Jump to content

Bytte hjullager bak på E39 - verktøy?


Vanilla_ninja
 Share

Recommended Posts

Hva trenger jeg for å demontere nav, lager, bremseskiver og bremseskjold bak på en E39 touring?

Nøkler til drivakselmutter og skruene til lagrene skal jeg nok klare å skaffe, men jeg er mer bekymret for hvordan jeg fjerner det gamle og setter på det nye lageret.

Tips?

LJ

Link to comment
Share on other sites

Jeg skiftet alle hjulagere på min for ca 1 år siden...

Du kan klare og demontere lageret uten og fjerne drivakselen, men dette tar lenger tid og annbefalles ikke. For å demontere drivakselen så trenger du umbrako eller torks til innfestninga på diffen.

Jeg opplevde at drivakselen satt fast i navet, men en avdrager var reddningen da, så annbefaller deg og ha det samme.

Såvidt jeg vet kan du bestille komplett lager og nav ( bestiller du uten nav må du presse på det nye lageret).

Det nye lageret kommer hvertfall som en sats, og skal kun skrues ut fra baksiden med torks.

Det er forsåvidt en grei jobb, men rustne og fastsittende skruer kan ødelegge mye:( Og tid tar det i hvertfall.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler sterkt å ha tilgang på presse, så lagrene kan presses ut og på plass med de nye. Skal du slå og banke blir det en sabla jobb, og muligheten for skade på de nye lagrene er stor. Jeg er en tålmodig mann, syns jeg, men måtte fint gi tapt å få mine hjullager på plass uten presse. Gikk på veksted og de presset de på plass for 500,-. Var verdt det og da vet jeg også at lagrene fungerer. Tro meg, selv om det er en del f.eks her på forum som skriver at de har gjort det for hånd, så er det vanskelig, lagrene er tross alt presset på plass og skal sitte godt fast. Men, for all del, alt er mulig :? Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Holder denne? http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... r-3-armet/

For å få på lagrene igjen: Trenger jeg et rør til å presse lageret inn på navet? Jeg ser for meg et rør som har samme diameter som innerbanen på lageret, og som er langt nok til å gå utenpå drivakselen. Gjengestang og skiver i tillegg, så bør det vel være bra?

LJ

Link to comment
Share on other sites

Om du har en Reodor Felgen i deg så tar du det du har:) Jeg brukte trekloss å en go hammer. Da lageret var kommet innafor kanten så banka jeg forsiktig med en forlenger rundt. Slikt at det ble pressa jevnt i. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg tatt av noe og sett inni ennå.

Når jeg skal ha det nye lageret på: er akselen som det skal presses innpå massiv, eller går det an å tre et gjengestag gjennom for å trekke alt sammen innpå?

Om akselen er massiv, og jeg vil bruke et rør med passe diameter for å slå lageret på: hvor langt må dette røret være?

Hadde jeg hatt garasje å mekke i hadde jeg tatt av et hjul med en gang og kikket, men jeg må leie plass, og da blir det fort dyrt om bilen må stå over natta så jeg kan skaffe verktøy neste dag. :)

LJ

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke bruke rør på den indre ringen på lageret når du presser inn. Da ødelegger du kulene i lageret. Jeg vil, som sagt, anbefale presse. Grunner er at jeg måtte gi opp på min E36. Det satt som bare f...

Vet ikke om det er veldig forskjellig bak på en E39 touring kontra foran på en E38, men her er ihvertfall oppskrift på E38: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/528943

Jeg gjorde det der ute på grusen under åpen himmel på kort tid. Ikke noe spesialverktøy. Om det er verre bak vet jeg ikke..

Det er verre bak. Fordi framme bytter du brukt nav m/ lager, med nytt nav m/ lager du setter på spindel. Bak sitter lageret inni bærearmen, og lageret sitter presset fast i både bærearmen og på nav. Og man må bruke samme nav om igjen.
Link to comment
Share on other sites

Skifta bake på min for ca 3 uker siden...

Ikke så mye arbeid og styr, men noe skruing er det jo..

Demonterte nedre bære arm og støtdemper så jeg fikk ut akslingen og da hadde jeg nav og hjullager i ett.

Da var det å lage seg et verktøy for å dra av lageret, før jeg pressa på det nye...

Brukte litt smergelpapir på navet før jeg satte det inn med olje og pressa på det nye lageret..

Brukte vel 4 timer på hele jobben tenker jeg...

Link to comment
Share on other sites

Takk for bilder, Otis.

Det slo meg at jeg har en presse på jobb, som brukes til å presse inn kronerør på dempegafler til sykkel.

Den står nå i garasjen min og venter på muligens å brukes til lagerpressing i morgen.

Alle tips er notert, og pc blir med ut når det skal mekkes. :)

LJ

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...