Gå til innhold

Fikk en 2'er feil på EU-kontroll: (5.2 For-/bakstilling)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

dette gjelder en BMW 318i fra 1998, bensin.

Hentet akkuratt bilen fra NAF senteret her i Stavanger, og fikk dessverre feil jeg må rette opp. Tenkte jeg skulle sjekke om dette er noe som jeg kan gjøre selv.

Detaljene er:


  • [*:1085osyn]5.2 Bakaksel - Slakk i innfestninger: venstre side og høyre side. Øvre ytre lenkearmforinger.

Spørsmål:

1. Var mange navn nevnt rundt på nettet. Er dette samme del?


  • [*:1085osyn]Lenkearm
    [*:1085osyn]Bærearm
    [*:1085osyn]Pendelarm
    [*:1085osyn]Klikkestag

2. Hva er det engelske navnet? Noen nevnte wishbone en plass.

3. Hvor kan jeg finne tekniske tegninger? Eller...

4. Hvor kan jeg finne en howto for å skifte delen?

5. På det ene vedlegget, er det del nr. 8?

Vedlegg med deleoversikt: 8icis.gif

Vedlegg med forklaring til punkt 5.2: xFUdA.png

EDIT: Skrev om posten så den ble litt mer oversiktlig.

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Om eg forstår deg rett så er de 2 lenkearmer som du må bytte/ blir og kalt stabilisatorstag. eit lite stag me 2 foringer i. som henger samen med eit langt stabilisator stag som binder desse to små staga som du må bytte.

Skrevet
Om eg forstår deg rett så er de 2 lenkearmer som du må bytte/ blir og kalt stabilisatorstag. eit lite stag me 2 foringer i. som henger samen med eit langt stabilisator stag som binder desse to små staga som du må bytte.

Er det nr. 1 på tegningen som er stabilisator stag? Og lenkearmen er den lille saken som henger fast i stabilisatorstaget ved nr. 8 og nr. 14?

Skrevet
Øvre ytre lenkearmsforing er del nr 2 på Lars89 sin link. Det er en foring som får mye påkjenning, spesielt ved aktiv kjøring.

Er dette noe en ganske nybegynner med mekking kan ordne selv? Vanskeligste jeg har gjort er å skifte kaliper, bremser og bremseskiver forran på samme bil.

Vet du hvilken del det er snakk om på det bildet jeg har lagt opp?

Skrevet
Øvre ytre lenkearmsforing er del nr 2 på Lars89 sin link. Det er en foring som får mye påkjenning, spesielt ved aktiv kjøring.

Nr 2 er da virkelig Stabilisatorstags foring, Lenkearmsforing? regner med det er Lenkearmen de mener her, altså nummer 8 også kallt Støttestag eller stabilizer link på Engelsk.

Men for å være 100% sikker ville jeg ha hørt med mekanikeren selv.

Jeg skal bytte støttestag selv foran på min bil i forbindelse med Eu kontroll og det sto ikke støttestag på kontroll seddelen, men ett eller annet jeg aldri har hørt om, jeg er utdannet bilmekaniker selv.

Men jeg måtte spørre mekanikeren hva han mente, husker ikke sånn i farten hva det sto.

Skrevet

Haug523: Hadde du lest hva jeg skrev, så hadde du sett at jeg refererte til linken som Lars89 la ut. Da får du følgende bilde som viser at øvre ytre lenkearmsforing er del nr 2. Legger vi inn litt logikk i tillegg er det ikke vanskelig å se at den er øverst og ytterst ;). Dette er noe jeg er rimelig sikker på fordi jeg har selv måtte bytte den på min gamle E36 og da var det skrevet på samme måte som hos matt1s.

Tror ikke det er noe jeg ville satset på å gjort selv basert på dine erfaringer da det må benyttes presse for å bytte disse.

MTIwMjlfcA==.png

Skrevet

BMW 2002 Fredrik:

Den linken til Lars er til en E46/Coupe, men jeg har en E36 '98 modell. Er det fortsatt nr. 2 på dette bildet som er fra E36?

MTg5MzQ2X3A=.png

Skrevet

Takk til alle som har svart meg!

Jeg har lest en stund i service manualen. Forstaar jeg det riktig at jeg skal foelge instruksjonene for "Upper Control Arm, Removing and Installing"?

Upper Control Arm er del nr. 5.

Fra det jeg ser saa maa jeg:

1. Fjerne bremseskiver og kalipere, og henge kaliper opp etter staaltraad

2. Loesne drivaksel i begge ender, og henge den opp etter staaltraad

3. Loesne den ene enden paa stoetdemperen, mens "trailing arm" blir stoettet opp

Naa kan jeg ta av hele "Upper Control Arm" og antar jeg da faar tilgang til "Øvre ytre lenkearmforinger" som anmerkningen min sier er slitt?

Skrevet

Stussa litt på det med løsne drivaksel i begge ender. Du kan kun løse drivaksel på den siden som går mot diffen, den andre delen er presset inn i spindelen som igjen står fast i hjulageret, så du får med andre ord ikke løsnet drivakselen på begge sider.

Men det skal være nok å fjerne bremseskive og bremsekalipper før du løsner bolten til støtdemperen. Da vil hele sulamitten falle litt ned og du skal da klare å komme til alt. Da er det bare å skru ut den bolten som går gjennom den øvre lenkearmen og foringa, løft lenkearmen litt opp og foringa skal være tilgjengelig.

Men jeg advarer deg, den foringa der kan sitte noe så inni hamperæva godt fast!

Skrevet

Det er et eller annet jeg ikke forstår helt. Er "foring" det samme som "Ball Joint"?

På den tekniske tegningen så heter del nr. 2 "Ball Joint" som jeg igjen finner en definisjon på her:

Ball Joint

Men er ikke en "foring" det samme som en "Bushing" på engelsk?

Bushing

Er ikke så lett med tekniske uttrykk på to forskjellige språk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...