Kobar Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 Selve motoren i min e36 318is har fått en sinnsyk vandring! Om jeg drar i innsuget så kan jeg rikse såpass mye på motoren slik at kjølevifta tar i dekselet på begge sider! Regner nesten med at det er motorputene som er slitne, men er det mye stress å skifte disse? Går det greit å jekke i bunnpanna på motoren for å løfte den opp?
525i1991 Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 ikke jekk i bunnpanna, få tak i en takmontert talje og løft rundt motorfestene, eller i løfteringene på blokka. selve byttejobben er simpel skruing.
Kobar Skrevet Mai 14, 2010 Forfatter Skrevet Mai 14, 2010 vet om flere som jekker i bunnpanne når dem f.eks skifter hjul foran, hvorfor skulle ikke denne tåle det?
Trollet_ Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 ikke alltid like enkelt og strekke skruen i motorfestet til hullet i arma på motoren på et fersk motorfeste... men med litt bryting så går det:)
S.Arnesen Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 vet om flere som jekker i bunnpanne når dem f.eks skifter hjul foran, hvorfor skulle ikke denne tåle det? Da har de flaks at det har gått bra. Den er ikke laget for å bære vekt. Du er sikker på at de ikke har jekket i forstillinga da? da det er rimelig vanlig. Aldri hørt om noen som er så korttenkte at de har jekket i bunnpanna...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 vet om flere som jekker i bunnpanne når dem f.eks skifter hjul foran, hvorfor skulle ikke denne tåle det? Sikker på at de ikke jekker på traversen forran? Den er like ved bunnpanna... Når jeg løfta motoren på min 318is lagde vi noe klosser som passet ved dempertårnet, så festet vi en svær planke på tvers av motorrommet og brukte en form for talje som vi hadde festet i løfteringen foran på motoren. Da var det bare å jekke.... Blir en form for hjemmelaga variant av denne....
Trollet_ Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 vet om flere som jekker i bunnpanne når dem f.eks skifter hjul foran, hvorfor skulle ikke denne tåle det? Hvor i all verden har du sett dette? tengt til og løfte hele bilen etter motorfestene da? unskyld...men dette må være noe av det dummeste jeg har hørt, kan hende man er ekstremt heldig og ikke bungler bunnpanna eller river i stykker motorfestene... men hadde jeg sett noen gjøre dette med min bil hadde jeg slått de med en gigantisk tørrfisk en ting er og sette en jekk under girkassa for og holde selve kasssa oppe for montering eller lignende...
Kobar Skrevet Mai 14, 2010 Forfatter Skrevet Mai 14, 2010 det er snakk om en bekjent av meg som har gjort dette på sin mondeo så lenge han har hatt denne bilen, og det er noen år! og denne karen har skrudd en god dèl bil! Så bunnpanna til M42 motoren vil ikke klare sin egen vekt engang?
S.Arnesen Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 det er snakk om en bekjent av meg som har gjort dette på sin mondeo så lenge han har hatt denne bilen, og det er noen år! og denne karen har skrudd en god dèl bil!Så bunnpanna til M42 motoren vil ikke klare sin egen vekt engang? Bunnpanna vil fint klare sin egen vekt ja, men det er ikke sikkert den klare vekta til hele motoren. Hjelper ikke om han har skrudd endel bil, han har tydeligvis ikke peil. Han har nok satt den i traversen, om ikke så har han hatt en enorm mengde flaks...
engen90 Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 Kan legge til at jeg jekka litt i bunnpanna når jeg gjorde samme jobben på m20'n min. Hadde en kjettingjekk i taket også, men fikk ikke motoren vinkla så jeg fikk i det nye feste. Derfor hjalp jeg til litt med en jekk i bunnpanna også. Gikk helt fint det, men hadde jo ikke akkuratt hele vekta på motoren på jekken som var under. Å løfte hele bilen i bunnpanna for å bytte framhjula hørtes brutalt ut.
Lars89 Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 Å la motoren hvile på en jekk e.l på bunnpanna mens man bytter et motorfeste/regreim e.l går i mange tilfeller bra da det/de andre festene holder oppe noe av vekten. Men å jekke bilen på den er villt... Spesielt på en M42 da panna er i alu
Kobar Skrevet Mai 15, 2010 Forfatter Skrevet Mai 15, 2010 okei, da skal jeg ikke jekke i bunnpanna på is`n men det er ihvertfall bevist gang på gang at mondeo tåler det
Trollet_ Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 hvis en mondeo veier 1400 kg, og vektfordelingen er 70/30, skal da bunnpanna bære 980kg? ved hjulskift framme som du nevner... bungler man bunnpanna kan oljepumpa få problemer, og motoren tar kveld etter kort tid... håper virkelig ikke flere tror at bunnpanna er et brukbart jekkfeste...
Kobar Skrevet Mai 15, 2010 Forfatter Skrevet Mai 15, 2010 den har ihvertfall tålt det i alle år.. men kansje den er laget tykker/annet material e.l..?
AutoMartin Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 Må være sånn at Mondeoen har sterkere bunnpanne, noen bunnpanner er nok mer forsterket og,som nevnt tidligere, i annet materiale. Uansett, IKKE å anbefale. Men hvis man med kyndig øye kan se at denne vil tåle en støyt, er det jo bare å sette igang. Men er ikke traversen rett ved siden av???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå