Gå til innhold

Dynamo-støy i anlegget. Med bilder! ( LØST! )

Anbefalte innlegg

Hei.

Var i Sverige igår og kjøpte front sett ( Focal ) og en ny spiller (Kenwood).

Har delvis fått koblet opp anlegg i bilen, er så og si ferdig på høyresiden av bilen, og da jeg skulle teste om alt fungerte, så var jo den he***ttes støyen der..

Jeg har lest mye rundt ang. det med støy, men før jeg prøver meg vidre å fikse problemet i bilen, så trenger jeg litt svar fra folk som kan dette..

I bilen min, E32 735i 87 mod. så sitter jo batteriet under setet på høyresiden, og på samme sted, bare på venstre siden sitter jo det også en haug med elektronik dupeditter..

Det som gjør meg usikker på, er hvor jeg skal legge strømførende kabler, og hvor jeg skal legge signal kablene? Uansett hvilken side jeg legger signalkablene på, så vil de komme borti strømførende kabler, enten på batterisiden, eller duppedittboks siden..

Jeg skal løpe ut nå å ta et bilde, så dere får avgjøre om hva dere synes hadde vært best..

Kom med forslag..

Dårlig forklart, litt kjapt og enkelt innlegg, men spør om det er noe dere trenger å vite! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signalkabler gjennom midtkonsollen..

Er ikke det knotete, med tanke på ingen kanter i teppet til å legge under?

Tenkte jeg nå skulle kjøpe skjerma signalkabler, som en ekstra protect.. Men, om jeg får lagt det i midtkonsollen og bakover, så kan vel de gamle brukes ja.. :)

Et spørsmål til..

Jeg har Kenwood 112RI eller hva den heter, er 2 signalutganger på den, en til forsterkeren som driver sub, og en til diskant/mellomtone forsterker.. Problemet er da at jeg har 2 signalutganger på diskant/mellomtone forsterkeren min, så er det noe duppedings man kan kjøpe for å dele/splitte så jeg får 2 signalkabler ifra en? Hvor for man evnt. kjøpt en slik en? =)

Hvilke sider anbefaller dere å kjøpe stereo igjennom? =)

Edit: Takk for svar Nautiluz, har sett på siden din og hva du har lagd.. Respekt! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-adapter til signalkabel får du kjøpt alle steder hvor dem selger bilstereo vil jeg tro.

Veldig mange er utsatt for dynamostøy og det er egentlig sjelden det er fra strømkabler som ligger sammen med signalkabel. Fleste gangene er det dårlig jord til forsterker, delefilter som ligger for nær en strømkilde osv.. Så om du har lagt signalkablene dine på venstre side og har støy tror jeg egentlig det er noe annet. Prøv feks å flytte delefilteret ditt, har du hengt det oppunder dashbordet er det sikkert det som lager støy.

Takker for creds til siden min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Jeg tror selv også at det er dårlig jord jeg har nå, siden jeg har slitt med det på en annen spiller og da lå kablene over teppet langs midtkonsollen.. ( Brukte da samme jordings punkt som idag )

Jeg har en signalkabel som det ligger en remote kabel imidten imellom rød og hvit på signalkabelen (altså, remote er "innebygd" ), kan denne også slå inn slik at man får støy eller er dette alt for små mengder med strøm for at det skal forårsake noe slikt?

Delefilteret som jeg monterte idag, lot jeg henge i ledningen til diskanten, så den ligger nede ved høytaleren nede ved gulvet et sted, det er noen ledninger i nærheten av den ja.

Trodde ikke at delefilteret kunne gjøre slik at man fikk støy, da dette er etter forsterker ( som regel er det vel her problemet oppstår? ).

Men, når jeg skal koble videre, så skal jeg ha det i bakhodet og prøve å plassere det noe bedre.. ;)

Btw, hvor anbefaller du å legge jordingspunkt? Jeg har det pr. idag i der jeg fester seteryggen bak nederst.. Men det er en plastikkmutter som er her, så er kanskje ikke det beste stedet selvom jeg har pusset ned til bart metall under..?

Tenkte kanskje å legge det i setebeltet, ta å pusse for harde livet og få et godt punkt der.

Burde man også kjøre en tynn kabel (remote størrelse) ifra minuspolen på batteri til jordingspunktet? Har hørt at det er å anbefalle, noe erfaring/meninger om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag skikkelig jording,og legg signalkabel i taket.

I taket!? Det er vel en helvettes jobb? Høres hvertfall ut som en..

Jeg skal prøve meg først med å finne et veldig godt jordingspunkt først, slik som Nautiluz nevnte..

Mulig hvis det er noe samme greiene som på e-39 er det mindre jobb enn å legge det i dørken iallefall,ta av dørlister og stolpedeksel,legg kabelen oppi takdekselet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jording på batteri= Dynamo støy.

Spilleren var jordet til batteriet først, men denne flyttet jeg til samme punkt som forsterkeren, uten forbedring.. Skal skru ut setene på jobben imårra, og skru ut setebelte, forså lage et fett jordingspunkt.. Slipe både belte,mutter og underlag med negerkusa.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag skikkelig jording,og legg signalkabel i taket.

I taket!? Det er vel en helvettes jobb? Høres hvertfall ut som en..

Jeg skal prøve meg først med å finne et veldig godt jordingspunkt først, slik som Nautiluz nevnte..

Mulig hvis det er noe samme greiene som på e-39 er det mindre jobb enn å legge det i dørken iallefall,ta av dørlister og stolpedeksel,legg kabelen oppi takdekselet.

Idonno.. Men kan sjekke hvordan det blir å legge det i taket imårra.. Men, tror jeg drar det enten over midten langs konsolen, eller på høyresiden, forså strømpå venstre, samt et fett bra jordingspunkt.. :)

Skal kjøpe nye signalkabler imårra også, samt en Y-signalkabel duppeditt.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...