Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hey,

Holder på å skifte bremseklosser og skiver på begge foran men sliter med å få av de 2 boltene som holder kalipperen på høyre side. En av de 2 boltene er nå rundet av og sitter fortsatt altfor hardt. Hva kan nå gjøres for å få de ut? Alt gikk greit på venstreside.

Sprayet mye ned med WD40, klart å knekke en pipenøkkelting og prøvd med hammer, forgjeves.

Mvh

Magnus

Posted

Hadde en klave her som jeg ikke fikk løs med latmannsarm eller muttertrekker :S

Er det de 6kant boltene du prøver å skru ut nå? (klave - spindel)

Eller umbrak skruene som løsner kalipperen fra klaven?

Posted

Hei,

Glemte å si vi har også prøv med latmannsarm. Funker heller ikke. Det er de 6kant boltene. Dårlig med sveisetilgang gitt :/

Posted

Da kan du evt. file/sage inn et strek over hele bolten, slik at du får et skrujern nedi, så bruke du et verktøy jeg har glemt navnet på for øyeblikket, men du slår på den, så går flatskrujernet som er montert på enden rundt med sinnsykt til kraft. Evt. så slår du på med en meisel, slik at mutteren beveger seg mot klokka såklart.

Posted

litt avhengig av hvor mye du har ødelagt.. men..

for det første, du har ikke slått nok.. du må slå med ei ordentlig slekke, og ikke ha noe bevegelig mellomlegg (har sett fagarbeidere som har slått på 3 forlenger med et ledd imelloms :S)

Når du har bearbeidet både bolt, og spindelen (rundt gjengene) den står i, kan du prøve å få slått på ei mindre pipe, 1mm mindre enn det som skal være. Går det ikke med 6kant, slå på ei 12kant pipe.. Slå denne fast, men ikke slå så mye på den at den løsner igjen av slagene. på med verktøy, dra helt beint, hvis ikke drar du av igjen. Da skal du se at den kommer.. Det forutsetter dog at du ikke gjør samme feilene som du gjorde første gang..

lykke til :)

ps, finnes flere måter å gjøre det på om du ikke får det til, men siden du har begrenset tilgang på utstyr vil jeg si dette er den beste metoden.

er veldig imot å file/meisle spor i hodet på bolten. Hver sin smak.

Posted

På vanskelige bolter er enten lufttrykk verktøy eller en mest mulig fast forbindelse som du slår på det beste valget.

Skal du slå, må du ha en hammer eller slegge av metall.

Posted

08346_2.jpg

Sjekk om de har noe sånt på biltema eller andre steder.

Fikk låne sånne når bolten på calipern min runda seg.

Disse graver seg inn i bolten når du løsner. Bankes på med hammer

Posted

Når skruene sitter fast så tar jeg frem en skjærebrenner og varmer rundt bolten og vips så kommer den ut .

Varme er tingen på rustene skruer.

Posted

varme er fantastisk det.. helt enig..

bare ikke så nært hjullageret..

det går, om man er litt dreven, men tør satse litt på at trådstarter ikke er vant til, eller har tilgang til, skjærebrenner..

angående å kappe av, også en god ide, men ganske sikker på at han ikke kommer til.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...