Gå til innhold

Fikk ikke godkjent senkesett


Van-DAm
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vært på verkstedet og tatt en 4.hjuls kont. for så å dra til biltilsynet med trua i behold og tuv papirer og papirene fra 4.hjuls kont.

Det de først sjekket var høyden foran fra bakken til lysene som var 48,5 cm og til tåkelysene.

Ifølge de skal det være min. 50 cm fra bakke og opp til hovedlykt og min 25 cm opp til tåkelys(spredere)

P.g.a av dette var det ikke sjangs å få det godkjent. 1,5cm! skulle jo bare slengt en gummiforing eller noe under så vips. Jeg ble mildt sagt forbannet men dro derfra uten og si noe spesielt. Ikke nok med det men de ga meg også mye kortere tid til og rette det. 3 uker.

Er det mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du kopi av lovteksten fra vegtrafikklovgivningen, der disse målene er oppgitt?

Det finnes da vitterlig biler som har så lav front, at hovedlyktene sitter lavere enn 50 cm.

Eks. italienske sportsbiler o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyforskriften krever faktisk dette med lys, men jeg har aldri hørt det praktisert på denne måten før. (Tviler på at mine hovedlys er 50cm over bakken, og den bilen ble godkjent senket, uten spørsmål). Du kan jo lese litt selv, og se om du finner noen smutthull. Jeg gadd ikke å lese alt selv :)

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-028.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge lager man en regel som sier eksempelvis 3 cm fra bakken til plastikk. Men for de som da jubler og hygger seg over dette. Så tenker Norge AS 2 sekunder etterpå. "Ja, da lager vi en ny regel for og skåne våre såre hjerter" lyktene skal være 2 meter over bakken.

Oi, der beit vi oss i baken.

Vi "jublet" når man endelig slapp å fremvise stempel for betalte regninger hos Biltilsynet, men hva jublet vi for. Systemet er fortsatt fra 1960 og den samme tidssonen lever resten av kontrollorganet forøvrig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 50 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.

men slike ting skal jo vere tatt høyde for når senkesettet har fått TUV godkjening.

du får fylle litt meir luft i dekka:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en del forskjellige SUV'er slite med den grensen:

høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 120 cm

Dodge RAM f.eks rager vel langt over dette?

Slike biler eksisterte vel ikke i 1814 da grunnloven ble skrevet ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja mere luft i dekkene ville faktisk løst problemet. Dette er det jeg mener. hadde jeg visst dette når jeg skulle vist den hadde jeg lagt noen gummi ringer ved fjærene eller luft i dekket =P

Men så langt tenkte jeg selvfølgelig ikke.

Men om jeg fikser dette til neste kontroll, vil det da hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du hever bilen de centimeterene som skal til har ikke hobbinazistene på biltilsynet noe de skulle sagt. Mer luft i dekkene og gummimellomlegg i fjærene eller fjær"strekkere" så er du gjennom=) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...