Gå til innhold

Hvor stor forsterker burde jeg ha?


Anbefalte innlegg

jepp men det gir mye trøkk for lite penger ,,, polk og focal spiller penere .. men vi er vel enige at første bud og bygge anlegget er å ha gode strømkabler .. for å gi anlegget nok strøm ellers er det bortkastet å ha det grommeste forsterker som finnes ,,

Ja, det er absolutt også noe å tenke på. Ingen vits på med forsterker som har muligheten til å trekke 5000W kontinuerlig om man har 80Ah blybatteri og 10mm2 kabler.

God kabling fra batteri, og fra jord, er veldig viktig. Opplever man at det blinker i lysene på høytvolum, så er det lurt å oppgradere kablene i motorrommet. Det vil si: Kabel fra minus på batteriet og til chassis, kabel fra dynamo og til pluss på batteriet, også til slutt fra chassis og til motorblokk. Disse kablene bør være veldig grove, for å ikke lage en flaskehals. Gjerne 50mm2 :)

Men en ting som er veldig viktig, som mange bommer på, er at de har tykke kabler, men dårlig kontakt. F.eks en 35mm2 kabel, men den er festet rett på lakken. Det er viktig at det er metall-på-metall. Lakk, smuss og annet som er mellom chassis og kablen/kabelsko inviterer unødvendig og uønsket resistans inn i bildet. Det er uønsket fordi det bidrar til unødvendig spennigsfall. Når vi opererer med 12V, så har de få mV litt mer å si enn om vi skulle mistet noen mV inne i huset der det er 230V :)

Jo mer V(volt, spenning) du får på terminalen til forsterkeren, jo mer effekt kan den gi ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, synst da at mine subber er litt for små.. tenkte da å kjøpe in 1 eller 2 Pioneer 12"

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Lurte litt på om hvilken forsterker jeg burde ha. Har 2 fra før av, en 2 kanals og en 4, mulig å bruke de? eller om jeg må ha mono?.

Vurderte og å kjøpe inn nytt batteri til anlegget + kondensator.

Skal bygge en kasse da som passe til desse subbene, og tenkte kansje at jeg skulle kjøre reflex rør i hattehylle, er dette mye "styr"? er en e36 sedan dette skal inn i.

Takker for alle svar :)

En eller to av disse:

http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=4224

En eller to av disse:

http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=1830

Om du skal ha to stk subelementer, så ville jeg helt klart ha gått for to stk forsterkere.

Nå vet ikke jeg hva slags batteri du har fra før, men om du har standard batteri kan det hende du trenger å oppgradere. Det får du for 18-1900kr på Torshov. Om dynamoen din er ekstremt liten ville jeg gjort noe der også. 80Ah dynamo bør gå ok til oppsettet ditt om du kun går for èn forsterker. Ikke kjøp kondensator.

Om du skal bygge kasse, så kommer valget på hva du er ute etter. Om du vil ha mye trykk for pengene, så er bassrefleks et godt valg om man har greie på tuning. Har sett flere prosjekter der porten har gått gjennom hatte hyllen, men det har vært lite vellykket. Det kommer av at porten ikke har vært på samme side som elementene. Har hørt kun èn bil der porten var opp av hattehyllen, og det hørtes bra ut, da var elementene også i "hattehyllen". Denne hattehyllen var kraftig modifisert og avstivet, egentlig så var det mer en kasse av noe ukonvensjonell løsning. Dårlig løsning å montere subelementer i en hattehylle av hardplast.

Du får nok mest trykk av å montere sub slik at den spiller mot bagasjeluken, med port på samme side. Skal bli en ganske grei løsning på et trykkammer. Er viktig at bagasjerommet er tett. Så mye power som du skal tilføre subwooferen så bør det trykke greit inne i kupeen.

Selv hadde jeg gått for dynaBel forsterkeren. Grei lydkvalitet, og de er rimlige i pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann, synst da at mine subber er litt for små.. tenkte da å kjøpe in 1 eller 2 Pioneer 12"

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?prod ... id=&vn=736

Lurte litt på om hvilken forsterker jeg burde ha. Har 2 fra før av, en 2 kanals og en 4, mulig å bruke de? eller om jeg må ha mono?.

Vurderte og å kjøpe inn nytt batteri til anlegget + kondensator.

Skal bygge en kasse da som passe til desse subbene, og tenkte kansje at jeg skulle kjøre reflex rør i hattehylle, er dette mye "styr"? er en e36 sedan dette skal inn i.

Takker for alle svar :)

En eller to av disse:

http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=4224

En eller to av disse:

http://www.elutstyr.no/product_info.php ... ts_id=1830

Om du skal ha to stk subelementer, så ville jeg helt klart ha gått for to stk forsterkere.

Nå vet ikke jeg hva slags batteri du har fra før, men om du har standard batteri kan det hende du trenger å oppgradere. Det får du for 18-1900kr på Torshov. Om dynamoen din er ekstremt liten ville jeg gjort noe der også. 80Ah dynamo bør gå ok til oppsettet ditt om du kun går for èn forsterker. Ikke kjøp kondensator.

Om du skal bygge kasse, så kommer valget på hva du er ute etter. Om du vil ha mye trykk for pengene, så er bassrefleks et godt valg om man har greie på tuning. Har sett flere prosjekter der porten har gått gjennom hatte hyllen, men det har vært lite vellykket. Det kommer av at porten ikke har vært på samme side som elementene. Har hørt kun èn bil der porten var opp av hattehyllen, og det hørtes bra ut, da var elementene også i "hattehyllen". Denne hattehyllen var kraftig modifisert og avstivet, egentlig så var det mer en kasse av noe ukonvensjonell løsning. Dårlig løsning å montere subelementer i en hattehylle av hardplast.

Du får nok mest trykk av å montere sub slik at den spiller mot bagasjeluken, med port på samme side. Skal bli en ganske grei løsning på et trykkammer. Er viktig at bagasjerommet er tett. Så mye power som du skal tilføre subwooferen så bør det trykke greit inne i kupeen.

Selv hadde jeg gått for dynaBel forsterkeren. Grei lydkvalitet, og de er rimlige i pris :)

Takk for hjelpen :) går kansje for dynabel sin forsterker, liker dynabel ^^. får se hva som skjer med den kassen, regner med å legge litt dynamat i bagasjerommet da mye allerede klirrer mye med de små jeg har nå, ang bassreflex tror jeg at rådet ditt er det som kommer til å bli brukt, men hvorfor ikke kondensator? har hørt at det gjir bedre levering av strømm med hvert "slag" eller tar jeg feil? er forsatt usikker på om jeg skal ha 1 eller 2 subber. om jeg må ha 2 mono for 2 subber blir jo prisen en helt annen en, ja det doble :lol: noe som jeg ikke har råd til akuratt nå :P men takk for hjelpen ^^. har blitt smartere iløpet av denne tråden :)

mvh kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen :) går kansje for dynabel sin forsterker, liker dynabel ^^. får se hva som skjer med den kassen, regner med å legge litt dynamat i bagasjerommet da mye allerede klirrer mye med de små jeg har nå, ang bassreflex tror jeg at rådet ditt er det som kommer til å bli brukt, men hvorfor ikke kondensator? har hørt at det gjir bedre levering av strømm med hvert "slag" eller tar jeg feil? er forsatt usikker på om jeg skal ha 1 eller 2 subber. om jeg må ha 2 mono for 2 subber blir jo prisen en helt annen en, ja det doble :lol: noe som jeg ikke har råd til akuratt nå :P men takk for hjelpen ^^. har blitt smartere iløpet av denne tråden :)

mvh kyrre

Hvorfor ikke kondensator? Den har ingen funksjon med mindre du er ute etter å opprettholde spenning da den kan vrenge seg og "skape" dårlig lydkvalitet. Noen bruker kondensator for å kompensere strømlevering fordi de har dårlig batteri/kabling. Et godt batteri og god kabling er et bedre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...