Magg0 Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 Hey, Holder på å skifte bremseklosser og skiver på begge foran men sliter med å få av de 2 boltene som holder kalipperen på høyre side. En av de 2 boltene er nå rundet av og sitter fortsatt altfor hardt. Hva kan nå gjøres for å få de ut? Alt gikk greit på venstreside. Sprayet mye ned med WD40, klart å knekke en pipenøkkelting og prøvd med hammer, forgjeves. Mvh Magnus
sigerfjord-karosseri Posted April 18, 2010 Posted April 18, 2010 på en boten som er rundet av, så må du på sveisa på en ny mutter, og som sakt latmans arm, eventuel latterlig langt rør på skralla, lykke til
AlXz Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Hadde en klave her som jeg ikke fikk løs med latmannsarm eller muttertrekker :S Er det de 6kant boltene du prøver å skru ut nå? (klave - spindel) Eller umbrak skruene som løsner kalipperen fra klaven?
Magg0 Posted April 19, 2010 Author Posted April 19, 2010 Hei, Glemte å si vi har også prøv med latmannsarm. Funker heller ikke. Det er de 6kant boltene. Dårlig med sveisetilgang gitt :/
winchester Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Da kan du evt. file/sage inn et strek over hele bolten, slik at du får et skrujern nedi, så bruke du et verktøy jeg har glemt navnet på for øyeblikket, men du slår på den, så går flatskrujernet som er montert på enden rundt med sinnsykt til kraft. Evt. så slår du på med en meisel, slik at mutteren beveger seg mot klokka såklart.
Guest Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 litt avhengig av hvor mye du har ødelagt.. men.. for det første, du har ikke slått nok.. du må slå med ei ordentlig slekke, og ikke ha noe bevegelig mellomlegg (har sett fagarbeidere som har slått på 3 forlenger med et ledd imelloms :S) Når du har bearbeidet både bolt, og spindelen (rundt gjengene) den står i, kan du prøve å få slått på ei mindre pipe, 1mm mindre enn det som skal være. Går det ikke med 6kant, slå på ei 12kant pipe.. Slå denne fast, men ikke slå så mye på den at den løsner igjen av slagene. på med verktøy, dra helt beint, hvis ikke drar du av igjen. Da skal du se at den kommer.. Det forutsetter dog at du ikke gjør samme feilene som du gjorde første gang.. lykke til ps, finnes flere måter å gjøre det på om du ikke får det til, men siden du har begrenset tilgang på utstyr vil jeg si dette er den beste metoden. er veldig imot å file/meisle spor i hodet på bolten. Hver sin smak.
winchester Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Så lenge du har en likens bolt liggendes ser jeg ikke noe problem med det, men som du sa - hver sin smak! : )
AutoMartin Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Prøv å kapp av hodet på bolten med vinkelsliper, og så skrur du ut bolten med solid rør-tang e.l.
Otis Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 På vanskelige bolter er enten lufttrykk verktøy eller en mest mulig fast forbindelse som du slår på det beste valget. Skal du slå, må du ha en hammer eller slegge av metall.
ehrnst Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Sjekk om de har noe sånt på biltema eller andre steder. Fikk låne sånne når bolten på calipern min runda seg. Disse graver seg inn i bolten når du løsner. Bankes på med hammer
Magg0 Posted April 19, 2010 Author Posted April 19, 2010 Nå var det mange tips her. Tusen takk skal gå løs på problemet igjen etter skolen i dag. Mvh Magnus
Z1 Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Når skruene sitter fast så tar jeg frem en skjærebrenner og varmer rundt bolten og vips så kommer den ut . Varme er tingen på rustene skruer.
Guest Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 varme er fantastisk det.. helt enig.. bare ikke så nært hjullageret.. det går, om man er litt dreven, men tør satse litt på at trådstarter ikke er vant til, eller har tilgang til, skjærebrenner.. angående å kappe av, også en god ide, men ganske sikker på at han ikke kommer til.
bmwmann24 Posted April 19, 2010 Posted April 19, 2010 Hva med å kappa av bolt å borre nytt hull til en ny bolt?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now