Ad|oS Skrevet Mai 9, 2010 Share Skrevet Mai 9, 2010 Har i det siste fått en god del forespørsler for medlemmer her inne angående hvilke produkter de bør kjøpe, både for å holde bilen ren med hensyn til vasking, og også polering. Har derfor funnet ut at jeg i stedetfor å skulle sende en spesiallaget PM til hver enkelt som spør, kan lage en liste med produkter. Lista inneholder stort sett produkter jeg har erfaringer med selv, men også produkter som blir sterkt anbefalt av andre. Har også ordnet linker til alle produktene, slik at du finner dem i nettbutikker. Har hovedsakelig tatt utgangspunkt i Scandicshine sitt sortiment. Det er ikke for å reklamere for dem, men fordi det faktisk er den butikken som har størst utvalg. For å spare frakt kan det være greit å bestille mye fra samme sted. Noen steder har jeg anbefalt produkter som finnes på andre steder enn Scandicshine, men da er også et alternativ satt opp så du kan få samlet pakken på et sted. Jeg vil presisere at dette er MINE anbefalte produkter, og at andre kan være veldig uenige i mitt produktvalg. Tenker likevel denne listen kan være til hjelp for de som måtte lure på hva de skal velge Har også satt opp forklaring på enkelte produkter angående hvorfor jeg foreslår dem Avfetting: - Mac124 Prickbort - Joker 1000 Prickbort tar mye møkk samt asfaltflekker, men er også snill mot beskyttelsen (voks/lakkforsegling) på bilen. Er rimelig ved kjøp av litt større kvantum. Joker 1000 har jeg ikke prøvd, men det sies at også denne er meget god samt mild mot LSP (last step product). Plast- og gummirens: - Bilt-Hamber Surfex HD I gummien på dekkene, samt på plast og gummilister er det mye møkk. Særlig dekkene er full av møkk, og for at de skal bli skikkelig fine etter en vask er det greit å ha noe som rengjør dem skikkelig. Mange felgrenser tar mye her, men min favoritt er uten tvil Surfex HD. Kan også brukes som "avfetting" på lakk, og er effektiv selv når du blander den ut mye (1:20) Prewash: - Bilt-Hamber Auto Foam - ValetPro Orange Pre Wash Hovedsakelig for de som bruker foamcannon. Er en stor fan av Auto Foam, men Orange Pre Wash får også mye skryt. Kan også blandes ut f.eks 1:10 i en sprayflaske og sprayes på bilen. Vil ta mye møkk på den måten Clay: - Swissvax Paint Rubber Set Det finnes mange forskjellige merker av clay, og de går egentlig ut på det samme. Har ikke veldig mye betydning hvilken du velger, men kjøper du denne får du med Swissvax Quick Finish som både kan brukes som smøremiddel for clayen (noe dyrt), men også som en quick detailer for en ekstra finish etter en vask. Såpe: - Optimum Car Wash Optimum Car Wash er en mild såpe som skummer bra, lukter godt og rengjør bra om bilen ikke er altfor skitten. Også fin å blande i foamcannon for å få mer skum. Rimelig i bruk da du ikke trenger mye i bøtta Claylube: - Optimum No Rinse Wash & Shine De aller fleste typer clay trenger et smøremiddel, og ingen er så rimelige i bruk som Optimum No Rinse. Blandes ut svaaakt, og varer i evigheter. Kan også brukes som vanlig såpe, men er ikke den beste til dette bruket syns jeg Vaskeredskap: - Meguiars Washmitt - Mothers lammeull vaskehanske Meguiars Washmitt er min favoritt når det gjelder vaskehanske. Passelig stor, tar ok mengde vann og er hvit slik at du fort ser om den er skitten. Mothers vaskehanske i ull har også mange fans, men synes de har noe dårlig glid, samt at jeg er mer usikker på maskinvask her Annet vaskeredskap: - Bøtte med GritGuard - Bøtte/vaskehanske/såpe - Foamcannon Synes det er lurt å ha egne bøtter dedikert til bilvask når du skal drive med litt bilpleie. Da har du alltid noen som er klar for bruk, samt at du ikke risikerer at det er mye andre vaskemidler som er i nærheten av dem. En gritguard i bunn gjør at møkka som du tar med oppi bøtta fra vaskehansken ikke vivles opp og følger med hansken videre på bilen. Kjøper du komboen med vaskehanske/såpe sparer du en del penger. Anbefaler kjøp av to bøtter da du bruker en til såpevann og en til skyllevann. Foamcannon er et greit verktøy for å få på prewash på bilen. Skummet gjør at det holdes lengre på bilen. Felgrens: - Espuma Revolution Wheel Cleaner (for dobbel pris får du 5liter) - ValetPro Bilberry Safe Wheel Cleaner Har prøvd MANGE felgrenser, og Espuma er den som kom best ut i en stor test jeg gjennomførte. Fungerer utrolig bra ren, og skal være veldig effektiv utblandet også. Ellers er Bilberry en gammel favoritt hos mange. Brukes også utblandet Felgkost: - EZ Brush - Swissvax Wheel Brush Her mener jeg at det ikke er et enten/eller, mer et både/og. EZ Brush for å ta innsiden av felgen, og Swissvax Wheel Brush for å ta fremsiden samt smådetaljene. Tørkehåndkle: - Chemical Guys Miracle Dryer - Scandishine tørkehåndkle Chemical Guys Miracle Dryer er manges favoritt, og er utrolig effektiv. Scandicshine sitt håndkle er også bra, men ikke helt like bra som Miracle Dryer. Bør ha to stykk for en skikkelig tørk, altså en for grovtørkingen og et for fintørk for å fjerne absolutt alle små vanndråper. Mener at tørking bør være obligatorisk ved bilvask da det hever bilens utseende veldig da man unngår vanndråpene som tørker og etterlater flekker i lakken Polish: - Scholl S30+ - Scholl S17+ - Scholl S03+ Gold Brukes selv Scholl sin polish, men Meguiars og 3M har mye fans. Fordelen med Scholl er at det er en non-diminishing polish som ikke trenger å kjøres veldig lenge for å få rett effekt. Det samme gjelder forsåvidt også 3M og enkelte av Meguiars sine produkter. S03 for de verste ripene og hard lakk, S17 fungerer med de fleste puter og er en allround polish, og S30 for en siste finish Poleringsputer: - Scholl Finishingpute - Scholl Polishingpute - Scholl Cuttingpute - Scholl Ullpute - Uber Finishingpute - Uber Polishingpute - Uber Cuttingpute Liker å bruke pads som er laget for produktene, men Scholl sine pads er ikke alltid av topp kvalitet. Noen som ikke tåler maskinvask, samt at de ikke er så glade i kanter og tape. Uber sine pads er av bra kvalitet, og jeg har ikke sett noen kritikk av dem enda. Bakplate: - Scholl bakplate - 3M Bakplate De fleste poleringsmaskiner kommer med en hard bakplate i plast. Går du over til en som har skum vil du merke at jobben blir mye mer behagelig da det ikke er like vanskelig å holde paden flat mot underlaget. Er som natt og dag Wipedown: - Scholl CF02 Da polish inneholder mye oljer vil de kunne skjule små riper, swirls og hologrammer i lakken. Derfor er det lurt å foreta en wipedown som fjerner disse oljene. Kan også bruke IPA (isopropanol = 50% kondensfjerner og 50% batterivann) da det er billigere, men er ikke all lakk som er så glad i det Glaze: - Swissvax Cleaner Fluid Pro - Chemical Guys Vertua Bond Etter polering kan man bruke en glaze for å heve utseende på lakken det lille ekstra før voks/lakkforsegling. Cleaner Fluid Pro brukes på roterende maskin (finnes vanlig Cleaner Fluid også for bruk for hånd) og er en fiiin polish som du ikke bruker wipedown på før du legger på voks. Vertua Bond er en "bonding agent" gjør at LSP du legger på henger bedre. Inneholder også litt filler, som skjuler litt riper som måtte være igjen. Voks: - Swissvax Onyx - Swissvax Shield - Swissvax Concorso Hvilken voks og lakkforsegling du velger er en smakssak, og et valg for lommeboka. Er stor fan av Swissvax, men er jo ikke så billig. Holdbarheten og utseende er