aplet86 Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Litt offtopic, men når det kommer til skinnrens, hva er best der? Har svarte skinnseter, og etter 14 år ser de litt slitne ut, mye sprekker osv. Noe og ha på slik at det ikke syns så godt? Noe med svart farve i?
Trollet_ Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Bruker Elefantvoks, som er et litt tungarbeid med som gir god rens og holder finishen lenge... minner litt om skokrem bare helt blank, jeg renset først med såvidt fuktig klut, for så og bruke tynne microfiberhansker for og massere/gnu voksen inn i skinnet, jo lengre tid du bruker jo bedre resultat. smør tjukkt på og la det stå og virke over natta for så og tørke bort overflødig voks med en håndduk som du kaster etterpå... fordel og ikke bruke hvite klær den første tiden da skjiten som voksen presser ut av skinnet setter seg i klærne forøvrig denne typen de bruker på offentlige steder der skinnet får hard bruk og skal vare lenge tommelfinger-regel for skinnpleie i daglig bruk er 2 ganger i året, nok om du gjør det en gang i året om du bruker elefantvoksen...
Trollet_ Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 http://www.ernstp.se/Produkinformation/ ... ktblad.pdf fåes kjøpt på skeidar til 150.-
Odd-M Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Autoglym Super Resin Polish tar ingen riper. Den inneholder fillerstoffer og oljer som fyller ripene. Forsåvidt det samme med Meguiars sin step 2-polish. er vel strengt tatt umulig og "fjerne" ripene, hele poenget er vel som du sier og kammuflere og gjøre de mindre synlig... Grattis med flott bil!AutoGlym Super Resin Polish er vel en av de polishene som tar best riper om du jobber for hånd. Absolutt ikke tung å jobbe med (skjønner ikke folk som sier det). AutoGlym og Meguiars er vel rimelig likt priset? Jeg bruker litt blanding av merkene. Jeg bruker AutoGlym Super Resin Polish for hånd (blir maskin og annet produkt når jeg får hus og garasje). Hvis nødvendig bruker jeg AutoGlym tar remover først. Meguiars Scratch-X er bra for riper for hånd som Trollet sier. Så bruker jeg en voks av noe slag. Meguiars Carnauba voks er ganske bra. Chemical Guys Pete's 53 er meget bra (http://www.scandicshine.no). Skal nå prøve Swissvax Concorso for første gang og er veldig spent Og for all del: bruk Meguiars sine små, runde svamper for påføring og ordentlig microfiber-klut for å ta av polish og voks. Noen polisher og vokser kan legges på hele bilen og så tas av, andre må man kun ta del for del av bilen så les på pakningen og prøv deg fram. Styr unna produkter som Sonax, TurtleWax (makan til møkk skal du lete lenge etter) etc. når det gjelder polish og voks. Sonax sin gummifornyer for dekk f.eks. fungerer glimrende og er rimelig. Og en ting til: IKKE les på detailersclub.no om du ikke er klar for å bli skikkelig, skikkelig forvirra for så å bruke mange timer på å lese deg opp igjen lakktype har også mye og si for hvilke produkter du velger. finn deg en hvitskjoldete/matt rød bil uten klarlakk (f.eks volvo 850), få hele bilen skinnende rød for hånd med autoglym super resin polish, og kom da og si at autoglym ikke er tung og jobbe med... får bra resultat etter forferdelig tung jobb og et resultat som desverre ikke varer lenge... Grunnen til dette er at hvis man skal gjøre en sånn "vårbilpleie" rimligst og enklest mulig, drar man på den lokale bensinstasjonen og kjøper et enkelt produkt som gjør hele jobben i en behandlig, eks: autoglym super resin polish/Turtlewax car polish. Dette er produkter som skal gjøre alt i en prosess, sier seg litt selv at man må jobbe mer for og få greit resultat. skal man ta en flerstegs lakkpleie med lakkrens/rubbing, polish og voks er det vel greiere og velge en "mer egnet" polish som ikke inneholder en form for voks slik de to nevnte produktene gjør? Varigheten avhenger av voksen som befinner seg i polishen, noe jeg synes er svært dårlig i autoglym super resin polish, som skal duge til en "1-stegs" behandlig for de som skal gjøre det enklest mulig. Dette er min oppfattning av nevnte produkter ut ifra erfaring og jeg har lest flere plasser, har aldri selv prøvd autoglym på biler med metallic-lakk, kan godt hende at den egner seg mer der... man kommer nok ikke unna myten om at man får hva man betaler for stortsett uansett Joda det er fullt mulig å fjerne riper, bare man har utstyr til jobben. Skikkelig poleringsmaskin samt rubbingcompounds og pads av variabel styrke/grad så går det. Enskikts-slakk som blir matt er grei nok å holde blank. Autoglym SRP er en polish og inneholder fint lite som beskytter. Hvis den ikke beskyttes med voks eller sealer går slik lakk fort tilbake til sin gamle matte finish. Jeg ville ikke på noen måte sammenlignet SRP med Turtle-dritten. Autoglym lager bra produkter for håndpolering. SRP fungerer kjempefint til formålet, dvs polering. Kjør først lakkrens (Paint Renovator) og til slutt beskyttelse (Extra Gloss Protection) så blir resultatet bra, omtrent som Meguiars 3-step. Det fjerner ikke riper, men gjør en grei nok jobb i å maskere det enkleste. Og en matt rød lakk forblir blank en god stund.
Odd-M Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Bruker Elefantvoks, som er et litt tungarbeid med som gir god rens og holder finishen lenge... minner litt om skokrem bare helt blank, jeg renset først med såvidt fuktig klut, for så og bruke tynne microfiberhansker for og massere/gnu voksen inn i skinnet, jo lengre tid du bruker jo bedre resultat.smør tjukkt på og la det stå og virke over natta for så og tørke bort overflødig voks med en håndduk som du kaster etterpå... fordel og ikke bruke hvite klær den første tiden da skjiten som voksen presser ut av skinnet setter seg i klærne forøvrig denne typen de bruker på offentlige steder der skinnet får hard bruk og skal vare lenge tommelfinger-regel for skinnpleie i daglig bruk er 2 ganger i året, nok om du gjør det en gang i året om du bruker elefantvoksen... I følge produktleverandør der stoffet inneholder kun beskyttelse.... Skal du rense skinn finnes det egne produkter til dette, f.eks fra Leather Master som de fleste møbelforretninger selger. Jeg bruker et sett fra Chemical Guys med rens og conditioner, selges av Scandicshine. Det er også mulig å reparere skader, sprekker, fylle farge, skifte farge etc. Sjekk f.eks Dynamix sine produkter.
Trollet_ Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Leather Master er ifra samme leverandøren som denne elefantvoksen (Ernst P, i sverige), men er en mye enklere og mindre varig metode. Er litt som og sammenligne enkel skoinpregneringsspray med ordentelig skokrem... det som ikke står på linken jeg postet er at etter hvert som voksen mjuker opp skinnet, løsner mye skjit som transporteres bort via klærne du har på deg, og en tykk voks beskytter lengre enn tynn krem. Er selvfølgelig en vurderingssak, men elefantvoksen gjor iværtfall underverket i min bil der forrige eier trolig aldri har pleiet skinnet med annet en lunka salovann, noe som får skinnet til og tørke ut og råttne...
Trollet_ Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Bevares som jeg måtte gnikke på ensjikts gammel rød lakk med autoglym SRP før den ble bra... har gjort dette to ganger i året i ganske mange år på samme røde bilen før jeg fikk opp øynene for poleringsmaskin og senere bedre produkter... har brukt kombinasjonen med paint renovator, super resin polish og extra gloss protection også flere ganger, trestegs sonax synes jeg er lettere og arbeide med for hånd og varighetsmessig synes jeg faktisk disse to er ganske like... forøvrig bare synsing fra min side... arrester meg gjerne med testresultater, er som sagt bare noe JEG synes... snakket med grossisten (standox) her om dagen... kunne tilby 3-steg fra 3M til grei pris som han mente at bilpleiefirmaene brukte. noen som har erfaring med denne leverandøren?
Odd-M Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Jeg har den 3M-serien med tilhørende pads og en Hitachi roterende maskin. Vet at byen største lakkverksted også bruker 3M. Fungerer kjempefint for min del, men krever mye trening og erfaring for optimalt resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå