Gå til innhold

Småtrøbbel med 330CD....fremdeles...

Runet
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke kommet lengre her...

Motoren går veeeldig ruskete, og siden den står hos verksted, har jeg heller ikke forsket videre selv. Det jeg kan si, er at den begynte å jukse bare kort tid etter at jeg fyllte diesel hos Statoil. Før det gikk den på dieselen fra Tyskland. Kanskje ikke noen sammenheng, men verdt å tenke over.

Har fått time hos BMW i Førde torsdag, men mitt lokale verksted mener den må fraktes dit.

Samtidig er det kommer nytt diagnosesystem til bygda på et annet verksted. Dette er Würth, og det tok iallefall en ganske ny X5 her. Tirsdag tester vi det på min og håper vi slipper Førdetur på bilfrakter...

e34_525tds: Indre lekkasje, sier du... Betyr dette at dysa/injektoren slipper trykker tilbake til retur? Har ikke bedt vekstedet måle dette, men noe må de vel ha tenkt å gjort selv....

Skal spørre tirsdag om det blei gjort.

Har ikkje fått kjørt den på 2 uker, så begynner å bli sur på tafatte verksted....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg er jo ganske bestemt på at for å få gjort tinge korrekt og effektivt første gang bruker man BMW sitt diagnosesytem. og bmw verksted.

indre lekkasje vil si at den lekker ut i returen ja, og det er meget enkelt å sjekke. Verkstedet ditt BØR ha gjort dette, men har mine tvil til at de har gjort det. det tar ca 10min å teste.

jeg skal ikke si at det og det er feilen, bastant, når jeg ikke har sett på bilen. men indre lekkasje er noe va det første man bør sjekke på slike biler, da det ofte er her feilen ligger ved slike sympotmer. i tillegg er det enkelt og raskt gjort. koster lite for kunden, og man kommer fort videre med feilsøkingen.

sjekke railtrykk med tester osv.. dette kan si deg noe. er trykket for lavt, så kan du ha indre lekkasje i dyser, lekkasje et annet sted, for lavt matetrykk, def reguleringer, trykksensor, pumpe. osv.

man må begynne et sted, og å sjekke railtrykk og kontrollere for indre lekkasje er det første man bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Takk for svar :D

Da har bilen vært hos BMW for diagnose, og ingen feil funnet. De hadde heller ingen tips annet enn dysene. Bilene er nå tilbake på det lokale verkstedet der dysene skal sjekkes for beking/koksing som hindrer skikkelig forstøving. Har også kopiert teksten din om lekkasje og railtrykk og sendt dem på epost. Det hevdes nå etter nok en Fortebehandling at fjuskinga er periodisk og ikke konstant slik den var.

Håper jeg har bedre nyheter i morgen.... 3 uker ståtid er lenge nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om jeg forstår det riktig så har de altså fremdels ikke kontrollert for indre lekkasje?

fantastisk..

lykke til ihvertfall :)

forøvrig, "diagnose" med tester, vil ikke vise feil på dyser. disse må kontrolleres. samme gjelder matetrykk, er ikke alltid dette gir feilkode, men når du leser av mens du gjennomfører testmoduler, så vil du kunne se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok ikke sjekket for indre lekkasje nei. Da jeg leverte bilen, ga jeg dem en lapp om hva jeg har gjort, og skrev at dyse 3 forfra lydmessig er veldig ulik de andre.

Jeg har gitt dem frist til og med tirsdag neste uke.

Skulle bruke bilen til Bergen i helga, men det blei kassebil istedet :roll:

Har kjørt Alfa i mange år uten verksted i sogn og fjordane, men har aldri opplevd stopp over flere dager.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jahh...

De jobbet visst med bilen i går også. Bilen går mye bedre etter dysegjennomgang, men går fremdeles ikke bra nok på tomgang. De mener det ikke er nok trykk i railen...

Hva de mener med dysegjennomgang, vet jeg ikke. Jeg tror fremdeles det ikke er målt noe som helst, og svar jeg får når jeg spør, er litt for mye goddagmannøkseskaft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mener det ikke er nok trykk i railen" . enten så er det nok eller så er det ikke.

og dette dyserens greiene, ja, dårlig unnskyldning og amatørmessigfremtreden om dem ikke har sjekka for gjennomslag/indre lekkasje, og i det minste målt railtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De påstår de blir ferdige med bilen idag.....

Etter start går den nå vakkert på tomgang en stund, men så synker den på turtall og "putrer". Virker som den ikke kommer seg opp igjen på vanlig tomgangsturtall ved egen hjelp.

Regner med jeg får en liste over hva de har gjort etter denne dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lovet bilen tilbake idag. I følge dem er alt av dyser og rail "kontrollert".

Den er nå slik at den går fint, men på et visst temperaturnivå kommer juksinga på tomgang.

Det merkes ikke noe ellers påstår dem, og den går nydelig under kjøring.

De antar nå at dem må være en føler eller giver med periodisk feil et sted, men mener jeg kan bruke bilen til feilen blir mer synlig/vedvarende og i mellomtyiden vil de konferere mer med BMW. Forstår de også slik at de har snakket litt med Fyksen på Lillehammer. Jeg krysser mine fingre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper det ordner seg :)

Og det gjør det nå :D Takk for innspill alle sammen!

Jeg var opptatt i går og fikk aldri henta ut bilen. I går kveld tok de av innsuget. Venter noen bilder av dette snart. Der sitter det et spjeld for hver sylinder. Spjeldet på sylinder 2 manglet :shock:

Er dette spjeld som switcher mellom raskt og mye luft (ved gasspådrag) og jevn luft (ved konstant gass)?

Det som bekymrer meg er at det nå kan ligge saker inni sylinderen som absolutt ikke bør være der :( De lovet å sjekke at alt er bra før de monterer igjen).

I tillegg mener de at dyse 2 og 3 bør byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener at dyse 2 og 3 "bør" byttes? jaja.. hvorfor bør de byttes? lekker de?

motoren skal gå pent selv om det spjeldet mangler. det selges faktisk ferdige kit for å fjerne disse, nettopp for å unngå det som trolig har skjedd her, den har forsvunnet inn i sylinderen og skapt masse trøbbel. rart du ikke har fått et ordentlig havari med bøyde ventilger og et stempel fullt av hakk.

MEN, det er klart at når bare ett mangler kan det hende at du vil merke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi dæven! Det høres ut som du har vært uheldig og vært utsatt for en såkalt swirl-flap-failure. http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f76/2004-e65-730d-swirl-flap-failure-with-pics-t46931/

Dette spjeldet regulerer kun hvilken av de to kanalene som er inn til hver sylinder som skal benyttes. Når spjeldet er stengt benyttes den lengste kanalen, dette skal gi et bedre moment og lavere forbruk ved lavt turtall. Dette skjer kun ved lavt gasspådrag og turtall under ca 1800. Ved turtall over 1800 åpnes spjeldene slik at luften får passere fritt og rett inn den store kanalen.

Løsner dette spjeldet kan det suges inn i motoren å ødelegge hele stempelet og toppen :(

Så dette må du så absolutt undersøke nærmere.

Kan lese litt mere om det HER og HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor de "kanskje" burde bytte dyse. Skal sjekke.

Men ja, dette er swirl-flap failure. Trenger ikke legge inn bilder av det her, for linkene til Fredrik er perfekt til denne situasjonen.

Det står i linkene til Fredrik at å fjerne disse spjeldene kun vil medføre at avgassene ikke blir så rene på tomgang/lavt turtall.

Jeg spurte verkstedet om det stemte, men det kunne de ikke svare på.

Jeg lurer på om vi kan ta ut spjeldene, men la festene sitte igjen. Eller bør man absolutt skaffe seg det omtalte kittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker ang det, men de er ganske så konsekvente i England der de anbefaler alle å sette inn disse pluggene. Har selv 4 slike plugger liggende, men valgte å ikke sette dem inn når jeg hadde manifolderen av for glødepluggskifte. Etter som det jeg har sett hat alle som har hatt swirl flap failure hatt ekstremt mye koks i innsuget, noe som bygger seg opp på swirl flappen og gjør at denne ikke klarer å lukke seg helt. Når disse da tvinges i lukket posisjon, men er full av koks tror jeg at de har en tendens til å svikte til slutt pga det store presset. Selv har jeg koblet ut EGR for å hindre koksoppbyggelse og det har eliminert det problemet. Så jeg blir å satse på å ikke sette inn disse blokkeplatene. De fleste som har satt inn disse platene opplever litt økt forbruk samt lavere dreiemoment på bunn av motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...