midlertidig veldig bra. Ønsker du en billigere variant, så er Meguiars #16 et veldig godt alternativ. Billig, trenger lite produkt og har veldig bra holdbarhet. Anbefaler å handle denne fra ebay. Felgvoks: - Swissvax Autobahn Ved bruk av en felgvoks vil du spare mye tid på rengjøring av felgene. Ofte er det da nok med bare høytrykksspyling, eventult såpevann under vasken. Kjøper du denne her på 50ml har du nok til mange sett felger. Lukter også utrolig godt, og er veldig lett å jobbe med. Dekkfornyer: - Swissvax Pneu Matt Swissvax Pneu fungerer veldig bra på både plast og gummi. Brune dekk ser ikke bra ut, så med en rask omgang med Pneu får dem svarte og fine igjen. Kan også kjøpes i en glossy utgave, men er selv fan av en matt look heller. Plast: - Black WOW Er du ikke fornøyd med utseende og holdbarheten til Pneu, er Black WOW rette produkt å kjøpe. Virker veldig dyrt med tanke på størrelsen på denne, men det trengs ikke mye for å få utseende tilbake igjen. Bra holdbarhet og veldig bra lukt! Quick Detailer: - Meguiars Ultimate Quick Detailer Mellom påføring av voks/lakkforsegling kan en quick detailer hjelpe til å booste beskyttelsen på lakken. Meguiars Ultimate Quick Detailer er nok en av de aller best som finnes på markedet. Utrolig bra beading etter bruk av denne, og en flaske er veldig drøy. Eventuelt kan Swissvax Quick Finish brukes som dette, om du velger å kjøpe Swissvax sitt paint rubber set. Voksapplikator: - Softest Applicator Etter mange timer for å få lakken ripefri er det kjedelig om den blir ripete av påføringspaden Tape: - 3M Maskeringstape Når du polerer bil er det lurt å unngå å gå over plast og denslags, særlig om du bruker maskin da du brenner plasten. Derfor maskerer du de områdene du ikke ønsker å få polish. Angående maskeringstape så er det ikke slik at en type er like god som en annen. Fikk en virkelig aha-opplevelse da jeg prøvde denne her. Er tynn, slik at den er enkel å følge kanter med, henger bra samtidig som den ikke etterlater noen limrester (sålangt hvertfall.) Den blå til 3M fungerer også ok, men er en del stivere Microfiber: - Microfiberpakke Microfiber er nok en av de største tingene som har kommet til bilpleieverden, og du får ikke nok av dem. Som et minimum mener jeg du bør ha et par tørkehåndkler, et par "billige" til motorrom, interiør og lignende, et par til poleringen (for hvert produkt) og et par til voks. Og dette er minimumskravet Jo flere jo bedre egentlig... Vindu: - Scholl Ice9000 - Nanolotus Vindusforsegling Avispapir (ja, avispapir) fungerer bra på ruter som ikke er sota, men er greit å få vasket dem med litt kjemikalier også. Vanlig Jiff fungerer greit, men kan etterlate litt streker. Scholl sin Ice9000 har ganske tykk konsistens, så dermed renner den ikke vekk så raskt. En korthåret microfiber er også grei å bruke da disse tar med seg mer produkt vekk. I tillegg vil en vindusforsegling (på utsiden) gjøre at vannet preller pent av rutene når du kjører. På sommerstid er det veldig sjeldent jeg bruker vindusviskere i det heletatt pga akkurat vindusforsegling. En skitten rute med klare spor etter vindusviskere ser jo ikke akkurat bra ut... Interiør: - Scholl Purple9000 - Chemical Guys Green Clean Scholl Purple brukes på alt fra plast til skinn og gummi i bilen. Rengjør litt, og etterlater en fin matt overflate. Anbefales i bruksanvisningen å ikke bruke microfiber til denne, men kan anbefale det likevel da du får en mattere overflate med dette. Som rengjøringsprodukt kan du bruke Chemical Guys Green Clean. Blandes ut 1:10 eller svakere og fungerer likevel utmerket. Spray på, gnikk rent, tørk av. På stoff kan du bruke denne i kombinasjon med en børste for å bedre gjøre det rent. Det største problemet når man skal investere i bilpleieutstyr er hvordan maskin man skal velge. Går ikke veldig i dybden på dette, men kort sagt kan man si at en DA-maskin er tryggere enn en roterende, men er ikke like sterk og vil derfor ikke være like effektiv om du skal fjerne riper. Det fungerer likevel ofte veldig greit med en enkel DA-maskin om du bare har bilpleie som en bitteliten hobby. Er du mer entusiastisk angående temaet er en roterende et bedre valg, men krever mer arbeid for å sette seg inn i og klare å bruke skikkelig. Ønsker du en DA-maskin er Biltema sin to-hodete maskin et alternativ. Klarer ikke korrigere veldig mye med denne, men sammen med Sonax pads (Clas Ohlson) eller Cyclo pads (Scandicshine) kan de gjøre underverker sammen med håndprodukter, samt enkelte produkter som er spesiallaget for DA-maskin. Hakket opp fra denne er Kestrel DAS-6 (shinearama.co.uk) og Meguiars G220 (godkjemi.no). Disse er sterkere og er da mer effektive. Koster også en del mer. På toppen av hierarkiet regnes Flex 3401. Er veldig kraftig, men koster også mye. Denne klarer du riktignok å korrigere veldig mye med, men er noe mer tidkrevende enn med en roterende. Når det gjelder de roterende maskinene er det billige alternativet å gå for en maskin fra f.eks. Biltema. Problemet med disse er at de ikke klarer å holde turtallet slik som de dyrere variantene gjør. Steget opp fra disse er eksempelvis Skil sin maskin som koster 1000-1500kr på Torshov. Videre kan du gå til Hitatchi, Bosch, Makita og Metabo (og flere.) Videre oppover i pris finner du Flex 3403 VRG. Liten og lett maskin som er utrolig sterk i forhold til størrelsen. En DA gjør lite skade, og kan brukes sammen med håndprodukter. En roterende lager mye mer varme, og må derfor ikke holdes i ro på lakken. Pga varmen den utvikler kan man heller ikke bruke håndprodukter sammen med denne, men spesielle for roterende maskiner. Om du skal velger DA eller roterende er et eget valg du må ta ut fra forutsetninger og ambisjonsnivå. Det beste er jo å ha begge deler for å kunne møte alle utfordringer best mulig, og alltid stille parat Og lurer du på hva du "må" ha og hva du bør ha: Vask Du MÅ ha: - Bøtte - Hageslange - Bilsåpe - Vaskehanske - Vaskehanske/børste til felger - Tørkehåndkle Du BØR ha: - GritGuard i bøtta - Høytrykksvasker - En "kvalitets" såpe - Felgrens Entusiasten har også: - Foam Gun eller Foam Canon - Felg børste® - En ekstra GritGuard bøtte Er du fremdeles nysjerrig, og ønsker mer info, ta en titt her: http://www.detailersclub.no/artikler/gu ... dummies-20 Litt info om pleie av microfiber (hva du enn gjør, ikke få dem i kontakt med tøymykner!): http://www.detailersclub.no/artikler/gu ... skehansker Litt ekstra jobbing med bilen, og du merker plutselig at du får litt ekstra blikk etter deg når du kjører. Og ikke minst, du kjenner godfølelsen hver gang du ser de nydelige refleksjonenen du får av lakken (Kommer sannsynligvis litt mer info osv her etterhvert) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sladjan Skrevet Mai 9, 2010 Share Skrevet Mai 9, 2010 Kjempe tråd!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Wilhelm Skrevet Mai 9, 2010 Share Skrevet Mai 9, 2010 All honnør til deg som tar deg tid til å sette opp en slik oversikt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomsti Skrevet Mai 9, 2010 Share Skrevet Mai 9, 2010 Kjempebra skrevet Ad|os! må innrømme at det er du alene som fikk meg interessert i bilpleie. Og etter å ha lest en del tråder på Detailersclub.no (som feks B&B sin e46 M3-tråd) så har interessen eskalert. Forøvrig så er det en del som liker Chemical Guys Petes 53 sin voks. Jeg veit ikke, men jeg har bestilt den og gleder meg til å prøve den! Kan forsåvidt nevne at jeg har omtrent samme oppsett som deg, med unntak av en del Swissvax-produkter som lommeboka ikke takler men har handlet Car Bath, og gleder meg til å lukte og prøve! Kanskje du skal slenge inn anbefalinger til bruk av maskin? om man skal velge DA eller roterende og hvilke man skal velge? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mai 9, 2010 Share Skrevet Mai 9, 2010 Dette var ikke dumt. Dette tråden burde gjøres sticky. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mai 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2010 Kjempebra skrevet Ad|os! må innrømme at det er du alene som fikk meg interessert i bilpleie. Og etter å ha lest en del tråder på Detailersclub.no (som feks B&B sin e46 M3-tråd) så har interessen eskalert. Forøvrig så er det en del som liker Chemical Guys Petes 53 sin voks. Jeg veit ikke, men jeg har bestilt den og gleder meg til å prøve den! Kan forsåvidt nevne at jeg har omtrent samme oppsett som deg, med unntak av en del Swissvax-produkter som lommeboka ikke takler men har handlet Car Bath, og gleder meg til å lukte og prøve! Kanskje du skal slenge inn anbefalinger til bruk av maskin? om man skal velge DA eller roterende og hvilke man skal velge? Beklager Tomsti, det var ikke meningen å dra deg inn i dette her. Går gjerne både mye tid og penger etterhvert som du blir interessert i dett Når det gjelder voks er det mye forskjellige meninger ja, og skrev derfor at det er en smakssak og går etter lommeboka. Er svært få typer voks som er dårlig, men gir litt ulike egenskaper med hensyn til holdbarhet og beading og slikt. Gøy å ha mange forskjellige, og Petes 53 er nok ikke noe dumt valg, men ankepunktet på denne er holdbarheten som ikke er altfor god. Men det gir deg bare unnskyldning til å oftere stå å kose med bilen Har jo skrevet litt om maskiner, men var det noe mer som burde vært med der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwhans Skrevet Mai 9, 2010 Share Skrevet Mai 9, 2010 Bra guide. Vil også anbefale folk å sjekke utvalget til "chemical guys" også. Er utrolig mange produkter å velge mellom så det blir litt sånn plukk og test. Så her er det bare å la kronasjene rulle. For det kommer de til å gjøre hvis du får øya opp for dette. "Skal bare ha" er et uttrykk som gjør handlelista lang etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomsti Skrevet Mai 9, 2010 Share Skrevet Mai 9, 2010 Kjempebra skrevet Ad|os! må innrømme at det er du alene som fikk meg interessert i bilpleie. Og etter å ha lest en del tråder på Detailersclub.no (som feks B&B sin e46 M3-tråd) så har interessen eskalert. Forøvrig så er det en del som liker Chemical Guys Petes 53 sin voks. Jeg veit ikke, men jeg har bestilt den og gleder meg til å prøve den! Kan forsåvidt nevne at jeg har omtrent samme oppsett som deg, med unntak av en del Swissvax-produkter som lommeboka ikke takler men har handlet Car Bath, og gleder meg til å lukte og prøve! Kanskje du skal slenge inn anbefalinger til bruk av maskin? om man skal velge DA eller roterende og hvilke man skal velge? Beklager Tomsti, det var ikke meningen å dra deg inn i dette her. Går gjerne både mye tid og penger etterhvert som du blir interessert i dett Når det gjelder voks er det mye forskjellige meninger ja, og skrev derfor at det er en smakssak og går etter lommeboka. Er svært få typer voks som er dårlig, men gir litt ulike egenskaper med hensyn til holdbarhet og beading og slikt. Gøy å ha mange forskjellige, og Petes 53 er nok ikke noe dumt valg, men ankepunktet på denne er holdbarheten som ikke er altfor god. Men det gir deg bare unnskyldning til å oftere stå å kose med bilen Har jo skrevet litt om maskiner, men var det noe mer som burde vært med der? For all del, jeg er bare glad for det! jeg klarer ikke å skru, så da får jeg heller vaske oi beklager, jeg så i stad at du allerede hadde skrevet om maskiner. jeg må ha hoppet over det avsnittet! ja, petes 53 er jo en billigvoks. jeg betalte vel 22£ for den, så jeg antar ikke det blir julaften. tipper jeg går over på noe Swisswax om jeg finner ut at voks ligger mitt hjerte nær men ellers syns jeg det her var bra skrevet! som sagt, det er vanvittig mye å velge mellom og jeg syns produktguiden på DCN har vært utrolig hjelpsom. http://www.detailersclub.no/produktguide Jeg har for det meste tatt utgangspunkt i den, og jeg ser at jeg og du havner på mye av de samme produktene. jeg vet ikke om du slengte med den linken jeg? isåfall så er jo det noe eventuelt! ellers, kjempebra initiativ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JonasD Skrevet Mai 9, 2010 Share Skrevet Mai 9, 2010 Herlig! Har kjøpt inn noen av de produktene du har anbefalt også Men hvordan er det med pads til biltema maskin? De er vel 100mm, ikke 145 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mai 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2010 Bra guide. Vil også anbefale folk å sjekke utvalget til "chemical guys" også.Er utrolig mange produkter å velge mellom så det blir litt sånn plukk og test. Så her er det bare å la kronasjene rulle. For det kommer de til å gjøre hvis du får øya opp for dette. "Skal bare ha" er et uttrykk som gjør handlelista lang etter hvert. Chemical Guys har mye bra de også, og det er trolig muligå bytte ut de fleste av tingene jeg har satt opp med produkter fra dem. Men dette er som sagt mine favoritter hehe Har 20-30 ulike produkter fra Chemical Guys, og må jo bare si at de har mye som fungerer bra Det baller fort på seg og det blir gjerne mye i handlekurven når du begynner. Og om du egentlig bare skulle kikke litt, så ender du gjerne opp med et par produkter likevel. For du må jo bare teste dem hehe For all del, jeg er bare glad for det! jeg klarer ikke å skru, så da får jeg heller vaske oi beklager, jeg så i stad at du allerede hadde skrevet om maskiner. jeg må ha hoppet over det avsnittet! ja, petes 53 er jo en billigvoks. jeg betalte vel 22£ for den, så jeg antar ikke det blir julaften. tipper jeg går over på noe Swisswax om jeg finner ut at voks ligger mitt hjerte nær men ellers syns jeg det her var bra skrevet! som sagt, det er vanvittig mye å velge mellom og jeg syns produktguiden på DCN har vært utrolig hjelpsom. http://www.detailersclub.no/produktguide Jeg har for det meste tatt utgangspunkt i den, og jeg ser at jeg og du havner på mye av de samme produktene. jeg vet ikke om du slengte med den linken jeg? isåfall så er jo det noe eventuelt! ellers, kjempebra initiativ! Er litt på samme sted som deg, altså at jeg ikke kan skru så jeg må finne meg noe annet i stedetfor Petes er jo ikke noen billigvoks egentlig, sånn i forhold til billige produkter. Du blir nok godt fornøyd uansett, men er du blitt bitt av basillene blir det nok en del nye produkter du også kommer til å teste. Produktguiden er fin den også, men synes det er litt for mye produkter å velge i der også I starten likte hvertfall jeg å ha en konkret liste å gå etter, så da brukte jeg en del tråder der folk på DCN hadde skrevet ned sine favoritter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mai 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2010 Herlig! Har kjøpt inn noen av de produktene du har anbefalt også Men hvordan er det med pads til biltema maskin? De er vel 100mm, ikke 145 Her har du linker til den maskinen: Grov pute til lakkrens/rubbing Medium pute til polering Fin pute til finishing/vokspålegging Eventuelt kan du gå på Clas Ohlson å handle Sonax pads Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mai 11, 2010 Share Skrevet Mai 11, 2010 Nydelig! Ble mer og mer grinete når jeg vasket bilen sist. På vårmønstringa var den strøken, og etter første vasken var den full av vaskeriper igjen, selv om jeg kun bruker microfiber. Grid guard i bøtta var et kjekt tips. Jeg er jo forvist til å vaske på selvvasken på bensinstasjonen, og de har selvfølgelig ikke vannkran så en kan fylle en bøtte. Kanskje jeg må begynne å bruke høytrykk der, for så å kjøre hjem og bruke bøtter og vaskehanske... Kunne også vært moro å prøve en voks som går for å være skikkelig god. Litt usikker på den jeg har brukt nå... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2010 På en del lakk er det ikke mulig å unngå vaskeriper, selv om du tar alt av forhåndsregler for å ikke få dem. Da gjelder det bare å redusere sjansen for å få dem ved å gjennomføre en bra prewash, spyle godt av og så vaske forsiktig uten press med en såpe med god glid. Likevel er ikke vaskeripene til å unngå desverre... En annen mulighet er å jukse litt, ved å bruke produkter med mye fillere mellom poleringene. Poorboys Black Hole er en av de aller beste når det gjelder å fylle igjen småripene, men de ligger jo der fremdeles og vil komme igjen etter en del vask. Angående Grit Guard så er det en bra aha-opplevelse når du sjekker bøtta etter vask og ser hva som ligger igjen der. Er også greit å kjøre to bøtter, og huske å dra vaskehansken over rista i bøtta slik at mest mulig løsner. Har vasket mye på selvvask selv også, og det er ikke noe problem. Kjøper du en slik vaskebøtte får du også med deg lokk til denne, slik at du kan fylle den opp og ta den med til bensinstasjonen. Ikke alltid like populært blant de andre som står i kø, men en del blir jo fascinert også og kommer å spør og graver litt Om du ikke ønsker å kjøre med en bøtte med vann fungerer det jo også å fylle noen spylervæskekanner med lunka vann, og så putte i bøtta når du kommer frem. Er altså ingen unnskyldning Hjelper jo også å kjøre prewash på bensinstasjonen med høytrykksspyler, og så kjøre hjem å vaske med bøtte der. Da får du fjernet det verste, men er nok lurt å spyle av bilen med hageslangen hjemme også før du begynner med vaskehansken. Bare å tenke slik at jo mindre møkk som er igjen på bilen før du rører den, jo mindre riper får du. Hvilken voks bruker du nå? Voksen har ikke så ekstremt mye å si på utseende, men heller forarbeidet før vokspålegging. Alle klarer å smøre på en voks, men ikke alle klarer å få til den perfekte finishen før voksen, som betyr så mye hehe Men holdbarhet er jo et viktig aspekt, særlig for de som ikke er altfor interessert i bilpleie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
[space] Skrevet Mai 11, 2010 Share Skrevet Mai 11, 2010 Har tenkt på det der å ta med varmt vann hjemmefra. Ellers har jeg gjerne fyllt opp bøtta på bensinstasjonen ved å bruke skumbørsten. Får jo da ikke rent vann. Bruker i dag denne voksen, lagt på med maskin med mykeste paden: http://www.autoboss.no/default.asp?page ... 67&p67_v=1 Føler ikke at vannet slipper lett nok på lakken. Starta med clay, og full maskinpolering, så skulle tro underlaget var glatt og fint... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Mai 11, 2010 Share Skrevet Mai 11, 2010 Når jeg har brukt selvvaskeanlegg på bensinstasjoner har jeg bare gått inn i butikken og bedt dem fylle opp bøtta. Funka hver gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå