på felgen hvor du skrur den fast i navet? Poenget er at alu er mere motakelig for korrosjon enn stål, og når man legger kobberpasta inn i bildet, så "leder" dette korrosjonen imot felgene, og vil angripe hvor enn det er lite nok beskyttelse.

Er det ikke snakk om å smøre gjengene på boltene?

Når jeg legger på kobberpasta legger jeg veldig lite på der som gjengene går igjennom navet.. Kommer ikke noe pasta på flaten som felgen ligger mot navet hos meg så jeg ser forsatt ikke problemet med kobberpasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke snakk om å smøre gjengene på boltene?

Når jeg legger på kobberpasta legger jeg veldig lite på der som gjengene går igjennom navet.. Kommer ikke noe pasta på flaten som felgen ligger mot navet hos meg så jeg ser forsatt ikke problemet med kobberpasta.

Jo, det er nettopp det det er. Poenget er at da vil aluminiumet blir som en anode, som finnes på båter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...