Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nå i det siste har jeg fått støt når jeg går ut av bilen og tar i døren for å lukke den, skjer bare etter jeg har vert inne i bilen, ikke hvis jeg åpner døren uten ifra.

Noen som har peiling på hvorfor? :s

Posted

ja statisk. Er stoff interiør, men skjer med både dongeri og joggebukse, skjer nå når det er sol og varmt ute.

Posted

Dette er hovedsaklig et stoffseteproblem.

Løsningen: Sleng noen dråper tøymykner med valgfri duft etter egen nese i en spruteflaske sammen med en god del vann, rist godt, spray på setene, så er støtene historie for noen måneder.

Posted

tørr luft bidrar til å øke den statiske elektristeten. I de tilfellene jeg har vær plaget med det, bruker jeg å ta tak i noe metall mens jeg beveger meg ut av bilen. Da lades ladningen ut kontinuerlig før spenningen rekker å bygge seg opp. Permanent løsning er å spraye setetrekkene med et middel som tiltrekker seg (litt) fuktighet. Fuktigheten øker ledningsevnen og hindrer derfor spenning å bygge seg opp.

Torfinn

Posted

Den enkleste metoden som jeg husker med min gamle Volvo 240 var å holde fast i døren (borti metallet) fra jeg åpnet den og helt til jeg var ute av bilen, da unngikk jeg å få "støt" :)

Posted

takker for alle svarene folkens:) men syns bare det er litt rart siden dette aldri har skjedd før akkurat nå når det har vert fint vær, skjedde jo ikke i fjord sommer liksom. :s