snes Skrevet April 22, 2010 Skrevet April 22, 2010 Hei En bekjent solgte i februar en bil uten skilt. Denne var brukt som russebil året før og EU godkjent i fjor. Ny eier må EU-godkjenne bilen nå for å få ut skilt. Tidligere eier opplyste om at bilen var EU-godkjent, i beste hensikt uten å vite at bilen måtte inn til kontroll i år også. Ny eier har kommet med et krav om at tidligere eier skal betale for kontroll, deler og arbeidet i forbindelse med godkjenningen. Ny eier besiktiget og prøvekjørte bilen før overtakelse. Ingen kjente feil eller mangler under salget. Det ble aldri skrevet kontrakt, kun omregistrering. Hvem har retten på sin side? Mvh. snes
Mexos Skrevet April 22, 2010 Skrevet April 22, 2010 Er vel ingen som har noen rettigheter her når det ikke er skrevet noen kontrakt.
snes Skrevet April 22, 2010 Forfatter Skrevet April 22, 2010 Tja, kanskje det. En muntlig avtale er vel like bindende som en skriftlig. Greit å kunne "slå i bordet" med ei kontrakt i slike tilfeller...
S.Arnesen Skrevet April 22, 2010 Skrevet April 22, 2010 Tja, kanskje det. En muntlig avtale er vel like bindende som en skriftlig. Greit å kunne "slå i bordet" med ei kontrakt i slike tilfeller... En muntlig avtale er like mye verdt som papiret den er skrevet på i slike tilfeller dessverre...
tangorev Skrevet April 22, 2010 Skrevet April 22, 2010 Hmm, dette er jo en ymse tvist og eneste å referere til juridisk er jo den muntlige avtalen/info som ble gitt. Skulle det bli en sak er det en skjønnsmessig vurdering.. Ser for meg 2 muligheter som kan være avgjørende. 1: Om selger sa at bilen var EU-ok i fjor og ikke noe mere om det vil jeg tro at han har en god sak. 2: Om han sa at den var EU-ok i et år til blir det kanskje noe annet. (selv om det er sagt i god tro er det feilinformasjon) Er vel kjøpers plikt å undersøke slikt på forhånd og om din kamerat sa i god tro og viten om at den var EU-ok for et år siden stemmer jo det, så sant han ikke visste om at den ble kontollert 1 år senere enn "EU-planen" til bilen da. Da spekuleres det videre om han burde visst at den skulle inn om bare et år igjen osv.. Om det var vitner til handelen vil dette også påvirke en evt ord mot ord konflikt. Det letteste og vanligste i slike situasjoner er å løse det på mest fornuftig måte mellom partene. Kanskje svir det litt, men å dra det langt med en bil til en såpass lav sum er litt vel Judge Judy C
Werther Skrevet April 22, 2010 Skrevet April 22, 2010 Det er latterlig av kjøper og komme med slike krav. Herre min hatt, kjøper du en avskiltet russebil til 20 laken må du forvente litt arbeid. Virker som altfor mange folk ser på Judge Judy og leser på diverse internettforum om hvilken rettigheter man liksom skal ha. Hadde jeg vært selger hadde jeg bedt vattnissen dra til helvete og ta ansvar for sitt eget liv og handlinger.
snes Skrevet April 22, 2010 Forfatter Skrevet April 22, 2010 Hei og takk for svar folkens Er enig i at dette er nåværende eier sitt problem men tidligere eier sa at bilen er EU-ok. Jeg tror det er det som blir haken...
snes Skrevet April 22, 2010 Forfatter Skrevet April 22, 2010 Hei og takk for svar folkens Er enig i at dette er nåværende eier sitt problem men tidligere eier sa at bilen er EU-ok. Jeg tror det er det som blir haken...
Gunnar Skrevet April 22, 2010 Skrevet April 22, 2010 Hva betyr EU OK egentlig? At den var OK ved forrige EU-kontroll? På et eller annet tidspunkt kommer det jo en ny kontroll. Nå er det jo heller ikke varsel på EU-kontroll lenger, så det er veldig viktig at kjøpere lærer seg å sjekke slike ting. Hvorfor må bilen inn til kontroll igjen i år når den også var inne i fjor? Lett lastebil/minibuss? I så fall må de jo inn hvert år, og det er ikke selger sin feil...
Dirty Skrevet April 23, 2010 Skrevet April 23, 2010 Gunnar . vis du drøye med å godkjenne bilen si, 1 år etter den skulle vært inne. blir den bare godkjent i 1 år tåpelig ja
ehrnst Skrevet April 23, 2010 Skrevet April 23, 2010 jepp, er du for seint ute må du inn igjen. Jeg eu-godkjente min i november. Må inn igjen i august eller noe. Håpløst at man ikke får to-års godkjenning selv om man var seint ute, det burde man hvertfall fått når bilen er avskiltet når den skulle vært inne. nok ot
BimmerE46 Skrevet April 23, 2010 Skrevet April 23, 2010 Tja, kanskje det. En muntlig avtale er vel like bindende som en skriftlig. Greit å kunne "slå i bordet" med ei kontrakt i slike tilfeller... En muntlig avtale er like mye verdt som papiret den er skrevet på i slike tilfeller dessverre... En muntlig avtale ER like bindene som skriftelig så lenge dere har vitner. Ellers blir det bare ord mot ord. Ellers er den avtalen ugyldig!
wicky124 Skrevet April 24, 2010 Skrevet April 24, 2010 russebiler skal som regel inn til eu-godkjenning hvert år....eller har jeg misforstått?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå