Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, da får jeg vel lage en tråd om min "nye" bil. Har eid den en stund nå, men siden jeg ble pappa i fjor så har ting tatt litt tid.. Det er altså snakk om verdens beste bil; E30. :wink:

Det er opprinnelig en alpinevit -89 316 (med soltak), men den har nå fått en nyere S-motor og 5-bolt understell. Den står nå på E36 M3 forstilling og 318ti bakstilling, men det skal byttes ut med komplett E30 M3 understell, så hvis noen trenger 5-bolt til sin E30 så er det bare å si ifra, da mitt gamle skal selges.

Jeg kjøpte bilen delvis demontert, og planen var kun å montere den sammen å kjøre den slik den var, men slik ble det nå ikke.... Siden det tok litt lang tid før jeg fikk begynt på prosjektet, så rakk jeg å tenke mange tanker og, ikke minst, kjøpe masse deler... Planene nå er å bygge en lett og relativt rask E30 for relativt lite penger.. Ja, alt er relativt, da jeg har brukt alt for mye allerede........

Til nå så er planene slik for bilen;

Motor: helt orginal S50B30. E36 M3 eksos med Supersprint lyddemper. 5 trinns M3 girkasse.

Understell: Komplett E30 M3. H&R clubsportkit som er satt opp for Nürburgring. Ground Control camperplater. Eibach stabstag. Noen stivere foringer. Forsterkede bærearmer bak alà ZMcoupè. 25% diff med 3.46 utveksling og ZMcoupè baklokk.

Bremser: Orginale skiver med racingklosser (trolig Carbotech). Luftekanaler fra front til frambremsene. Stålomspunnende bremseslanger.

Karosseri: Glassfiberpanser. Glassfiber framskjermer. Glassfiber bakluke. Fjerne vekten av takluke (sannsynligvis erstatte den med en glassfiberplate). Ireland Engineering skjermer. DTM speil. IS-leppe.

Dekk/Felg: Litt usikker enda, men har liggende E34 M5-felger, BBS RC 300 og div. andre, så får se hva jeg får plass til under IE-skjermene. Ønsker å kjøre med bredest mulig dekk. Dekk blir selvsagt r-dekk, og da trolig R888.

Interiør: Fjerne gulvteppe og taktrekk/soltak. Skal kjøre med interiør, og da et Alpinainteriør i stoff. Sparco moccaratt.

Sikkert noe jeg har glemt, men dette er hvertfall noe av det jeg har kjøpt og som skal monteres på bilen.

Det er "litt" rust på den, men er så kjørekåt (og ikke minst rattrusten) at jeg prioriterer å få den kjørbar i løpet av sommeren, slik at jeg får bort litt av abstinensene. Prøver derfor kun å stopper den værste rusten, så får vi se hva vi finner på til neste vinter..

Noen bilder av bilen;

Audi er brukenes til noe hvertfall...

IMG_0066.jpg

IMG_0065.jpg

Dette er vel snart standardmotoren i E30...

E30330i012.jpg

Fjerning av gulvteppet, og jaggu var det ikke litt brunt der...

E30330i010.jpg

E30330i011.jpg

E30330i013.jpg

Ikke umulig bilen blir seendes ut noe alà dette;

ks7sww0y26az301yy3wy.jpg

• Svar 291
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tøft prosjekt. Nesten samme oppsett som min bil. Før du begynner å kjøre kan du like godt bytte til større bremser. Jeg kjørte med E30 M3 bremser og kjøling, men det var ingen suksess. De er alt for små, og med breie R-Dekk blir de varme og fader etter få runder.

Skrevet

Ser du skriver banevennlig leketøy, blir det med andre ord skilt på bilen? Har troa på at dette kan bli en morsom bil!

Skrevet

Ser bra ut dette Raymond. S motor i E30 blir aldri feil :)

Vedr felgvalg syns jeg de som står på nå er kule. Lakkert senter så er de perfekte :)

Skrevet
Jeg kjørte med E30 M3 bremser og kjøling, men det var ingen suksess.

Jeg er klar over at bremsene ikke er gull verdt, men som nevnt, så har jeg allerede brukt alt for mye penger på bilen. Det blir nok oppgradert etterhvert, men inntil videre så får det som er nå duge.. Hva veier bilen din?

Ser du skriver banevennlig leketøy, blir det med andre ord skilt på bilen?

Ja, det blir skilter på denne.

Lakk senteret på de rc felgene samme grønnfarge som er på de andre

Det er lite trolig at jeg får brukt disse felgene, da disse har E36 innpress. Når jeg får på bredderene, så må jeg bruke felger med 5-serie innpress vil jeg tro.

Skrevet

Se her ja, var noe veldig kjent over den bilen der. Blir artig detta med de planene du har for den. Skal du oppover til Våler denne helga eller?

Hilsen Trond

Skrevet
Skal du oppover til Våler denne helga eller?

Hvis du ser på det siste bildet av bilen. Se det ut som den er klar til helgen.......? :wink:

Blir nok ikke Våler på meg før BMWCCN-treffet i høst... :(

Skrevet
Hehe.. tenkte ikke med denne bilen da, men du pleier jo å ha en og annen grom bil som ikke gjør seg bort på bane du såvidt jeg har fått med meg :)

Kun denne som skal bli brukt fremover. E30 M3`n får jeg ikke begynt med på en stund...... :(

Får satse på at det blir mye moro fremover med denne hvertfall! :D

Skrevet
Jeg kjørte med E30 M3 bremser og kjøling, men det var ingen suksess.

Jeg er klar over at bremsene ikke er gull verdt, men som nevnt, så har jeg allerede brukt alt for mye penger på bilen. Det blir nok oppgradert etterhvert, men inntil videre så får det som er nå duge.. Hva veier bilen din?

Bilen min veier 1200kg +fører. Jeg fikk fading med Castrol SFR væske og kjøling, brukte da 205 r888 dekk. Du bruker opp et sett med klosser på en dag. Blir ganske mye rimeligere å kjøpe større bremser da. Nå kjører jeg med 235 dekk og da hadde ikke bremsene holdt mange runder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...