2daniel85 Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Mange delte meninger om dette... Hva sier folk her inne, skal man olje hjulboltene når man skifter dekk eller skal man ikke gjøre dette?? Tenkte da type WD-40 eller liknende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clerion Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Jeg bruker kobberpasta (= Link to comment Share on other sites More sharing options...
lloydsb Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 kobberpasta eller litt godt tykt fett.. ser ikke noe særlig vits i å "OLJE" de.. men er jo klarte bedre enn ingenting, men dårlig smøring over lang tid da det vil forsvinne.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
R Andersen Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Tenkte da type WD-40 eller liknende. Og lignende saker har ingenting for seg. Bruk kobberpasta på skruene og rundt senterhullet på navet, så får du ingen problemer med å få av felgene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remi Berg Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Har aldri brukt kobberpasta eller oljet hjulboltene og har heller aldri hvert plaget av at bolter har løsnet eller satt seg fast. Liker egentlig veldig dårlig å skifte hjul der det er brukt slik pasta på boltene. Det viktigste er at gjengene er rene og fine samt bruke riktig moment. På navet derimot er jeg veldig påpasselig med å rense/pusse for så å ha på pasta. Bruker personlig Nova Lube aluminiumsbasert pasta på navet og dette ser ut til å fungere bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_S Posted March 31, 2010 Share Posted March 31, 2010 Bruker også kobberpasta Link to comment Share on other sites More sharing options...
2daniel85 Posted April 1, 2010 Author Share Posted April 1, 2010 Kobberpasta it is! MEN!! Det hjelper at de (i følge en veldig seriøs bilselger i Bergen) "Gode sommerdekkene" ikke er ødelagte når jeg har gledet meg til å legge om dekk! Må vente med å legge om til langt etter påske =( Enten må selger kjøpe nye dekk til meg eller så må jeg gjøre det selv.... Ene for-dekket hadde en skade av et slag, så det var slipt helt ned til korden på innsiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteffenM2 Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Men husk folkens: Kobberpasta på hjulbolter som sitter på ALU felger er FY FY! Det gjør at korrosjon går mot felgene fortere, og vil svekke felgene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind L. Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Jeg bruker kobberpasta (= Det bruker jeg også. De har godt av litt smøring.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind L. Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Men husk folkens: Kobberpasta på hjulbolter som sitter på ALU felger er FY FY!Det gjør at korrosjon går mot felgene fortere, og vil svekke felgene. Bolten sitter jo skrudd imot stålet i navet. Den sitter ikke skrudd i felgen! I tilegg så er det lakk på felgene.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteffenM2 Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Men husk folkens: Kobberpasta på hjulbolter som sitter på ALU felger er FY FY!Det gjør at korrosjon går mot felgene fortere, og vil svekke felgene. Bolten sitter jo skrudd imot stålet i navet. Den sitter ikke skrudd i felgen! I tilegg så er det lakk på felgene.. Så du har lakkert flaten på felgen hvor du skrur den fast i navet? Poenget er at alu er mere motakelig for korrosjon enn stål, og når man legger kobberpasta inn i bildet, så "leder" dette korrosjonen imot felgene, og vil angripe hvor enn det er lite nok beskyttelse. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Remi Berg Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 For å snu litt på problemstillingen. Har noen opplevd problemer med hjulbolter som ikke er smurt med kobberpasta og som ikke er relatert til overtrekking ved tiltrekking av bolter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øyvind L. Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Men husk folkens: Kobberpasta på hjulbolter som sitter på ALU felger er FY FY!Det gjør at korrosjon går mot felgene fortere, og vil svekke felgene. Bolten sitter jo skrudd imot stålet i navet. Den sitter ikke skrudd i felgen! I tilegg så er det lakk på felgene.. Så du har lakkert flaten på felgen hvor du skrur den fast i navet? Poenget er at alu er mere motakelig for korrosjon enn stål, og når man legger kobberpasta inn i bildet, så "leder" dette korrosjonen imot felgene, og vil angripe hvor enn det er lite nok beskyttelse. Er det ikke snakk om å smøre gjengene på boltene? Når jeg legger på kobberpasta legger jeg veldig lite på der som gjengene går igjennom navet.. Kommer ikke noe pasta på flaten som felgen ligger mot navet hos meg så jeg ser forsatt ikke problemet med kobberpasta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SteffenM2 Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Er det ikke snakk om å smøre gjengene på boltene? Når jeg legger på kobberpasta legger jeg veldig lite på der som gjengene går igjennom navet.. Kommer ikke noe pasta på flaten som felgen ligger mot navet hos meg så jeg ser forsatt ikke problemet med kobberpasta. Jo, det er nettopp det det er. Poenget er at da vil aluminiumet blir som en anode, som finnes på båter osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytern Posted April 1, 2010 Share Posted April 1, 2010 Jeg bruker ingenting, bare pusser navet og hiver på.. Orker ikke å overkomplisere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now