Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å koble lysene slik at parklys og tåke/kurvelys lyser når jeg kjører. Ser at noen andre E36 har det sånn, og siden jeg nettopp har montert nye frontlykter med angel-eyes, tror jeg det kan bli stilig. Men er dette lov? Og er det vanlig, som på min bil, at parklys kun kan lyse alene uten nærlys når tenning er skrudd av? Som kjørelys nå så lyser selvfølgelig nærlys og parklys, og har tåkelys på egen bryter. Altså, er det lov å bruke tåke og parklys som kjørelys, og er dette egentlig også originalt på noen biler? Tenker da på angel-eyes på f.eks nyere Bmw-ér som jeg mener å ha møtt med kun angel-eyes som kjørelys....Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Park + tåkelys er lovlig så bare kjør på :) Nærlys + tåkelys derimot er forbudt, og det med god grunn så ikke kjør med det. Tror ikke noen biler har park + tåkelys som standard kjørelys originalt, tviler på om det lar seg kode om også siden parklyset aktivert også er ment å lyse når tenninga er av. Fullt mulig jeg tar feil om det med å kode om. De du møter med angel eyes + tåkelys slår nok over manuelt.

Det må derimot være mange som har tåkelys med vippebryter eller tilsvarende for det er utrolig mange som kjører biler som vitner om at de ikke har interesse for bil, men kjører med ulovlig nærlys + tåkelys. Vil tro det er fordi nærlys er automatisk og at tåkelys i tillegg er aktivert med mekanisk bryter av noe slag. Typisk Peugot etc.

Skrevet

Er ikke helt med på hva du sier? På min er det også automatisk nærlys og tåkelys på mekanisk bryter. Er ikke det normalt? Og hva mener du at de som kjører med angel-eyes + tåkelys slår over manuelt? Hvordan er det best å koble hvis jeg vil ha angel-eyes(parklys) og tåkelys til å lyse sammen? Når jeg skrur på lysene, lyser jo nærlys. Hvordan kan jeg bytte om nærlysene med angel-eyes uten å gjøre noe som ødelegger originale lysbryter-oppsett?

Skrevet

Det jeg mente at på nyere BMW med originalt angel eyes er det elektronisk bryter for tåkelys, så de må selv aktivere tåkelysene hver gang de starter bilen. Samme på min E46. Slår jeg av og på tenning slukker tåkelysene for så å ikke komme på før jeg trykker på knappen igjen. Har kun kjørt en E36 og der var det mekanisk bryter når jeg tenker meg om ja, så skjønner det var forvirrende.

Angel eyes kobler du vel som parklys? Altså slik at du slår bryteren over på park hver gang du starter opp.

Skrevet

parklys/angel eyes med tåkelys er lovlig som kjørelys sålenge det er lyst ute. god regel å følge der er når gatelys blir skrudd på er det mørkt ute.

etter det er mørkt så er nærlys påbudt og tåkelys forbudt.

nyere bmwer er lov med kun angel eyes som kjørelys fordi ringene lyser mye sterkere enn på eldre biler med orginal angel eyes.

Skrevet
parklys/angel eyes med tåkelys er lovlig som kjørelys sålenge det er lyst ute. god regel å følge der er når gatelys blir skrudd på er det mørkt ute.

etter det er mørkt så er nærlys påbudt og tåkelys forbudt.

nyere bmwer er lov med kun angel eyes som kjørelys fordi ringene lyser mye sterkere enn på eldre biler med orginal angel eyes.

Kan du definere "nyere"?

Skrevet

ikke sikker på hvem år det kom. men E39 er det bare parklys i AE.

ser også nyere audi har bare LED prikkene på dagtid. de er også lovlige som kjørelys på dagen.

har man auto funksjon på lysene så lyser bare AE på dagtid om det er slik på den aktuelle bilen etter hva jeg har forstått.

Skrevet

Noen som vet om dette er tilfelle for min bil?

At AE er lovlige som kjørelys?

Skrevet

Er lovlig med AE som kjørelys på E60 med facelift, tror det samme gjelder E90 med facelift.

Tror du må sette bryteren i automatikk slik at den styrer dette selv. Du vil da se at den innerste ringen lyser kraftigere enn den ytterste.

Skrevet
Er lovlig med AE som kjørelys på E60 med facelift, tror det samme gjelder E90 med facelift.

Tror du må sette bryteren i automatikk slik at den styrer dette selv. Du vil da se at den innerste ringen lyser kraftigere enn den ytterste.

Facelift ja, det har jo ikke jeg.. =(

Skrevet
Det jeg mente at på nyere BMW med originalt angel eyes er det elektronisk bryter for tåkelys, så de må selv aktivere tåkelysene hver gang de starter bilen. Samme på min E46. Slår jeg av og på tenning slukker tåkelysene for så å ikke komme på før jeg trykker på knappen igjen. Har kun kjørt en E36 og der var det mekanisk bryter når jeg tenker meg om ja, så skjønner det var forvirrende.

Angel eyes kobler du vel som parklys? Altså slik at du slår bryteren over på park hver gang du starter opp.

Det stemmer at AE kobles som parklys, og bryteren vris om til park for å aktivere disse(parklys). Men med en gang jeg slår på tenning/starter bilen med parklysene på, kommer nærlysene på i tillegg og bryteren står forsatt på samme hakk som parklys. Er det noen måter(enkle) å få bort nærlysene slik at kun AE(parklys) lyser alene mens jeg kjører? Eneste jeg kan tenke meg er å trekke ledning fra nærlysene og til egen bryter, slik at når bilen startes og nærlysene slås på kan jeg skru dem av på egen bryter. På den måten står jeg igjen med parklys/AE og muligheten for å slå på tåke/kurvelys i tillegg. Noen som har tips/innvendinger på dette?

Skrevet

Da virker det som om det er noe galt et sted. Når bryteren står på parkeringslys skal KUN disse lyse. Om du slår av bilen og bryteren står på parkeringslys lyser de helt til batteriet er tomt.

Skrevet

Trolig noe galt ja (har på følelsen at elektronikken ofte svikter på BMW =( )

Når jeg har bryter på parklys, er det kun parklys som lyser.

Deretter trykker jeg inn tåkelys bryter.

Skal jeg ha kjørelys, må bryter vris fra parklys til kjørelys..

Skrevet

Det stemmer at AE kobles som parklys, og bryteren vris om til park for å aktivere disse(parklys). Men med en gang jeg slår på tenning/starter bilen med parklysene på, kommer nærlysene på i tillegg og bryteren står forsatt på samme hakk som parklys. Er det noen måter(enkle) å få bort nærlysene slik at kun AE(parklys) lyser alene mens jeg kjører? Eneste jeg kan tenke meg er å trekke ledning fra nærlysene og til egen bryter, slik at når bilen startes og nærlysene slås på kan jeg skru dem av på egen bryter. På den måten står jeg igjen med parklys/AE og muligheten for å slå på tåke/kurvelys i tillegg. Noen som har tips/innvendinger på dette?

På min E46 lyser også den vanlige parklyspæra når kun nærlys er på så det virker logisk som du sier. Høres vesentlig enklere ut å vri over på park og slå på tåkelysa hver gang enn å legge opp til jallamekk med egen bryter for å deaktivere nærlysa spør du meg men ;)

Skrevet

Har lenge trodd at det var noe spesielt med mine lys, siden det er spleiset inn noen extra ledninger på nærlysene. Av en eller annen grunn har nok forrige eier ønsket dette. Men hvis jeg forstår riktig så skal det originale være at når bryter står i "park" så lyser kun parklys/AE uansett om bilen står med tenningen av eller sviver/tenning på. Og at bryter må vris to ganger for å slå på nærlysene. Det er det som er "feil" på min som sagt, når den står med parkert med parklys/AE og jeg starter så kommer nærlysene automatisk på selv om bryteren forsatt kun står på "park". Da er det frem med voltmeter og avbiter :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...