Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du vet at når forhjulene ikke hjelper til og dra så lager de motstand? Leste at RWD trenger 20% mer effekt for og veie opp for det.. Stemme det?

Nei, det stemmer ikke.

4WD har mye mere drivverkstap enn 2WD pga to differ til, aksler osv.

Men jeg snakker ikke om drivverkstapet! Jeg snakker om rullemotstand! Derfor man må mer effekt.

Viktig og lese nøye.. :lol:

Jepp, viktig å lese nøye.

Drivverkstapet er den energien som forsvinner i varme mellom motor og hjul.

Du mener da at en 2WD som mister mindre energi mellom motor og hjul ennen 4WD trenger 20% mere effekt enn en 4WD for å få samme ytelsene?

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Fredrik, du som er veldig oppdatert når det gjelder "superbila", hvordan ligger mercedes c-klasse(w204) amg i forhold til Porscha du nevner og BMW m3?

Om jeg ikke husker feil er det 457hk, men hva ligger prisene på og vekt på dem? Lewis Hamilton har slik som privatbil veit jeg. Husker at prisen i UTLANDET var bra i forhold til konkurrentene, men hvordan er den i Norge?

Mercedes-Benz C63 AMG er faktisk ikke et alt for dumt alternativ, men den kommer til kort overfor 997 GT3 når det gjelder akselerasjon og effektivitet. Motoren er en V8 på 6208 cm3 som uten pustehjelp yter 457 HK ved 6800 rpm og 600 Nm ved 5000 rpm. Bilen veier imidlertid hele 1730 Kg og det gjør at den ikke klarer 0-100 Km/t hurtigere enn 4,5 sekunder. Hele 335 Kg ekstra i forhold til GT3 gjør dessverre intet godt for kjøreegenskapene. Hele 2411 cm3 med motorvolum for usle 22 ekstra hestekrefter i forhold til GT3 er heller ikke så alt for effektivt.

Skrevet

Du mener da at en 2WD som mister mindre energi mellom motor og hjul ennen 4WD trenger 20% mere effekt enn en 4WD for å få samme ytelsene?

Hvorfor går en 4wd bedre i gjørma enn 2wd? Forhjulene står ikke bare der men hjelper til og trekke.. Så de bremser ikke

Skrevet

Hvorfor går en 4wd bedre i gjørma enn 2wd? Forhjulene står ikke bare der men hjelper til og trekke.. Så de bremser ikke

Men med 20% mere effekt på bakhjula så hadde den gått like bra som en 4WD i gjørma? :wink:

Bare prøver å skjønne hva du mener. Det går på tvers av alle fysiske prinsipper hvertfall.. Driv på begge aksler er tyngre å drive enn driv på bare en aksel. Så man slipper unna med mindre effekt om man har bare en aksel å drive på.

Skrevet
delgrunnene til at 911 herjer så å si all motorsport den deltar i. Men så må man være litt superhelt for å rette opp en slik bil når det først går galt da ;P Gjelder forsåvidt biler med midtmotor også.

Også må man huske på at alle biler taper effekt over tid (overhaling av motor og girkasse kan få tilbake litt krefter). Det kan være så mye som at en gammel klassiker som er 20 år og har 220 hk på papiret, bare har 180 hk igjen i dag.

Akkurat dette er det vel litt diskusjoner rundt om. Så lenge motoren din er frisk så skal den ikke tape effekt. Nye motorer er kjent for å løsne etter en god del kilometer og det er fordi at motordelene blir "slitt" etter hverandre og dermed går bedre overens. Så så lenge motoren er vedlikehold(skiftet olje og stelt litt pent med) så skal den ikke tape effekt. Min teori i alle fall.

Sikkert ikke en dum teori det. Faktum er det at "alle" biler (bortsett fra de i high-end sjiktet) blir mindre og mindre velholdt ettersom årene går. Så i det virkelige liv tror jeg alle vanlige biler folk flest har råd til ikke får den pleien i motor og drivverk de trenger, som igjen gjør at det vil være vanskelig å finne en så velholdt gammel bil at et slikt effekttap ikke er der.

Det er også mange diskusjoner rundt hvorvidt man skal "kjøre inn" motoren eller ikke. Bare der er det jo tusenvis av forskjellige meninger, så man velger selv hva man ønsker å tro på.

Men dette er slik jeg ser ann i hodet mitt og har hørt andre folk snakke om. Du har noen skikkelig overdimensjonerte motorer (f. eks. Honda NSX sin med 280 hk som lett kan kjøres 350.000 km.+ uten stress) som selv etter 20 år på veien og 100.000+ km. på tellern fortsatt yter full pott, så det med hva motoren er dimensjonert for kan ha noe å si også. (Mao. trimmede motor med basis i vanlige motorer, f. eks. de i Golf Mk5 GTi som baserer seg på vanlig VAG 2.0T motor, antar jeg kan slite med tap over tid i forhold motorer bygget fra scratch for å være høyytelsesmotorer.)

Og det er her kunnskapen min stopper og det kan hende at jeg har tatt feil. Sikkert mange flinke motorbyggere på Bimmers.no som kan fylle på mer eller gi meg ris :)

Og angående 2WD vs 4WD diskusjonen så er det sant at antall hk på hjula er mindre i 4WD bilene, men om man skal se hva som går raskest forover må man se på mange andre faktorer. Dekk, turbo/NA motor, dreiemoment, føre, vekt, girutveksling osv osv - tror derfor det ikke er mulig å hente et eksempel fra det virkelige liv hvor man kan finne to "like" biler hvor ene har firehjulstrekk og den andre har forhjulstrekk og teste dette på en vei - så den diskusjonen blir for det meste bare synsing... :P Bakhjulstrekk om sommern og firehjulstrekk om vintern så er både dattera og morra fornøyd :D

"Alt er relativt" passer ikke bedre enn i bilverdenen :lol:

Skrevet
Fredrik, du som er veldig oppdatert når det gjelder "superbila", hvordan ligger mercedes c-klasse(w204) amg i forhold til Porscha du nevner og BMW m3?

Om jeg ikke husker feil er det 457hk, men hva ligger prisene på og vekt på dem? Lewis Hamilton har slik som privatbil veit jeg. Husker at prisen i UTLANDET var bra i forhold til konkurrentene, men hvordan er den i Norge?

Mercedes-Benz C63 AMG er faktisk ikke et alt for dumt alternativ, men den kommer til kort overfor 997 GT3 når det gjelder akselerasjon og effektivitet. Motoren er en V8 på 6208 cm3 som uten pustehjelp yter 457 HK ved 6800 rpm og 600 Nm ved 5000 rpm. Bilen veier imidlertid hele 1730 Kg og det gjør at den ikke klarer 0-100 Km/t hurtigere enn 4,5 sekunder. Hele 335 Kg ekstra i forhold til GT3 gjør dessverre intet godt for kjøreegenskapene. Hele 2411 cm3 med motorvolum for usle 22 ekstra hestekrefter i forhold til GT3 er heller ikke så alt for effektivt.

ok :) Porsche er med ord veien å gå i den klassen.. ikke overraska egentlig :)

Skrevet

Aprops Porsche 911... 997 GT2 RS er bare helt fantastisk rå. Boxermotoren (B6) på kun 3600 cm3 yter hele 620 hestekrefter (sekshundredeogtyvehestekrefter) ved 6500 rpm og 700 Nm flatt mellom 2250 og 5500 rpm... for aldri å være under 650 Nm. 0-100 Km/t klarer GT2 RS på 3,5 sekunder (det er 1,3 sekunder hurtigere enn E92 M3). 0-200 Km/t går løs på 9,8 sekunder og 0-300 Km/t klarer den på kun 28,9 sekunder. Topphastigheten er 330 Km/t.

Dette er alt vi andre kommer til å få se av 997 GT2 RS... 8)

52z7xtb0w1iugih5zfwm.jpg

Skrevet

Porsche er bare kongen uansett.

GT2/GT3 modellene er sykeste.

Med sekvensielle turbo(er) er vel det meste av lag borte også :)

Skrevet
Aprops Porsche 911... 997 GT2 RS er bare helt fantastisk rå. Boxermotoren (B6) på kun 3600 cm3 yter hele 620 hestekrefter (sekshundredeogtyvehestekrefter) ved 6500 rpm og 700 Nm flatt mellom 2250 og 5500 rpm... for aldri å være under 650 Nm. 0-100 Km/t klarer GT2 RS på 3,5 sekunder (det er 1,3 sekunder hurtigere enn E92 M3). 0-200 Km/t går løs på 9,8 sekunder og 0-300 Km/t klarer den på kun 28,9 sekunder. Topphastigheten er 330 Km/t.

Syns nesten tallene på disse værsting superbilene begynner å bli skremmende. De må jo snart nå grensene for hva som er fysiskt mulig å få til av prestasjons tider...

Blir til at man funderer på hva man egentlig skal med en carrera gt... :lol:

Skrevet

Syns nesten tallene på disse værsting superbilene begynner å bli skremmende. De må jo snart nå grensene for hva som er fysiskt mulig å få til av prestasjons tider...

Blir til at man funderer på hva man egentlig skal med en carrera gt... :lol:

Hehehe... Carrera GT gjør jo Nürburgring på "trege" 7:28... GT2 RS klarer runden på kun 7:18... 8)

Skrevet

Artige med 7:18 tiden er at når Nissan R35 GTR påstod å ha klart en tid på 7:28 (en tid som Enzoer, Koenigsegger og Zondaer ligger på) var det ingen som trodde på tiden og tusenvis av konspirasjonsteorier fikk sin utfolding (som i: modfiserte dekk, bremser osv.).

Men når Porsche kommer og sier "Jau nå har vi klart 7:18" så vet alle at det stemmer. De måtte nok en gang bevise at de er mesterne av Ringen, og at ingen andre får ta den tronen - ever. Utviklingen av Ringen tid fra under 8 minutter (var det ikke Nissan R33 GT-R som var første bilen?) har gått sykt raskt de siste 10-15 årene.

Forresten Fredrik: Du er jo kjent med at Porsche er konservative når de forteller om ytelsene til sin bil, og at antall hk og andre ytelser gjerne er høyere i virkeligheten enn fabrikkdata. Porsche 997 Turbo har fabrikktall på 0-100 på 3,5 sekunder, men verdens største entusiastmagasin evo klarte å måle tiden til 3,2. Akkurat det er det noe av det råeste jeg har lest på lenge.

Problemet mitt med Porsche er det samme som Jeremy Clarkson sa til Richard Hammond: Jeg har umåtelig respekt for Porschen men jeg brenner ikke for den. Derfor, Ferrari.

Når det gjelder ytelser så håper jeg at de fortsetter å pumpe ut monstre en etter en, før idiotene i EU setter total stopper for sportsbiler.

Skrevet

Porsche 997 Turbo S klarer faktisk iht. Porsche 0-100 Km/t på 3,3 sekunder. Ergo er den reelle tiden trolig ned mot 3 sekunder blank. Turbo S har "kun" 530 HK, men fordi den har Porsche Doppelkupplung (PDK) er den allikevel hurtigere 0-100 Km/t enn GT2 RS; som har en 6-trinns manuell gearkasse. Turbo S har en topphastighet på 315 Km/t.

Etter 4 stk. Porscher er jeg fortapt for alltid når det gjelder Porsche... :love:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...