Jholmseth Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Heisann Var så uheldig å få bristet stort sett hele høyresiden av frontruta mi i løpet av mai. Noen unger sto på et tak og hev en par kg tung vannballong i frontruta mi. Ballongen sprengtes ikke engang, den bare spratt videre. Uansett, politiet ble kontaktet og de skyldige ble tatt. Siden "gjerningsmennene" er 7-klassinger, har jeg kun vært i kontakt med foreldrene. Dro på et bilverksted og fikk prisoverslag på bytte av frontrute, som havnet på totalt 7890,- kr. Kontaktet da en av foreldrene, og fortalte hva det ble å komme på. Men det var ikke aktuelt. Han sier at han selv skal bytte ruten, og i tillegg gi meg ei brukt frontrute. Hvordan er dette? Jeg har da krav på å få en _ny_ rute og i tillegg få det gjort hos et godkjent veksted?
PenguiN- Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 øh, sprekk i frontrute pleie jo å bli byttet kun mot egenandel hos f.eks hurtigruta bilglass?? da er egenandelen på ca 2000,-...forutsatt at du har kasko eller delkasko that is..
Jholmseth Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Skrevet Mai 25, 2010 Jo, men dette var tydeligvis heller ikke aktuelt for dem.
bmwkizn Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Jo, men dette var tydeligvis heller ikke aktuelt for dem. det er ikke opp til dem å bestemme det. det er opp til deg som eier av bilen. Si at du ikke godtar noe jobb hos "hobby-mekanikere" pga sikkerhet osv. Du vil jo at ruta skal sitte like godt, og være like bra som den du hadde før
fish Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Kanskje du må ta det hit? http://www.konfliktraadet.no/
justemann Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... e=skade*&& Dette er ei lov eg ville ha studert nærare om eg var deg. Særleg vert § 1-2. om føresettes ansvar interessant for din del. Der står det rimeleg greit at føresette er ansvarleg for "podens" fantestrekar med inntil 5000 kroner per einskild skadevolding.
Jholmseth Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Skrevet Mai 25, 2010 Det var akkurat det jeg sa BMWkizn. Har lysst å få det gjort årntli' på et verksted. 2000 kr fordelt på 5 foreldre er jo ingenting. Så jeg har rett på å få det gjort på verksted? Jeg kan avvise hans tilbud om å gjøre det selv med en brukt rute? Takk for tipset fish. Men håper det løser seg før det går så "langt" Edit: Takk, Justemannen, skal se litt på det
justemann Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 På spørsmålet ditt om du har rett til å utbetra skaden hjå profesjonelle må du henvende deg til gjeldande lovar og reglar, som du til dømes finn på http://www.lovdata.no. Det kan vera greit å lesa gjennom lovar som gjeld for ulike situasjonar ein kjem ut for, slik kan ein danne seg eit eige bilete av kva ein har rett på og ikkje. Dette er som regel betre enn å stole på ulike utsegn/meiningar som vert ytra på nettet eller andre stadar, då det etter mi erfaring er mange som ikkje har særskild god juridisk dekning for sine meiningar (jamfør dei mange som trur ein kan angre eit bilkjøp). I kommunikasjonen med dei aktuelle føresette er det òg ein stor fordel å forankra argumenta dine i ulike paragrafar, såleis framstår du meir truverdig og "slagkraftig". Eg rår deg til å lesa heile lova om skadeerstatning, og spesielt kapittel 1,4 og 5. Edit: Det er viktig å danne sitt eige bilete av dei juridiske "rammene" ein må forhalde seg til, forum som dette kan vera eit godt verktøy i situasjonar som dette. Men det er lurt å ikkje ta alt ein les på nettet for god fisk, altså er kjeldekritikk eit godt stikkord.
Jholmseth Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Skrevet Mai 25, 2010 Mye kjekk lesing der, men jeg finner ikke om jeg kan nekte han i å bytte ruten. I følge politiet skulle jeg levere et erstatningskrav til foreldrene, men dette var før de kom opp med å bytte ruten selv.
Fredrik 90 Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 De fleste foreldre med litt vett i skallen pleier å legge seg flate når ungene deres gjør faenskap som bekoster andre! I fjor vinter dreiv noen små j..... å kasta større snøballer ned på bilene som kjørte på veien. Jeg hørte et par tre smell i taket og skjønte ingenting før jeg kjørte inn på bensinstasjonen på andre siden av veien og så drittungene stå bak et gjerde oppe på heia. Samtidig så svinger en XC90 inn på stasjonen og ut hoper en kar som er like småhissig som meg, men han hadde fått en rose i frontruta og en mindre bulk i panseret. " Du har fått snøballer på bilen du også ser jeg" sier jeg og vi blir enige om å ta å "riste" skittungene litt! Vi kjører opp bak de hopper ut av bilen, ungene legger vettskremte på sprang med oss brølende i hælende før vi får hukka tak i de. Vi kontakter så de ansvarlige foreldre og forteller at dems sønner på 12-13 år står å hiver snøballer på bilene nede på riksveien og at det er kommer skade på en av de, foreldrene er ikke sene om å møte opp og med trusler om politianmeldelse så er de ikke vanskelige å be om å bekoste skadene på Volvon. I ett sånnt tilfelle så SKAL foreldrene legge seg flate, det har også med oppdragelse å gjøre! Jeg vet i allfall at disse guttene aldri hiver snøballer på ned på veien igjen, til det så skremte vi de for godt
bmwkizn Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Jeg har villa tatt en runde til å snakket med foreldrene. Fortalt at det er siste mulighet for å ordne opp privat før du tar saken til konfliktsrådet. dette er en sak de GARRANTERT kommer til å må erstatte uansett. bedre å slippe unne med å dekke skadene, enn å risikere å betale saksomkostninger i tilegg.
eirik845 Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 hadde aldri gitt meg på at de skal betale 2000 som er egenandel får å bytte ruta. så lenge du har kasko.. men hvordan forsikring du har på bilen har ikke de noe med men er ikke vits å lage mere problemer enn det allrede er.
mspec Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 når de nekter,,har du hatt kontakt med politiet i ettertid?hvis ikke,dra dit å anmeld de.da må de svare for politiet å følge loven.så fremst politiet faktisk bryr seg om saken,men det regner jeg med når du tok de på fersken/har bevis.
Jholmseth Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Skrevet Mai 25, 2010 Politiet ga meg beskjed om at hvis de ikke ville betale så måtte jeg komme å anmelde det. Men han jeg har snakket med av de foresatte står så kraftig på sitt. Han mener jeg ikke har krav på en ny rute, at en brukt holder. Og at jeg må godta at han skal bytte ruta. Derfor ville jeg være sikker på at jeg har krav på å få den byttet på et verksted hvis jeg vil, før jeg anmelder det.
Just-turbodiesel Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 I ett sånnt tilfelle så SKAL foreldrene legge seg flate, det har også med oppdragelse å gjøre! Jeg vet i allfall at disse guttene aldri hiver snøballer på ned på veien igjen, til det så skremte vi de for godt ENIG! Men er jo alltids noen fattige tapere som ikke klarer å gi barna oppdragelse. Først lager de unger på løpebånd, men konsekvensene er de ikke villige til å ta, som for eksempel dette med god oppdragelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå