Vegarde39 Skrevet April 17, 2010 Skrevet April 17, 2010 Har en 1999mod. E 39 som er automatkasse på. Hver gang jeg starter den, girer den perfekt og er helt fin, men så etter 5 min kjøring kommer det gule lyset med girsymbolet på, og bilen går bare i 4. giret eller "Nødløsning", MEN stopper jeg og skrur av motoren, så funker det som normalt igjen i 5 min, så er det samme regla... Så det er jo ikke girkassen som er gåen, men er det muligens tett filter på kassa? skulle jeg ha skiftet olje også? BMW sa at olja kanskje burde vært skiften, men fant ingen anne feil Noen som har noen tips? Nå må jeg bare parkere grombilen, fordi det går jo så tregt i oppoverbakkene i 4. giret http://images.bimmers.no/viewer.php?fil ... knw6gf.jpg
Lars89 Skrevet April 17, 2010 Skrevet April 17, 2010 Denne har gått noen km regner jeg med? Noe spesielt gir den hopper utav eller går den bare i nødmodus. Detter er jo noe den gjør for å skåne kassa. Disse kassene går ikke evig uten oljeskift så er ikke det gjort før ville jeg bytta olje og filter og aller helst flusha kassa så du blir kvitt all dritten.
Vegarde39 Skrevet April 17, 2010 Forfatter Skrevet April 17, 2010 Ja riktig, det jeg tenkte på.. har gått akkurat 200.000, og har ikke blitt skiftet olje sa den forrige eieren... men har hørt at dette bør gjøres, så tror jeg skifter filter og olje + gjennomkjøring først.. billigere enn ny kasse hvertfall;) Thanks anyway:)
Lars89 Skrevet April 17, 2010 Skrevet April 17, 2010 Bedre sent enn aldri. Jeg kjøpte bilen min når den hadde gått 199K km. Kassa "røyk", dvs mista 5.gir på 202...
Oxford Skrevet April 18, 2010 Skrevet April 18, 2010 Oljen på kassa bør byttes regelmessig på ca 60 til 80k. Har bilen rullet vesentlig lenger uten bytte kan oljeskift føre til havari. Den nye oljen løser opp slagg og dritt i kassa som tetter ventiler ol. Kassa funker mye bedre etter bytte, men så plutselig dør den (snakker av erfaring her) Du bør ringe til R.A.T.S. for tips om vilke tiltak du bør gjøre på kassa di. 4000kr på oljeskift kan vere bortkastet i ditt tilfelle.
Tiller Skrevet April 18, 2010 Skrevet April 18, 2010 Oljen på kassa bør byttes regelmessig på ca 60 til 80k. Har bilen rullet vesentlig lenger uten bytte kan oljeskift føre til havari. Den nye oljen løser opp slagg og dritt i kassa som tetter ventiler ol. Kassa funker mye bedre etter bytte, men så plutselig dør den (snakker av erfaring her) Du bør ringe til R.A.T.S. for tips om vilke tiltak du bør gjøre på kassa di. 4000kr på oljeskift kan vere bortkastet i ditt tilfelle. Men vill ikke det da hjelpe om en flusher kassa ordentlig? Eller er det bare gått for langt for at det skal ha noe effekt?
Alpejohn Skrevet April 18, 2010 Skrevet April 18, 2010 Hei, Jeg har kontaktet RATS ang oljeskift, da jeg var skepitsk til dette med å løse opp dritt osv. Jeg spurte hva jeg burde gjøre, bilen min har gått snart 160 000 km, den har ikke hengerkrok, så den har nåk aldrig dratt tung campingvogn eller henger. Jeg skreiv at jeg ikke viste om jeg bør gjøre dette, eller lavære pga faren for at dritt skulle løsne, og skape problemer. Da fikk jeg dette til svar: Dette er det ingen tvil om overhode. Du skal gjøre service på gearet ditt hver 50000 km! Det er ekstremt viktig, og du gjør ikke feil ved å bytte den nå selv om den har gått lengere enn det vi anbefaler. Alle automatgear kasser trenger filter og oljeskift regelmessig. Hvis det er dieselbil du har så er det GM som produserer denne i Frankrike, og typebetegnelsen er THM5L40E, men det kan også være et gir som er produsert av ZF i Tyskland som kalles ZF5HP19, men da har du trolig bensinmotor i bilen din.For øvrig så er det viktig at det blir skiftet filter, og at bunnpannen samt magneter blir rengjort samtidig. Disse kassene skal også ha en forholdsvis ny type automatgear olje, og rutinene for påfylling og nivåkontroll er særdeles viktig. Vi kan om du vil utføre denne typen arbeid for deg. Ønsker deg velkommen tilbake, og vi nås lettest på 91849948. Vennlig hilsen Ole Ringstad. Deretter spurte jeg om det ikke var fare for at dritt la seg i ventilene og tettet, so hele kassa gikk til helvete, da fikk jeg dette svaret: Disse kassene har det ikke med å lage så mye avleiringer som enkelte andre fabrikater. Du kan være helt trygg hvis dette blir gjort riktig. Så når det nærmer seg juni tenker jeg at jeg leverer bilen til Bmw for oljeskift/flushing samt filterbytte vertfall
Oxford Skrevet April 18, 2010 Skrevet April 18, 2010 Det går nok en grense på km et sted.Kassa mi hade gåt 190k når den ble servet. Den hadde lignende symtomer som trådstarters kasse. Den funket bra en stund, for så og havarere. Senere har jeg fått vite fra BMW at ZF fraråder flushing av kasser med høy km. Trådstarters kasse har ikke enda havarert og er nok rimligere og fixe en en havarert kasse. Jeg mener derfor at en tlf.til Ole Ringstad kan vere lønnsomt i hans tilfelle. Nå har jeg en 523IA som har gått 160k på samme olje, den har vert pent kjørt og kassa fungerer perfekt. På denne bilen vurderer jeg et olje/filter skift som mr.Ringstad annbefaler.
Alpejohn Skrevet April 18, 2010 Skrevet April 18, 2010 Det går nok en grense på km et sted.Kassa mi hade gåt 190k når den ble servet. Den hadde lignende symtomer som trådstarters kasse. Den funket bra en stund, for så og havarere. Senere har jeg fått vite fra BMW at ZF fraråder flushing av kasser med høy km. Trådstarters kasse har ikke enda havarert og er nok rimligere og fixe en en havarert kasse. Jeg mener derfor at en tlf.til Ole Ringstad kan vere lønnsomt i hans tilfelle. Nå har jeg en 523IA som har gått 160k på samme olje, den har vert pent kjørt og kassa fungerer perfekt. På denne bilen vurderer jeg et olje/filter skift som mr.Ringstad annbefaler. Min kasse funker og brillefint. Skulle likt å vist på hvilken km det anbefaler og lavær å bytte olje.. Men er nåk vanskelig å si noe konkret.. men 200 ville jeg vært litt skeptisk tror jeg Men om dritt løsner og legger seg i ventiler, burde ikke det da bare være å flushe og rense disse ventilen da? Kan ikke forstå at løs dritt kan ødelegge kassa, bare tette.. Og tette rør går jo altis and å open Men jeg har ikke det støv peiling på automat.. Men det HØRES logisk ut
Morty999 Skrevet April 18, 2010 Skrevet April 18, 2010 jeg fikk akkuratt samme problem i dag med pappa sin 1991 mod e34 520, er dette samme som må gjøres? er ikke peilepinne på denne...
KM85 Skrevet April 19, 2010 Skrevet April 19, 2010 Ah, shit. Kassa mi har snart gått 400(!) og dette er en 97 mod E39 523i. Mao, jeg burde ikke skifte olje på den da?
Vegarde39 Skrevet April 19, 2010 Forfatter Skrevet April 19, 2010 Kanskje lurt det ja, hvis det ikke har blitt gjort før:P
pelle123 Skrevet April 19, 2010 Skrevet April 19, 2010 Så lenge man ikke flusher kassa, så skulle det vere ufarlig å skifte oljen. Egenskapene til en olje som har gått over 60-80 tusen km i ei automatkasse er ganske dårlige! Skift olje og filter, og rens de to magnetene i bunnpanna på hver 50.000 km! Det er min anbefaling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå