matt1s Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Hei, dette gjelder en BMW 318i fra 1998, bensin. Hentet akkuratt bilen fra NAF senteret her i Stavanger, og fikk dessverre feil jeg må rette opp. Tenkte jeg skulle sjekke om dette er noe som jeg kan gjøre selv. Detaljene er: [*:1085osyn]5.2 Bakaksel - Slakk i innfestninger: venstre side og høyre side. Øvre ytre lenkearmforinger. Spørsmål: 1. Var mange navn nevnt rundt på nettet. Er dette samme del? [*:1085osyn]Lenkearm[*:1085osyn]Bærearm[*:1085osyn]Pendelarm[*:1085osyn]Klikkestag 2. Hva er det engelske navnet? Noen nevnte wishbone en plass. 3. Hvor kan jeg finne tekniske tegninger? Eller... 4. Hvor kan jeg finne en howto for å skifte delen? 5. På det ene vedlegget, er det del nr. 8? Vedlegg med deleoversikt: Vedlegg med forklaring til punkt 5.2: EDIT: Skrev om posten så den ble litt mer oversiktlig.
hanskr Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Om eg forstår deg rett så er de 2 lenkearmer som du må bytte/ blir og kalt stabilisatorstag. eit lite stag me 2 foringer i. som henger samen med eit langt stabilisator stag som binder desse to små staga som du må bytte.
matt1s Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Om eg forstår deg rett så er de 2 lenkearmer som du må bytte/ blir og kalt stabilisatorstag. eit lite stag me 2 foringer i. som henger samen med eit langt stabilisator stag som binder desse to små staga som du må bytte. Er det nr. 1 på tegningen som er stabilisator stag? Og lenkearmen er den lille saken som henger fast i stabilisatorstaget ved nr. 8 og nr. 14?
matt1s Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Jeg tror det er denne delen her jeg trenger:
Lars89 Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Det er godt mulig. Nr 4 her er også kjent for å feile. Ville hørt med han som tok kontrollen. http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/C ... uspension/
Stianvi Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 hvis det er lenkarmer du må bytte, så er det nr 8 på bilde.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Øvre ytre lenkearmsforing er del nr 2 på Lars89 sin link. Det er en foring som får mye påkjenning, spesielt ved aktiv kjøring.
matt1s Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Øvre ytre lenkearmsforing er del nr 2 på Lars89 sin link. Det er en foring som får mye påkjenning, spesielt ved aktiv kjøring. Er dette noe en ganske nybegynner med mekking kan ordne selv? Vanskeligste jeg har gjort er å skifte kaliper, bremser og bremseskiver forran på samme bil. Vet du hvilken del det er snakk om på det bildet jeg har lagt opp?
Haug530D Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Øvre ytre lenkearmsforing er del nr 2 på Lars89 sin link. Det er en foring som får mye påkjenning, spesielt ved aktiv kjøring. Nr 2 er da virkelig Stabilisatorstags foring, Lenkearmsforing? regner med det er Lenkearmen de mener her, altså nummer 8 også kallt Støttestag eller stabilizer link på Engelsk. Men for å være 100% sikker ville jeg ha hørt med mekanikeren selv. Jeg skal bytte støttestag selv foran på min bil i forbindelse med Eu kontroll og det sto ikke støttestag på kontroll seddelen, men ett eller annet jeg aldri har hørt om, jeg er utdannet bilmekaniker selv. Men jeg måtte spørre mekanikeren hva han mente, husker ikke sånn i farten hva det sto.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Haug523: Hadde du lest hva jeg skrev, så hadde du sett at jeg refererte til linken som Lars89 la ut. Da får du følgende bilde som viser at øvre ytre lenkearmsforing er del nr 2. Legger vi inn litt logikk i tillegg er det ikke vanskelig å se at den er øverst og ytterst . Dette er noe jeg er rimelig sikker på fordi jeg har selv måtte bytte den på min gamle E36 og da var det skrevet på samme måte som hos matt1s. Tror ikke det er noe jeg ville satset på å gjort selv basert på dine erfaringer da det må benyttes presse for å bytte disse.
matt1s Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 BMW 2002 Fredrik: Den linken til Lars er til en E46/Coupe, men jeg har en E36 '98 modell. Er det fortsatt nr. 2 på dette bildet som er fra E36?
matt1s Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Takk til alle som har svart meg! Jeg har lest en stund i service manualen. Forstaar jeg det riktig at jeg skal foelge instruksjonene for "Upper Control Arm, Removing and Installing"? Upper Control Arm er del nr. 5. Fra det jeg ser saa maa jeg: 1. Fjerne bremseskiver og kalipere, og henge kaliper opp etter staaltraad 2. Loesne drivaksel i begge ender, og henge den opp etter staaltraad 3. Loesne den ene enden paa stoetdemperen, mens "trailing arm" blir stoettet opp Naa kan jeg ta av hele "Upper Control Arm" og antar jeg da faar tilgang til "Øvre ytre lenkearmforinger" som anmerkningen min sier er slitt?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 26, 2010 Skrevet Mai 26, 2010 Stussa litt på det med løsne drivaksel i begge ender. Du kan kun løse drivaksel på den siden som går mot diffen, den andre delen er presset inn i spindelen som igjen står fast i hjulageret, så du får med andre ord ikke løsnet drivakselen på begge sider. Men det skal være nok å fjerne bremseskive og bremsekalipper før du løsner bolten til støtdemperen. Da vil hele sulamitten falle litt ned og du skal da klare å komme til alt. Da er det bare å skru ut den bolten som går gjennom den øvre lenkearmen og foringa, løft lenkearmen litt opp og foringa skal være tilgjengelig. Men jeg advarer deg, den foringa der kan sitte noe så inni hamperæva godt fast!
matt1s Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Det er et eller annet jeg ikke forstår helt. Er "foring" det samme som "Ball Joint"? På den tekniske tegningen så heter del nr. 2 "Ball Joint" som jeg igjen finner en definisjon på her: Ball Joint Men er ikke en "foring" det samme som en "Bushing" på engelsk? Bushing Er ikke så lett med tekniske uttrykk på to forskjellige språk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå