Jump to content

facelift ratt i m5 e39


jakobm5
 Share

Recommended Posts

har en m5 e39 99 mod. har ett o3 m5 ratt som jeg tenkte å montere. noen som skriver att dette går men ikke hvordan. noen som har gjort dette utn å bytte rattstamme ledningsnett osv,,, svar mottas med takkk.... :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

nå husker jeg ikke 100% her men.. fikk ikke e39n dual stage airbag i 99? vet du om du har det på din bil?

du kan jo bare ta av airbagen og se på tilkoblingen hvordan det ser ut.

her ser du en som har montert en dual stage airbag i en single stage bil. endel arbeid ser det ut som.

har du dual stage er det nok bare å flytte rett over:)

dual stage i singelstage. riktignok i en e38 men

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/591886

forskjell på rattene/airbagene/ sleperingene

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/564919

ettermontert m5ratt

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/492572

håper dette hjelper noe. lykke til, faceliftrattet er porno!:)

Link to comment
Share on other sites

dual stage airbag e den typen som har 2 kontakter på airbaggen? tok av min og der er d bare 1 kontakt i allefall:( ser ut som det går å tilpasse den gamle sleperingen ja:):) men det er ledningene det stopper i for meg vill jeg tro...har lite greie på sånt..facelift ratte er porno ja:P er det muli å bruke dual stage airbag i en bil med gamle typen da utn å bytte alt? mvh:)

Link to comment
Share on other sites

i den første linken jeg limte inn der så har de jo montert en dual stage airbag på en single stage bil.så det er nok mulig. se på kommentarene nederst på siden der, der har han som har gjort det skrevet inn litt tileggsinformasjon. han har vell bare fått sleperingen til å passe, og byttet pluggen til airbagen?!

slik ratt med sånn tilkobling du har nå sikkert?

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/476495

si fra om du vil selge det gamle rattet ditt da:)

Link to comment
Share on other sites

i den første linken jeg limte inn der så har de jo montert en dual stage airbag på en single stage bil.så det er nok mulig. se på kommentarene nederst på siden der, der har han som har gjort det skrevet inn litt tileggsinformasjon. han har vell bare fått sleperingen til å passe, og byttet pluggen til airbagen?!

slik ratt med sånn tilkobling du har nå sikkert?

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/476495

si fra om du vil selge det gamle rattet ditt da:)

på dual stage airbagg e d 2 plugga shø:)

he en kjøper som byr 2500 for gamle m ratte med airbagg,,,,noen høyere? ha i bare fått det nye til å passe så...hm

Link to comment
Share on other sites

det ei lura mest på e kas han he koble ledningan t airbaggen ihop med exsisteeerende,,,hvilke farger som ev ska ihop,,,e helt grønn akkurat på ta område her:( men ratte skal inn ,på et vis da...

Link to comment
Share on other sites

her har han detaljert det litt mer:

"Simply using the up or down buttons on the MFL is enough to sort out the stereo. My car has DSP and BT but no Nav. As yours has Nav, I am presuming that you would have no issues with the new version of I-Bus SW. Plus you would pick up Voice Recognition from the MFL. I encountered a similar/same problem a fews years back when I was trying to get the VR to work after doing the BT conversion. I put in a new right side MFL switch for a '01. VR worked, heated function worked, cruise worked, but alas no stereo. Same issues. Did not spend much time on it. Now after all of the time trolling through the WDS and pulling data out of the car, may have sorted it out back then. Still have the switch if any one is interested in getting VR to work.

Inserting disclaimer about playing with airbags and use information at own risk and for reading pleasure, etc, etc. And that this is the option/experience that one person has found. It may not be right way, but since it works, it is not a wrong way. It's just one way.

Now that that's over. Did a fair bit of digging before I did this mod. There are two ways you can put a 2 stage airbag into a single stage car.

Option one is to get a new/used 2 stage control module and put it in the car. Get the appropriate airbag wiring repair kit (wires are twisted pair) and run the wiring up to the wheel. Use the connectors for the heated wheel funtion (no longer needed) to pass the signal throught the slip ring. Wire up both stages of the airbag and recode/code the airbag control module as needed for car. You now have a 2 stage airbag car.

Option two is only wire up one stage of the two stage airbag. The deployment velocity/speed of the second stage airbag of the 2 stage system is the same/similar/close to the deployment velocity/speed of the single stage system (my opinion based on a number of phone calls and technical reading and the www of mis-information). The airbag control module does its check on seeing resistance at the end on the connection, the resistance reading for a single stage airbag is @14.5ohms. Resistance readings for a two stage airbag are, stage 1 @7.5ohms and stage 2 is @14.5ohms. Thus I hooked up the second stage of the 2 stage airbag. As stated earlier, ran SRS test/diags on SSS/Progman and no issues. Also looked up the airbag connectors in the WDS to match things up. Not sure if this really matters, but I did not want to risk messing up a new airbag or not having it function.

Again the above information is one opinion/experience only, use information at own risk."

forstår jeg dette riktig, må du klippe av pluggen til airbagen din, og skjøte på en ny plugg som passer inn i den nye airbagen. så plugge den inn der stage 2 på airbagen er.

jeg tør ikke å garantere noe her, vil ikke ha ansvar om det er feil!

Link to comment
Share on other sites

her er dual stage ratt. de har større hull over senter på rattet.

lhti8thyvnq3fnzc08kr.jpg

vnr1lsbejs9avr0dqsfw.jpg

her er singla stage ratt. de har et mindre trekantet hull nermere senter av rattet.

ut35sq8emvkt4kf9pe4z.jpg

her er mine singla stage ratt. første er et M5 ratt. det andre er et vanlig multi funksjons ratt.

fpjyydlaagmujmkpjap6.jpg

1vpjevjt3u6j90ncrlvk.jpg

alle slingle stage stage ratt skal passe om hverandre. og alle dual skal passe om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

jepp. Jeg kjøpte ratt fra en M5 hvertfal. Også ser man M farga sømmer på rattet. m-tech har bare hvite sømmer.

Ja de F1 gira er artige. Veldig moro å kjøre med på litt inspirerende veier :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...