CrZyWiz Skrevet Mai 18, 2010 Skrevet Mai 18, 2010 [quote name="caaatooo" Fortung forfinet Skoda til samme\høyere pris av BMW og Mercedes' date=' i mine øyne faller Auda'en imellom 2 stoler(BMW og Mercedes). Mnjaaa skeptisk! Rent patetisk at Audi enda holder på med register reim. Visst man ser under panseret på en Audi, så skjønner man hvorfor BMW'en er såpass mye bedre å kjøre friskt med. Kjenner jeg Cato rett, så vil han ha en så ny bil som mulig. Nettopp pga minst mulig feil. Audien var faktisk veldig fin å kjøre; prøvde den fra Tromsø til Gibostad, og på retur Tromsø kjørte jeg via Sørreisa, slik at jeg fikk testet den litt på veien "vår" - en oppgave den klarte veldig bra At Audi/VAG-biler fortsatt har registerreim skjønner jeg heller ikke stort av, men på Caddyen er intervallet 5 år/120.000 km så det er jo forsåvidt levelig med. Ellers så har du rett i dine tanker; helt en så ny bil som mulig med lavest mulig km på telleren, så får det heller gå på bekostning av motorstørrelse og til dels utstyrsnivå. hehe! Men nå er du blitt miljøskadet av å kjørt så mye Mercedes og Caddy i det siste Jeg hadde sammenligningstest mellom 05' Audi A4 1.8T Quattro B6(Denne var trimmet endel) vs 02' E46 320 ESS og den nyere Audi A4(B7?)Quattro vs min nåværende 08' E92 320i. Audi'ene var greie, bevares. Men ikke BMW klasse til "guttetur". Spesielt ved "turn-in" virket Audi'ene mye tyngre å dreie inn i svingen. Men også inni svingene kjører BMW'en lettere, BMW'en kjennes rett og slett lettere ut. At Audi presterer å plassere batteriet IMELLOM torpedoveggen og motor sier jo sitt om hvorfor de er såpass snutetunge.
Moe Skrevet Mai 20, 2010 Skrevet Mai 20, 2010 Har sjølv e91 med ganske mykje utstyr. Har to barn. ein på fire og ei på eit år. Barnevognene eg brukar var spesielt kjøpt inn til gamlebilen ein audi a4 avant 2003mod. Dama klaga over plassen, men eg kjøpte skiboks og skiboksbager fra thule og da er problemet løyst. Eg har to store barneseter bak. Ein bakovervendt og ein forover. Det er dårlig med plass framme for dama, men nå er heldigvis ikkje ho noko særlig høgare enn 1.68 og da går det heilt greitt. Bagasjerommet er heldigvis forma slik at vogna går inn under rolloen samt at eg får plass til to små reisekofferter før eg må stable i høgda. Skulle selvfølgelig hatt ein e61 i staden, men det får ein ikkje i m-sport og med det utstyret eg har uten å nå opp i 450+ Dessuten syns jeg e91 med m-sport og rette mods ser vanvittig feit ut. Valget mitt når eg bytta bil forrige sommer var nye a4ën eller e91. Eg gjekk for e91 og angrer ikkje. Litt bedre plass i a4en men langt fra så fin og sportslig...
gaasen Skrevet Mai 20, 2010 Skrevet Mai 20, 2010 Har fått henta touringen nå. Og den er ett VELDIG godt eksemplar. Skal få lagt ut bedre bilder neste uke når jeg har fått norske skilter og tona rutene hele veien. Mulig det kommer på senk og det andre småsnackset ganske kjapt også..
caaatooo Skrevet Mai 31, 2010 Forfatter Skrevet Mai 31, 2010 Tenker jeg kan oppdatere og avslutte denne tråden, da det plutselig begynte det å skje ting på bilfronten i slutten av forrige uke; ny bil ble kjøpt på torsdag i forrige uke, hentet i Oslo dagen etterpå og var hjemme i Tromsø på lørdags ettermiddag Vurderte veldig sterkt gaasen sin 2008 BMW E91 320d, og hadde 3'ern vært litt større så hadde valget falt på denne, da denne så meget pen ut og var fornuftig priset. Likevel endte jeg opp med bilen jeg hadde mest lyst på, nemlig en BMW 5-serie, selv om budsjettet ble noe overskredet og jeg ikke klarte å kvitte meg med alt billånet etter CLS'en. Bilen jeg endte med er en 2009 modell BMW 520 DAT med knappe 16.000 km på telleren da jeg hentet den. Den var kjøpt ny i Sverige og privatkjørt av daglig leder hos BMW forhandleren i Østerbro, som var eneste eier på bilen, før den ble importert til Norge hvor jeg er første eier. For øvrig er dette 177 hesteren, noe som heller ikke er et minus. Den har også den nye "Joysticken" og en meget komforabel automatkasse. Bilen er carbonsort og har sort dakota skinninteriør, full M-sport pakke innvendig og utvendig, elektriske komfortseter m/ memory, klimaautomatikk, HiFi høytalerpakke, Navigasjon Professional med den nyeste iDriven, Comfortpakke, Advantagepakke og noe mer utstyr - med andre ord; en "riktig" utstyrt bil. Pris vil jeg ikke ut med, men jeg føler selv at jeg gjorde en bra handel... Til slutt vil jeg bare takke for alle konstruktive innspill og all hjelp
Gunnar Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Gratulerer! Det høres veldig riktig ut. Jeg er forresten ikke enig med en tidligere taler i at Audiene føles "tunge". Har riktig nok kun erfaring med quattro, men skulle jeg ut og kjøre svingete småveier så hadde jeg nok fyrt opp Audien i stedet for 1-serien. Syns de er morsomme begge to, men Audien vinner (ikke helt rettferdig sammenligning, men poenget er at Audiene er ikke akkurat kjedelige de heller med riktig setup). Motoren som jeg har i min har også vunnet engine of the year-pris fem år på rad, så den er det ikke noe å si på. Regreimintervallet er på 160.000km eller noe sånt, så det er ikke akkurat det verste jeg har vært borti. Det hender jo også at BMWene må bytte kjedestrammer, og i noen tilfeller også kjede, så der blir ikke store forskjellen ut av de greiene der gjennom bilens levetid. Det er bare BMW som klarer å konstruere motorer med regreimintervall på 40.000km/3 år...
CrZyWiz Skrevet Juni 2, 2010 Skrevet Juni 2, 2010 Gratulerer Cato! Gleder meg til å se nyvogna! Kom opp med min nå etter helga. Gunnar: Men her burde man sammenligne epler med epler som du sier 1'eren din har vell verken M-pakke eller sportsunderstell, samt er vell TFSI motoren i Audien noe morsommere en sotjageren i 1'eren. Sammenligningen min var min tidligere E92 320i med M-pakke mot B7 A4 2.0TDI Quattro med sportspakke(S-line?). BMW'en føltes lettere og langt mer leken. Bevares Audi'en var fin og kjøre, spesielt på landevegen. Men ikke helt BMW klasse i svingene. BMW har vell ikke hatt regreim siden M20\M40 tiden,og da var det ikke spesielt uvanlig intervall
gaasen Skrevet Juni 7, 2010 Skrevet Juni 7, 2010 Gratulerer med ny bil. Virker veldig "riktig" den du kjøpte!!
isanfa Skrevet Juni 8, 2010 Skrevet Juni 8, 2010 Gratulerer Cato! Gleder meg til å se nyvogna! Kom opp med min nå etter helga.Gunnar: Men her burde man sammenligne epler med epler som du sier 1'eren din har vell verken M-pakke eller sportsunderstell, samt er vell TFSI motoren i Audien noe morsommere en sotjageren i 1'eren. Sammenligningen min var min tidligere E92 320i med M-pakke mot B7 A4 2.0TDI Quattro med sportspakke(S-line?). BMW'en føltes lettere og langt mer leken. Bevares Audi'en var fin og kjøre, spesielt på landevegen. Men ikke helt BMW klasse i svingene. BMW har vell ikke hatt regreim siden M20\M40 tiden,og da var det ikke spesielt uvanlig intervall Ja, og epler mot epler blir vel E90 og nye A4a som heter B8. A4B8 er en helt annen bil enn den B7a du sammenligner din med. Grunnen til at Audien føles litt snute tung, er ikke fordi batteriet står imellom torpedoveggen og motor rommet. Det er fordi store deler av motoren henger på fremsiden av forakselen. Dette er et resultat av driverksløsningen som audi har på sine modeller med langstillt motor. Her så drives forhjulene rett utav siden på girkasssen, så det betyr at girkassen er på linje med foraksel. I den nye A4a så har de endret på dette, med og bruke en annen girkasse med en utgående aksel som driver en fordelingskasse fremme under motoren. Dermed har de fått flyttet motoren mye lengre bak, og dermed forsvinner den følelsen av en tung front. Dette kan enkelt illustreres med og se på f.eks E46 og en eldre A4. På E46a så trenger du ikke mere enn en penal linjal for og måle avstanden fra hjulhuset og frem til fronten av bilen. Mens på en A4 må du til med en meterstokk for og måle dette. Nye A4 har og gått tilbake til Mcperson oppheng, istendefor multilink som de har brukt helt frem til dagens A4. Og sammeligne A4 B7 med B8 er som gråstein og diamanter. B8 er uten tvil den desidert beste A4 som noen gang er laget, og er den første som kan sammelignes med BMW 3 serie hva ang kjøre egenskaper. Jeg har hatt E46 selv, og det er den beste og artigste bilen jeg har hatt. Nå kjører vi rundt med en 04 A4 quattro, i påvente av at bruktprisen på en E9x 2.0d X.drive skal bli levelig. Da blir det BMW igjen.
CrZyWiz Skrevet Juni 8, 2010 Skrevet Juni 8, 2010 Er det B7 eller B8 som er 2008modell da? Var en 08 mod A4 jeg testet.
isanfa Skrevet Juni 8, 2010 Skrevet Juni 8, 2010 B8 kom som 2009 årsmodell. Men de ble solgt allerede sommern 08. B8 er den som har LED lys i fronten. Første A4 med led lys.
Gunnar Skrevet Juni 9, 2010 Skrevet Juni 9, 2010 B7 er den første med grillen i ett helt ned i frontfangeren (2005.5), og den er facelift av B6 som kom i 2001. B8 er helt ny modell. Men nå er det jo sånn at Audi og BMW ikke ligger jevnt med A4/3-serie slik de har gjort (jevnere ihvertfall) på 5-serie og A6. Facelift A4 kom rundt da E90 ble lansert, og facelift E90 kom da nye A4 ble lansert, derfor blir det litt vanskelig å sammenligne de, ettersom de på et vis alltid ligger 3-4 år bak/foran på teknologien når nye modeller kommer. En må nesten ta de som ble solgt på samme tid, ellers blir det feil, dermed vil typisk Audi være teknisk best nå som E90 synger på siste verset mens det er en ny A4 på markedet, og motsatt når nye 3-serien kommer på markedet og da sannsynligvis vil konkurrere mot en faceliftet A4. Dette kan enkelt illustreres med og se på f.eks E46 og en eldre A4. På E46a så trenger du ikke mere enn en penal linjal for og måle avstanden fra hjulhuset og frem til fronten av bilen. Mens på en A4 må du til med en meterstokk for og måle dette.Nye A4 har og gått tilbake til Mcperson oppheng, istendefor multilink som de har brukt helt frem til dagens A4. For å komme med konkrete tall; B7 og E90 er temmelig like på lengde, og det er 11cm forskjell på hjulbasen. B8 er en mye større bil, nesten 20cm lenger enn E90 og allikevel kun 5cm lenger hjulbase, så rent avstandsmessig er den ikke bedre enn B7, så "meterstokkteorien" må du nok lenger ut på jordet med ettersom den slår nesten like dårlig ut for B8 som for B7. Men vektfordelingen er nok blitt bedre med motoren lenger bak. Men den er også blitt tyngre totalt. Stiller meg også litt spørrende til det du skriver om forhjulsopphenget. Meg bekjent er det fortsatt multilink både foran og bak på A4. Den er betydelig redesignet, men det er fortsatt multilink..
isanfa Skrevet Juni 9, 2010 Skrevet Juni 9, 2010 B7 er den første med grillen i ett helt ned i frontfangeren (2005.5), og den er facelift av B6 som kom i 2001. B8 er helt ny modell.Men nå er det jo sånn at Audi og BMW ikke ligger jevnt med A4/3-serie slik de har gjort (jevnere ihvertfall) på 5-serie og A6. Facelift A4 kom rundt da E90 ble lansert, og facelift E90 kom da nye A4 ble lansert, derfor blir det litt vanskelig å sammenligne de, ettersom de på et vis alltid ligger 3-4 år bak/foran på teknologien når nye modeller kommer. En må nesten ta de som ble solgt på samme tid, ellers blir det feil, dermed vil typisk Audi være teknisk best nå som E90 synger på siste verset mens det er en ny A4 på markedet, og motsatt når nye 3-serien kommer på markedet og da sannsynligvis vil konkurrere mot en faceliftet A4. Dette kan enkelt illustreres med og se på f.eks E46 og en eldre A4. På E46a så trenger du ikke mere enn en penal linjal for og måle avstanden fra hjulhuset og frem til fronten av bilen. Mens på en A4 må du til med en meterstokk for og måle dette.Nye A4 har og gått tilbake til Mcperson oppheng, istendefor multilink som de har brukt helt frem til dagens A4. For å komme med konkrete tall; B7 og E90 er temmelig like på lengde, og det er 11cm forskjell på hjulbasen. B8 er en mye større bil, nesten 20cm lenger enn E90 og allikevel kun 5cm lenger hjulbase, så rent avstandsmessig er den ikke bedre enn B7, så "meterstokkteorien" må du nok lenger ut på jordet med ettersom den slår nesten like dårlig ut for B8 som for B7. Men vektfordelingen er nok blitt bedre med motoren lenger bak. Men den er også blitt tyngre totalt. Stiller meg også litt spørrende til det du skriver om forhjulsopphenget. Meg bekjent er det fortsatt multilink både foran og bak på A4. Den er betydelig redesignet, men det er fortsatt multilink.. Du har nok rett om multilink. Det er en redesignet versjon med 5 punkts mot 4 punkts før. Jeg satt og leste en artikkel om en DTM A4 B8 hvor det ble brukt whishbone. Og tenkte da dette var noe som hang ilag med produksjonsmodellen. B7 har en hjulbase på 2648mm B8 har en hjulbase på 2808mm = 16 cm lengre aksel avstand på B8 versus B7 Av de 16, så er forakslingen flyttet fremover 11 cm. B7 chassiet er 4586mm B8 chassiet er 4703mm = 11.7 cm i chassiet (Det vil da si at B7 er 10 cm lengre enn E90, noe som kanskje kan betegnes som temmelig lik?) Overhenget over foraksel er redusert med over 20%, og det slår uansett veldig positivt ut på kjøre egenskaper mht turn in f.eks. Og hva angår tyngden, så er B8 25 kg tyngre enn B7 i grunn utgave.
Gunnar Skrevet Juni 10, 2010 Skrevet Juni 10, 2010 B7 chassiet er 4586mmB8 chassiet er 4703mm = 11.7 cm i chassiet (Det vil da si at B7 er 10 cm lengre enn E90, noe som kanskje kan betegnes som temmelig lik?) B7 er 6.6cm lenger enn E90 (4520mm), så de er ganske like ja. Overhenget over foraksel er redusert med over 20%, og det slår uansett veldig positivt ut på kjøre egenskaper mht turn in f.eks. Er det lengden på overhenget du snakker om som er redusert med 20%? Det er vekten som i praksis betyr noe. Hadde vært interessant å vite hva forskjellen er der. Synd det ikke er vanlig å oppgi balanse eller akslingvekt i specsene.
isanfa Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Det er vekten det er snakk om ang redusert overheng. Så har B7 200 kg fremfor akselen, så har b8 160 kg til eksempel. Lengden er jo og kortet inn noe, men om designet tilater det, så er det jo ingenting galt i og ha en lang snute selv om motoren sitter langt bak. Plenty med plass til og skru og skifte reg reim f,eks. E 36 med 4er har jo et hav av plass mellom motoren og radiatoren. Jeg har hadd B5 og B6, kjøre kompisen sin B7 av og til. Og det er ingen forskjell mellom B6 og B7 ang kjøre følelese. Men B8 derimot. Kjørte noen mil med B8 på innenriksveien i Sverige når jeg og en kompis var sørover og hentet biler samtidig. Og jeg ble mektig imponert over hvor stor forskjell det var og kjøre B8. Det var så likt en 3 serie som en Audi kan komme i kjøre komfort og sportslige kjøre egenskaper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå