Remi Berg Skrevet Mars 26, 2011 Share Skrevet Mars 26, 2011 Før du begynner med clay er det viktig at bilen blir vasket godt. Jeg bruker avfetting som får virke litt før jeg vasker bilen grundig med god såpe som renser godt. Jeg bruker også å tørke bilen før jeg går i gang med clay, men det er vel ikke nødvendig. Det er viktig når du skal claye at du bruker godt med clay lube. Dette kan være alt fra clay lube beregnet for den clayen du har, dette er med i clay settet fra meguiars som du sikkert har brukt. Du kan også bruke en quick detailer eller såpe vann. Det viktigste er at bilen er ren og at det er nok clay lube på lakken når du holder på. Når alle nupper i lakken er borte og clayen glir uten motstand over lakken er du ferdig med clayen. Bilen bør poleres etterpå da noen av clayene lager små riper i lakken spesielt de clayene som er aggresive. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 26, 2011 Share Skrevet Mars 26, 2011 Noen som har en litt detaljert fremgangsmåte ang bruk av CLAY? Har brukt megiuiars clay en gang for ca 1 år siden og følte at det eneste jeg gjorde var å skrape i lakken til bilen. Så hadde vært ok med litt mer detaljert info ang bruk av clay. Det skal helst være 15 grader. Del den opp i ein grei størrelse. Lag den som ei flat pannekake. Legg clayen i ei bøtte med varmt vann. (ikkje so heit at du ikkje klarer å hente clayen) Når du clayer, so bruk masse claylube. Clayen skal ikkje møte motstand pga at det er for lite lube på lakken. Clayen skal føres lett over lakken til lakken er glatt. Får du masse dritt på clayen, so kna fram ei ny side. Viss det ikkje er so varmt vær og clayen mister mjukheiten, so legg den i bøtta med varmt vann att. Har du 2 claybiter, so kan du bruke den andre. (ellers må du vente eit par minutter) Når du er ferdig, so prøv å vaske clayen grundigt. Som oftast er den ikkje brukandes på grombilen att, men kan f.eks. brukes på felger. Men dette er avhengigt av kor mykje dritt den har fanget opp. Eg har sett på dcn at det kan være masse dritt på clayen! Men på mine biler har det vært ganske lite. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 26, 2011 Share Skrevet Mars 26, 2011 todleif:Var nok din kommentar jeg leste tror jeg. Kan du sette opp en handleliste for meg på scandicshine som gir et bra resultat? Kan vel sette et budsjett på 1500-2000. Hvis du gidder Støvkorn i lakken på den nylakkerte bilen din, må antagligt våtslipast for å få vekk. Etterpå må det polerast opp med maskin. Eg tar utgangspunkt i håndprodukter og at lakken er i bra stand. (siden bilen berre har stått i vinter) Avfetting: Prickbort. Denne tar vekk asfaltdritt som er på lakken http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... cts_id=499 Såpe: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... ucts_id=11 Her er det nesten hipp som happ. Alle såper er bra. I dette tilfellet dropper eg clay og går direkte på rens. (klarer nok ikkje å ta støvkorn rekner eg med, og tester du dette skikkeligt, bør du nok polere med maskin etterpå pga riper ifra clayen) Er ikkje masse produkter for hånd, men her er eit forslag: Rens: http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... ucts_id=94 Sia rensen er Swissvax, setter eg opp Swissvax voks og http://www.scandicshine.no/nettbutikk/i ... cts_id=130 So trenger du vaskehanske, tørkehåndkle, pads til rens og voks + nokre mikrofiberkluter. Blir fort nokre kroner. Du kan selfølgeligt velge ein annen rens og voks som er rimeligare, Men det er litt spesielt med Swiaavax voks. (lukter fantastisk, er lett å ta på og å ta av) Voksen skal iallefall holde til 20 påføringer, so den varer ei stund. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cise Skrevet Mars 26, 2011 Share Skrevet Mars 26, 2011 Takker for det. Har avfetting av typen Grime reaper a.p.c, såpe har jeg nok av mener jeg. Og mickrofiber,vaskehansker, pads og håndkle har jeg. Men blir vel handling av no swisswax ja. Må få prøvd det en gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Mars 26, 2011 Share Skrevet Mars 26, 2011 Ser Scandicshine har endel fine produkter. Må handle litt til vårvasken tror jeg Har det noe for seg å skumlegge bilen før vask? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cise Skrevet Mars 26, 2011 Share Skrevet Mars 26, 2011 masse fine produkter der ja ang. skumlegging gjøres vel helst hvis bilen er skitten for å renne vekk det værste for så å vaske for hånd etterpå. Gjøres for å ikke skrape opp lakken med det du skal vaske bilen med(hanske, svamp, etc) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polardego Skrevet Mars 27, 2011 Share Skrevet Mars 27, 2011 Det kommer en bilpleie-spesial i neste Gatebil der det står endel nyttige tips. Lagd av blant annet Bernhard B. som jobber hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS Skrevet Mars 27, 2011 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2011 Du legger på skum for å løst opp mer dritt samt løfte den ut og vekk fra lakken. Veldig viktig at du skyller bilen før du begynner å vaske for hånd slik at all møkka som har løsnet forsvinner fra lakken og ikke blir dratt rundt videre. Og ikke forvent at bilen skal være ripefri etter claying. Det blir merker, sånn er det bare Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rel0ad Skrevet April 12, 2011 Share Skrevet April 12, 2011 hva er claying egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Berg Skrevet April 12, 2011 Share Skrevet April 12, 2011 Når du clayer bruker du en leirklump som du gnir over lakken etter at bilen er vasket. Du må også bruke clay lube, en væske som gjør at clayen glir lett over lakken. Det du oppnår med dette er å fjærne urenheter som du ikke har fått vasket vekk, slik som asfalt og lignende. Det bør poleres etterpå da clay lager en del små riper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rel0ad Skrevet April 12, 2011 Share Skrevet April 12, 2011 Så man clayer for å fjerne skitt som ikke taes når man skummer og vasker? er dette skitt som ikke syns for øyet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet April 12, 2011 Share Skrevet April 12, 2011 Clay brukes etter grundig avfetting og vask, for å fjerne det aller siste av urenheter, ofte gjenstridig skit som er fastgrodd. Spørs litt på fargen, men mye av det clay tar er knapt synlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rel0ad Skrevet April 12, 2011 Share Skrevet April 12, 2011 Har en bil som jeg har lyst til å ta en runde, har hatt bilen i 3 år, å aldri tatt behandling på den. er det noen som kan skrive en kjapp oppskrift på hva jeg kan gjøre? og produkter man kan kjøpe på bensin\biltema\chlas ols.\bilextra? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p.o Skrevet April 12, 2011 Share Skrevet April 12, 2011 Fin nybegynder-guide her.. http://www.detailersclub.no/index.html/ ... lpleie-r18 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
p.o Skrevet April 12, 2011 Share Skrevet April 12, 2011 og her.. http://www.detailersclub.no/index.html/ ... mies-2-r14 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå