Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan og velkommen til forumet.

En liten advarsel først, pass deg for BMW, du blir hektet ;-)

Jeg brukte rundt 6 mnd på å finne min BMW, er passe fersk selv, men har brukt dette forumet til å lese meg opp på BMW 5 serie og her er det mye god informasjon. Igjen en stor takk til alle her på forumet.

Når det gjelder motorvalg, så må du ut å prøve de forskjellige motorvalgene, personlig synes jeg det er stor forskjell på de, men det kommer ann på hva en er interessert i.

Automatkasse er et must på en 5 serie synes jeg, men kan bli dyrere å reparere enn manuell. Men skift olje og "flush" kassa så er ikke den noe problem.

Noen ting du skal se etter ved kjøpe av 5 serie

Bakrutepusser, koster fort 2000-2500kr å fikse (BMW'en i den første linken i tråden ser ut til å ha defekt bakrutepusser, men ser ut som en veldig fin BMW)

ABS sensor

Rust innenfor tanklokket. Dette er det mange som har, og det kan fort bli en kostbar reperasjon på en touring.

Rust på bakluke.

Hvis den har luftfjæring bak og belgene ikke er byttet, så kan en regne med at de ryker på en såpass gammel bil. Ca 6000 for å bytte begge bak

Hjullager

Pixselfeil i instrumentpanelet

Dempere på bakluka/bakruta. Kjenn etter om bakluka er tung å lukke

Dette var det jeg kom på i farta. det finnes mange gode 5'ere der ute, bare til å ta seg god tid og prøve en del av de som er tilsalgs for å danne deg et bilde av hvordan de er.

Lykke til

MVH

Martin

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22123201 - automat, 97mod, 178K km, 70,529,- denne har litt kraftigre motor også og kommer til å drikke en del mer.

Haha, har du drukket bensin?

Hvis vi ser på forbrukstallene for stasjonsvognen.

520i - Man - 0.97 l/mil

520i - Aut - 1.07 l/mil

523i - Man - 0.99 l/mil

523i - Aut - 1.10 l/mil

Det er 0.2-0.3l/mil i forskjell.

Ser man også på 0-100 tider, så er 520i nesten TO sekunder tregere.

520i - Man - 10.6

520i - Aut - 11.9

523i - Man - 8.9

523i - Aut - 10.0

Det er 1.7 sekunder forskjell med manuell, og 1.9 med automat.

Tror nok forbruket ved vanlig kjøring blir lavere med en 523i, enn med en 520i. 523i er ingen ræserbil, men man slipper å plante gasspedalen i gulvet når man skal opp en bakke, slik man må med 520i. Det hjelper på på forbruket.

Mia77: E39 er internkoden for BMW 5-serie fra 1996-2003. Det går dessverre ikke å bare skrive "E39" som søkeord på f.eks. finn.no. Der må du søke på BMW 5-serie og velge årsmodell fra 1996 og til 2003. :)

Skrevet
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22123201 - automat, 97mod, 178K km, 70,529,- denne har litt kraftigre motor også og kommer til å drikke en del mer.

Haha, har du drukket bensin?

Hvis vi ser på forbrukstallene for stasjonsvognen.

520i - Man - 0.97 l/mil

520i - Aut - 1.07 l/mil

523i - Man - 0.99 l/mil

523i - Aut - 1.10 l/mil

Det er 0.2-0.3l/mil i forskjell.

Ser man også på 0-100 tider, så er 520i nesten TO sekunder tregere.

520i - Man - 10.6

520i - Aut - 11.9

523i - Man - 8.9

523i - Aut - 10.0

Det er 1.7 sekunder forskjell med manuell, og 1.9 med automat.

Tror nok forbruket ved vanlig kjøring blir lavere med en 523i, enn med en 520i. 523i er ingen ræserbil, men man slipper å plante gasspedalen i gulvet når man skal opp en bakke, slik man må med 520i. Det hjelper på på forbruket.

Mia77: E39 er internkoden for BMW 5-serie fra 1996-2003. Det går dessverre ikke å bare skrive "E39" som søkeord på f.eks. finn.no. Der må du søke på BMW 5-serie og velge årsmodell fra 1996 og til 2003. :)

8-[

Hmm, spennende tall :clap:

Der igjen tror jeg en 3 barnsmor driter i 0-100 tider..

Så har du vært å prøvd noe Mia?

Skrevet
8-[

Hmm, spennende tall :clap:

Der igjen tror jeg en 3 barnsmor driter i 0-100 tider..

Så har du vært å prøvd noe Mia?

Ja det var helst som en tilleggsopplysning jeg skreiv inn 0-100 tidene. Stor effektmessig forskjell, med marginal forskjell på forbruk. Var sånn jeg tenkte :)

Du sa "Den har litt kraftigere motor og drikker endel mer bensin", men det riktige er jo "Den har endel kraftigere motor, og drikker såvidt mer bensin" ;)

Skrevet

Kjører man effektivt er 523 mye billigere i drift enn 520. Nettopp fordi en ikke må jage hele tia.. Min 523 har alltid vært billigere i drift enn fatterns 520.

Teit å krangle om dette da det viktigste er å gi trådstarter korrekte opplysninger.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...