Gå til innhold

Importere uten å registere?


b0berg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Drømmer om å hente meg en e21. Er det helt uproblematisk å importere en også vente med å registere til den er veteran? Må man hente prøveskilt i landet man kjøper bilen i? Noen mening om hvor mye man burde gi for en 323 i brukbar stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmmm, er ikke noe problem og hente en men du må betale moms ved grensa av kjøpesummen for å få lov å ta den inn i norge og ha prøveskilt på den...

ang registrering som veteran så tror jeg ikke det skal være noe problem..men jeg er litt usikker på om den må være over 30 år som veteran i Norge, eller om den bare kan være import fra tyskland som 28 år gammel og vente i norge i to år uten skilt og så regge.. trodde den måtte ha vært i NORGE i 30 år... (om det er 30 år som er veteran..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og prøveskilter som du kjøper i Norge kan du bruke i hele Norden om jeg husker rett. I Tyskland må du ha egne.

Betal moms på den og la den stå til den er veteran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal hente i Tyskland, så vil jeg anbefale deg å kjøpe eksportskilter der nede, med trafikkforsikring på.

Gyldige i 14 dager og de kan du bruke helt hjem til døra di.

Bare husk å stoppe på rødt i Tolla, og betal momsen din :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke betale momsen når du kjører inn heller, men bilen må registreres inn og du må få de riktige papirene. Så må du betale moms på et tollkontor i løpet av tre arbeidsdager.

Husk at det skal betales moms også av frakten. Henter du selv anslår de 2500,- i frakt, det blir din plikt å dokumentere lavere sum om du mener det har vært billigere (forøvrig ingen urimelig sum fant jeg ut, selv med en 118d kun fra Hamburg).

Hvis du skal ha eksportskilter i Tyskland må du ha personlig oppmøte med pass, så da må du regne med en del timer der nede. Det er enklere med tyske prøveskilter (5 dager, men kun gyldige i Tyskland) og så norske prøveskilter (metall eller klistrelapper) fra Danskegrensa og hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du betale for frakt!? Det må jo være helt bak mål, reiser du til sverige for å handle mat og evt fyller tanken så reiser du da ikke innom tollvesenet for å momse dette?

Kanskje litt avsporing, men dette syns jeg bare var dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollverdien er normalt lik innkjøpsprisen, det vil si prisen som faktisk er betalt eller skal betales for kjøretøyet. I tillegg kommer frakt- og forsikringskostnader frem til norsk grense. Tollverdien benyttes som grunnlag for beregning av merverdiavgift ved innførselen.

Er som Gunnar sier ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du betale for frakt!? Det må jo være helt bak mål, reiser du til sverige for å handle mat og evt fyller tanken så reiser du da ikke innom tollvesenet for å momse dette?

Kanskje litt avsporing, men dette syns jeg bare var dumt.

Dette er en av reglene norsk tollvesen har laget bare for å få inn en ekstra slant!

Har satt meg inn i mye av det norske tollsystemet og jeg kan love deg att det er

fullt av helt blåste lover og regler irundt dette.

Blir du huket for å kjøre en bil med prøveskilt som kun er momset og ikke tolla inn/ikke betalt engangsavgift, og du kjører med prøveskiltene på ugyldig grunnlag, kan du bli ilagt å betale engangsavgift samt få bøter over dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var klar over momsingen, glemte å skrive det. Men da har man fått svar på spørsmålene, blir nok ikke import før om ett par år, og da er jo uansett alle e21 veteranbiler straks uansett.

Forskjellen i pris på registrering av bilen som veteran og ikkeveteran er forresten 30000, derfor jeg tenkte vente :)

30-års grensen er fra bilens førstegangs registrering i utlandet.

Et godt eksemplar av en 323i er fort 6000€ ++

Sett det, endel penger for de beste, men man slepper jo en del arbeid med de som er godt tatt vare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

tenker litt på og hente veteranbil ifra ungarn... hvordan vil henteprosedyren bli her ettersom jeg må innom ungarn-slovenia-tsjekkia-tyskland-danmark-serige og norge?

estimert avstand er 3350 km, vil det være galskap og kjøre denne distansen med en 1980 635csi i god teknisk stand som har rullet 150k?

er liksom halve morroa og hente bilen og kjøre den hjem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...