Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utifra det du forteller hadde jeg ikke betalt med det første!

Hadde selv en liten situasjon... men der var ikke prisene så store. Skulle bytte veivhusventilasjonen på en e46 330ci. Fikk en pris på ca 1300,- ( Delene hadde jeg selv ). Dette var en kjempepris tenkte jeg da bmw skulle ha nærmere 3000,- for arbeidet.

Da jeg leverte fra meg bilen skulle jeg vente der da det ikke tok mer enn ca 1,5time. Når det hadde gått ca 30 min kom det e fyr inn til meg og sa de hadde gjort en stor feil. De trodde jeg hadde diesel og ikke bensin...nå ble det MYE mer arbeid og bilen ble ikke ferdig før slutten av arbeidsdagen.

Jeg gikk inn til mekanikeren for å høre hvordan det var med pris. Mekanikeren var oppgitt og sa at det var dems feil bla bla. Bilen ble hentet dagen etter siden luftbelgen måtte byttes også og den hadde de ikke på lager.

Prisen ble på ca 2800,- Jeg forklarte at det var ikke min feil og at jeg hadde fått en pris. Da fikk jeg slengt i trynet at jeg hadde fått muligheten til å avbryte arbeidet og ta med meg bilen!

Skrevet

Nå er det veldig vanlig at eksenterbolten i bakstillinga på E36 og E46 knekker når man skal løsne for og justere og det er ikke noe verkstedet kan klandres for at den er rusta dønn fast.

Og har man riktig uflaks så sitter bolten fast i indre hylse på foringa etterpå og da må man skifte foringa. Det er nok det som har skjedd i dette tilfellet.

Man kan ikke klandre verkstedet for deler som er rusta så til de grader at delen blir ødelagt i forsøket på å løsne den slik at den må skiftes, men her skulle verkstedet informert om prisen på jobben først selvfølgelig.

Men når først bolten var knekt så måtte verkstedet ha skiftet foringa og bolten i uansett for at bilen skulle vert kjørbar, alternativt måtte du ha fraktet bilen på biltransporthenger hjem til deg selv for å fått det gjort og viss du tror det er enkelt å skifte denne foringa hjem for en hobbymekaniker uten spesielt med utstyr så tro om igjen for det er en ordentlig møkkajobb.

Skrevet

husk at nå i skrivende stund er det transport streik. og for oss som jobber på bilverksteder så betyr det at vi ikke får deler. å da blir bilene stående noen dager ekstra, selve jobben er ikke nope problem.

og om man ikke avtaler pris har man ikke noe å fare med. den foringa kosta sikkert 300,- den men å monmtere den, å ta seg av en knekt bolt. det kan fort bli dyrt med ca 1000,- timen, bare et godt tips, å det er å ALLTID avtale pris på forrhånd. blir det da noe mer en avtalt kan du nekte å betale.

men sant skal sies at det er useriøst av bilverkstedet å ikke lage en pakke å fortelle kunden hva det koster.så kunden ikke får en slik opplevelse som dette. å skriver om det her.

hadde du blitt forklart på forrhånd at dette ville komme til å koste dette og hvorforr det kommer til å koste så mye, så er det ikke sikkert du hadde blitt så overaska.

Man blir ikke rammet av transport streik når man har kjøpt delene selv, hjulageret kjøpte jeg hos Audi forhandleren(bruker kun orginaldeler jeg) og det blei etter avtale med verksted lagt i bagasjerommet da jeg leverte inn bilen. Skulle verkstedet ha blitt rammet av transportstreik så er det på sin plass å ta kontakt med kunden å informere at jobben blir forsinket!

Skrevet

Hadde min E39 på 4 hjulskontroll her om dagen. Skulle også skifte en håndbrekkwire, og sprøyte noe olje på noen pussede bremserør.

Når jeg leverte bilen, fikk jeg beskjed om ca 1500 for 4 hjulskontroll + justering. Fikk også beskjed om ca 300 for håndbrekk wiren.

Når jeg fikk regningen, kom den på over 7700 kr. De hadde da tatt over 2000 kr + moms for skifte av wire. Det de dog hadde gjort, var å feste den jeg trodde var røket (var ikke røket), og så hadde de skifet den som ikke var røket, med begrunnelse av at den gikk tregt (noe den ikke gjorde).

Jeg skal finne faktura når jeg kommer hjem i dag, så skal jeg legge ut hele greia. Dette var Bavaria i Arendal. Når jeg sa at dette var noe dyrt, så var svaret at "Det er dyrt å ha bil". Når jeg spurte om hva de tok i timepris, så var svaret at dette ikke gikk på timepris, men på pris for jobben. Da mener jeg de burde opplyst meg (uoppfordret) når de visste hva de skulle gjøre.

Det eneste de nå har oppnådd, er at jeg aldri kommer til å bruke det verkstedet igjen. Skal jeg kjøpe meg BMW senere, så kommer jeg aldri til å handle fra dem heller.

Skrevet

Du skal betale for 4hjuls-kontrollen. At de har knekt en bolt og ødelagt en foring MÅ de jo ta på sin kappe. Dette er jo ikke ditt problem.At de i det hele tatt prøver seg for å få betalt for det blir jo for dumt. Ikke betal!

Skrevet

Alle har fast pris på 4hjulskontroll og det er kun for å sjekk måling. Men alt av justering er times pris på. Det kommer i tillegg

Skrevet
Du skal betale for 4hjuls-kontrollen. At de har knekt en bolt og ødelagt en foring MÅ de jo ta på sin kappe. Dette er jo ikke ditt problem.At de i det hele tatt prøver seg for å få betalt for det blir jo for dumt. Ikke betal!

OK og hva skal et verksted gjøre vis de må løsne på en fastrustet bolt for å justere en hjulvinkel da? Hvordan skal verkstedet vite på forhånd hvor fastrusta en bolt er inne i hylsa på en foring?

Skal da verkstedet levere bilen ujustert og si at de ikke turte og løsne på noen bolter i tilfelle de var fastrustet?

Disse eksenterboltene i bakstillinga på E36 og E46 knekker for et godt ord viss de er fastrusta og det hjelper ikke med rustløser på disse og viss du prøver og varme skader du foringa, ergo er bolten rusta så må du knekke bolten og skifte foring vis du overhodet skal få justert noe!

Feilen dette verkstedet har gjort var å oppgi en alt for lav pris i utgangspunktet og ikke varslet eier i løpet av prosessen, å komme å si at det er verkstedet sin feil at bolten knakk er rimelig lite gjennomtenkt.

Skrevet
Hadde min E39 på 4 hjulskontroll her om dagen. Skulle også skifte en håndbrekkwire, og sprøyte noe olje på noen pussede bremserør.

Når jeg leverte bilen, fikk jeg beskjed om ca 1500 for 4 hjulskontroll + justering. Fikk også beskjed om ca 300 for håndbrekk wiren.

Når jeg fikk regningen, kom den på over 7700 kr. De hadde da tatt over 2000 kr + moms for skifte av wire. Det de dog hadde gjort, var å feste den jeg trodde var røket (var ikke røket), og så hadde de skifet den som ikke var røket, med begrunnelse av at den gikk tregt (noe den ikke gjorde).

Jeg skal finne faktura når jeg kommer hjem i dag, så skal jeg legge ut hele greia. Dette var Bavaria i Arendal. Når jeg sa at dette var noe dyrt, så var svaret at "Det er dyrt å ha bil". Når jeg spurte om hva de tok i timepris, så var svaret at dette ikke gikk på timepris, men på pris for jobben. Da mener jeg de burde opplyst meg (uoppfordret) når de visste hva de skulle gjøre.

Det eneste de nå har oppnådd, er at jeg aldri kommer til å bruke det verkstedet igjen. Skal jeg kjøpe meg BMW senere, så kommer jeg aldri til å handle fra dem heller.

Jeg har også blødd mye penger i den sjappa der mens jeg kjørte BMW, og det med gode rabatter som jeg får siden jeg jobbet der :roll: Tror de er spesielt dyre akkurat her i Arendal, hos Bavaria i Kristiansand så synes jeg prisnivået kan virke litt mildere.

Skrevet

FAST PRIS!!! er fastpris. Det er lite diskusjon rundt det. Da skal ting gjøres til avtalt pris. At verkstedet møter på hindringer som er "dagligdagse" for slike jobber, skal ikke kunden klandres for uten at det er AVTALT NY PRIS! Dersom det ikke er avtalt ny pris, har faktisk ikke verkstedet noe de skulle sagt for de ekstra kostnadene.

Skrevet
slik ser fakturaen ut

arbeid: sjekka for og bakstilling for slark, skifta venstre ytre.nedre foring bak (rusta fast) måtte varme opp for å løsne justering front. justere alle vinkler i for og bakstilling, mye arbeid å få alt grønt

kom innom når du har kjørt noen dager. så vi kan kjenne på bolt høyre bak ( var mye rusta)

1.00 nedre foring ytre venstre bak 365

1.00 bolt 75.00

1 frakt 95.00

1.00 4 hjulskontroll 800.00

3.50 arbeid 2432.00

1.00 verkstedmateriell 7miljøgebyr 132.00

delene som skulle koste 300 som han sa koster jo faktisk over 500 kr

og at jeg har helt til ONSDAG for å betale den når den kom på lørdag. sier jo litt om firmaet syns nå jeg

e

Du kan kanskje klare å få klagd ned deleprisene til de prosentene over 300kr som er "akspetert" på markedet, men tviler noe på at du får gjort noe som helst med arbeidstimene. Å bare nevne varekostnaden er en grei måte for verkstedet å lure på deg ekstra kostnader. Hadde de sagt at det kostet 300kr å bytte hadde det vært en ting, men når de bare sier at delene koster rundt 300kr har du ikke så mye å stille opp med er jeg redd...

Når det gjelder verksted sin timepris ser jo den grei ut, jeg vet om verksteder som tar oppi mot 1500kr i timen.

Hvilken frakt er det du skal betale for der det står 95kr...

Skrevet

Er helt enig med Inline six. Den sutringa andre driver med blir for dumt.

Trådstarter ringte selv og spurte om bilen var ferdig, og fikk da beskjed om tilleggsarbeid uten avtale om fastpris. Tabbe.

Deretter ble arbeidet utført etter påløpt tid.

Vi kunder må bli flinkere til å sette krav på forhånd slik at også verkstedet kan takke nei til drittjobber de ikke får betalt for.

Etterpåklokskap holder ikke.

Mitt råd er at du henvender deg høflig, men bestemt til kundebehandlerr som snakket om billige deler til 300 kroner og sier du synes dette ikke var fair behandling da du forventet å bli opplyst om vesentlige ting som kan koste da du spurte. I dette tilfelle er delekostnad bortimot uvesentlig, men arbeidet vesentlig, og det burde kundebehandler visst på det tidspunktet. Er du heldig, er de enige og gir deg medhold på en del av beløpet.

Er du uheldige, gir dem ingen ting og du gir beskjed der og da at de dessverre har mistet en kunde og en god ambassør for verkstedet. Men noe "krav" basert på regler har du nok ikke....

Lykke til :wink:

  • 10 months later...
Skrevet

mye syting her azzå verksteder må ta seg betalt for ting dem må gjøre ekstra. tviler på at noen andre hådverkere gidder og jobbe gratis pga kundes ting denna sammenhengen bil er ruste så ting sitterfast.

har vær dag inne biler og stort sett blir det tillig i prisen pga det er mere galt enn man trur.

som oftes får man en bra pris i forhold til jobben.

mange som ikke skjønner at eks. 4hjulsmåling med justering på en e46 320 04 og hen helt lik bil kan være flere timer mere på den ene bilen. bilen var bare et eksempel gjelder alt av biler

Skrevet

Når man merker at bolten sitter må man avbryte, varsle kunden og spørre om han/hun vil at man skal fortsette. Da har man ryggen fri og opptrer proffesjonelt. Kunden blir fornøyd og føler seg inkludert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...