Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et økonomisk godt tilbud av mitt lokale frittstående verksted i forbindelse med at jeg ønsker å skifte samtlige støtdempere og bremseskiver/klosser. Støtdemperne er av merket Boge og bremseskivene/klossene er av merket Brembo. Alle delene skal være tilpasset en standard E46 318d/320d Touring. Hva mener dere om disse alternativene?

Skrevet

brembo er gode bremser det :) angående støtdemperne har jeg aldrig hørt om.

men når det er sagt så heter det "alternative deler skal minst være like god som orginaldeler eller bedre" . dog ikke alt er like bra...men er det stor prisforskjell ville jeg gått for det :)

Skrevet

Sachs Boge er orginalt til Bmw,Brembo er et toppmerke på bremsedeler,så du kan være sikker på at alternativene er garantert bra kvalitet

Skrevet

Jeg ble i farten også litt forvirret når verksmesteren nevnte merket "Boge", men når støtdemperne egentlig heter Sachs Boge gir det litt mer mening. Takker... :D

Tilbudet jeg har fått er på 11000 danske kroner + moms (ca. 11500 norske kroner + mva). Det inkluderer en stor service med olje og diverse filtre + bytte av samtlige bremseskiver/klosser og alle støtdemperne. Prisen dekker nye deler og arbeide. Dette er omtrent det samme jeg betalte for et identisk opplegg hos BMW her i Danmark for 4 år siden. Idag skal BMW ha 5-6 tusen kroner mer... #-o

Skrevet

Så har jeg bestemt meg. Vår E46 318d Touring fra 2003 med godt og vel 250000 Km på telleren får en kraftig overhaling slik at den kan klare minst 100000 nye kilometer. En total runde med 4 nye støtdempere, bremseskiver og bremseklosser samt begge hjullagrene foran, en stor service komplett inkl. ettersyn av div. slanger/ventiler og en total gjennomgang inkl. skifte av utslitte foringer i understelet blir gjennomført 2-3 juni.

En ny frontrute er bestilt og en skikkelig rustbeskyttelse vil bli bestil i løpet av sommeren etter at rusten på dørene er pusset ned og lakkert. Deretter skal visirene på frontlysene skiftes og AC-anlegget få ny gass.

Totalt vil dette koste ca. 25000 danske kroner inkl. mva (ca. 27000 norske kroner). Bilen har etter denne gjennomgangen ikke vært direkte billig i drift, men heller ikke spesielt dyr... altså på gjennomsnittet. Kan bilen derimot kjøres på en fornuftig måte uten alt for store problemer i nye 100000 Km vil den igjen ha vært billig i drift. Jeg satser på at dette går bra... for oss er vår etterhvert gamle E46 Touring gull verdt... :D

Skrevet

Ja... det er en ganske rimelig sum penger for å få en gammel E46 med mange kilometer på telleren opp å stå igjen på en fornuftig måte. Det er imidlertid stadig "en million" ting som kan gå galt med bilen... spesielt høytrykkpumpen og turboen, men det får jeg evt. ta som det kommer. Pr. idag er det intet som tyder på at disse delene holder på å svikte. Dynamoen, vannpumpen og radiatoren er andre vesentlige komponenter som jeg må holde et øye med i tiden fremover, men slik er det med gamle biler. Allikevel skal det godt gjøres at en gammel , men godt vedlikeholdt BMW blir dyrere enn en ny BMW. Vår E46 er perfekt til vårt bruk og dermed er det liten grunn til å bytte den ut.

Skrevet

Sånn er det med alle biler. Slitedeler må byttes på alle biler, men plutselig raser motoren og man må ut med 50.000 til. Mange kjøper seg en annen bil fremfor å koste på den man har, uten å skjønne at den kan være like sleten.

Skrevet

Ja... og slikt er ganske tragisk. Vi har imidlertid hatt vår E46 siden den var mer eller mindre ny og det gjør at vi har full oversikt over bilens tilstand. Jeg vet hva som er skiftet på bilen tidligere, hva som ikke er skiftet og ikke minst vet jeg hvordan bilen er kjørt. Dette gjør at jeg føler meg trygg på å gjennomføre dette prosjektet.

Skrevet

Dette er en form for bilhold som jeg får mer og mer sans for.

At det blir dyrere enn å kjøpe ny bil med ekstrautstyr for 100.000 utover listepris, og så bytte i en ny modell hvert tredje år, er jeg heller ikke helt overbevist om.

Hvis man i tillegg liker bilen man har, er valget desto enklere. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...