BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Har undersøkt litt mere ang. additiver til oljen, da det er disse additivene som gir en stor prisforskjell i mange tilfeller. Jeg har tatt utgangspunkt fra DENNE siden hvor de ved laboratoriske undersøkelser har undersøkt hva som befinner seg i Biltema sin syntetiske 5W-30 olje og Castrol Edge 0W-40. Den brukte betegnelsene ppm står for parts per million. Avsnitt 1: Det første som slår meg er det usedvanlig høye nivået av Magnesium i Biltemaoljen på hele 954 ppm hvor Castrol bare har 15 ppm. (Du må bla ned til post #9 for å finne analyse av Castrol oljen ubrukt). Derimot er Kalsiumnivået i castrol 1560 ppm og 1179 ppm i Biltema. Kalsium og magnesium er begge hvite-til-sølv-hvite metaller som er "base" metaller. Base metaller angriper syrer og gjør dem til salter før de kan forårsake korrosjon. Disse Base metall-rengjøringsmidlene og dispergeringsmidlene er også ansvarlig for å etablere den primære TBN av et smøremiddel. Total Base Number forteller hvor stor evne oljen har til å nøytralisere syrer. Magnesium er et hardere metall enn kalsium og kan føre til harde avleiringer på stempelringene og stempelskjørtene i en dieselmotor. Magnesium tilsetningsstoffer i for høy konsentrasjon kan også føre til fortykkelse av oljen slik at den oppgitte viskositeten ikke blir opprettholdt over tid. "De fleste" av dagens moderne oljer har senket magnesium eller kuttet den helt til fordel for nyere ikke-organisk vaskemidler. Som sagt har Castrol ikke Magnesium i det hele tatt mens Biltema har veldig mye, til gjengjeld har Castrol mere Kalsium enn Biltema for at TBN ikke skal bli for lav. Avsnitt 2: Vi ser også at Catrol har 870 ppm med Sink mens Biltema har 1173 ppm. Samme gjelder fosfor der Castrol har 797 ppm og Biltema 1049 ppm. Disse kjemikaliene er ment å være en siste utvei i forsvaret mot metall til metall kontakt i motoren din. Oljeselskapene er begynt å kutte ned på sink og fosfor da disse metallene er hard kost for katalysatoren. Her ser vi at Castrol er den mest katalysatorvennlige oljen, men det er stort men tenker du. Hva med den større beskyttelsen som Biltema da vil ha mtp. høyere konsentrasjon av disse stoffene. Da beveger vi oss mot Molybden som Castrol har hele 147 ppm mens Biltema har 0 ppm. Molybden reduserer friksjon og reduserer derfor drivstofforbruket i tillegg til at den også har en større evne enn Sink og Fosfor når det kommer til forsvaret mot metall til metall kontakt. Dette metallet er også SVÆRT dyrt, noe som også kan være forklaringen til at olje rik på Molybden også er dyr. Du kan også se hvor ren Castrol oljen er for disse metallene; Aluminium, Jern, Krom, Sølv, Kobber, Nikkel, Titan, Bly og Tinn, med hhv: 1 ppm på Aluminium og jern og 0 ppm på resten. Her har Biltema hhv; 1, 3, 0.2, 0, 0, 0, 0, 1.1, 0. Edit: Noen skriveleif og endring av språk.
Johnsen86 Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Har undersøkt litt mere ang. additiver til oljen, da det er disse additivene som gir en stor prisforskjell i mange tilfeller.Jeg har tatt utgangspunkt fra DENNE siden hvor de har ved laboratoriske undersøkelser hva som befinner seg i Biltema sin syntetiske 5W-30 olje og Castrol Edge 0W-40. Den brukte betegnelsene ppm står for parts per million. Avsnitt 1: Det første som slår meg er det usedvanlig høye nivået av Magnesium i Biltemaoljen på hele 954 ppm hvor Castrol bare har 15 ppm. (Du må bla ned til post #9 for å finne analyse av Castrol oljen ubrukt). Derimot et Kalsiumnivået 1560 ppm i Catrol og 1179 i Biltema. Kalsium og magnesium er begge hvite-til-sølv-hvite metaller som er "base" metaller. Base metaller angriper syrer og gjør dem til salter før de kan forårsake korrosjon. Disse Base metall-rengjøringsmidlene og dispergeringsmidlene er også ansvarlig for å etablere den primære TBN av et smøremiddel. Magnesium er et hardere metall enn kalsium og kan føre til harde avleiringer på stempelringer og stempelskjørtene i en dieselmotor. Magnesium tilsetningsstoffer i for høy konsentrasjon kan også føre til fortykkelse av oljen. "De fleste" av dagens moderne oljer har senket magnesium eller kuttet den helt til fordel for nyere ikke-organisk vaskemidler. Som sagt har Castrol ikke Magnesium i det hele tatt mens Biltema har veldig mye, til gjengjeld har Castrol mere Kalsium enn Biltema for å ikke miste denne evnen helt. Avsnitt 2: Vi ser også at Catrol har 870 ppm med Sink mens Biltema har 1173 ppm. Samme gjelder fosfor der Castrol har 797 ppm og Biltema 1049 ppm. Disse kjemikaliene er ment å være en siste utvei i forsvaret mot metall til metall kontakt i motoren din. Oljeselskapene er begynt å kutte ned på sink og fosfor da disse metallene er hard kost for katalysatoren. Her ser vi at Castrol er den mest katalysatorvennlige oljen, men det er stort men tenker du. Hva med den større beskyttelsen som Biltema da vil ha mtp. høyere konsentrasjon av disse stoffene. Da beveger vi oss mot Molybden som Castrol har hele 147 ppm mens Biltema har 0 ppm. Molybden reduserer friksjon og reduserer derfor drivstofforbruket i tillegg til at den også har en større evne enn Sink og Fosfor når det kommer til forsvaret mot metall til metall kontakt. Dette metallet er også SVÆRT dyrt, noe som også kan være forklaringen til at en slik olje også er dyr. Du kan også se hvor ren Castrol oljen er av disse metallene; Aluminium, Jern, Krom, Sølv, Kobber, Nikkel, Titan, Bly og Tinn, med hhv: 1 ppm på Aluminium og jern og 0 ppm på resten. Her har Biltema hhv; 1, 3, 0.2, 0, 0, 0, 0, 1.1, 0. Bra innlegg, godt at noen tar seg tid til å lese litt! Er jo også som forventet, Biltema olje fungerer, men det er en grunn til at den er billig og man kan med god samvittighet bruke mye penger på god olje! Det er tross alt omtrent den eneste slitedelen/servicedelen i motoren og skal ikke byttes hver uke så dette er noe man bør være nøye med! Samme med olje filter, irriterer meg over at folk skal spare en 100-lapp på å kjøpe uorginale oljefilter! Har opplevd flere ganger at uorginale innsatsfilter til BMW'er har gått i oppløsning og mister store deler av rensefunksjonen!
Stoppie_Master Skrevet Juni 2, 2010 Skrevet Juni 2, 2010 Har undersøkt litt mere ang. additiver til oljen, da det er disse additivene som gir en stor prisforskjell i mange tilfeller.Jeg har tatt utgangspunkt fra DENNE siden hvor de har ved laboratoriske undersøkelser hva som befinner seg i Biltema sin syntetiske 5W-30 olje og Castrol Edge 0W-40. Den brukte betegnelsene ppm står for parts per million. Avsnitt 1: Det første som slår meg er det usedvanlig høye nivået av Magnesium i Biltemaoljen på hele 954 ppm hvor Castrol bare har 15 ppm. (Du må bla ned til post #9 for å finne analyse av Castrol oljen ubrukt). Derimot et Kalsiumnivået 1560 ppm i Catrol og 1179 i Biltema. Kalsium og magnesium er begge hvite-til-sølv-hvite metaller som er "base" metaller. Base metaller angriper syrer og gjør dem til salter før de kan forårsake korrosjon. Disse Base metall-rengjøringsmidlene og dispergeringsmidlene er også ansvarlig for å etablere den primære TBN av et smøremiddel. Magnesium er et hardere metall enn kalsium og kan føre til harde avleiringer på stempelringer og stempelskjørtene i en dieselmotor. Magnesium tilsetningsstoffer i for høy konsentrasjon kan også føre til fortykkelse av oljen. "De fleste" av dagens moderne oljer har senket magnesium eller kuttet den helt til fordel for nyere ikke-organisk vaskemidler. Som sagt har Castrol ikke Magnesium i det hele tatt mens Biltema har veldig mye, til gjengjeld har Castrol mere Kalsium enn Biltema for å ikke miste denne evnen helt. Avsnitt 2: Vi ser også at Catrol har 870 ppm med Sink mens Biltema har 1173 ppm. Samme gjelder fosfor der Castrol har 797 ppm og Biltema 1049 ppm. Disse kjemikaliene er ment å være en siste utvei i forsvaret mot metall til metall kontakt i motoren din. Oljeselskapene er begynt å kutte ned på sink og fosfor da disse metallene er hard kost for katalysatoren. Her ser vi at Castrol er den mest katalysatorvennlige oljen, men det er stort men tenker du. Hva med den større beskyttelsen som Biltema da vil ha mtp. høyere konsentrasjon av disse stoffene. Da beveger vi oss mot Molybden som Castrol har hele 147 ppm mens Biltema har 0 ppm. Molybden reduserer friksjon og reduserer derfor drivstofforbruket i tillegg til at den også har en større evne enn Sink og Fosfor når det kommer til forsvaret mot metall til metall kontakt. Dette metallet er også SVÆRT dyrt, noe som også kan være forklaringen til at en slik olje også er dyr. Du kan også se hvor ren Castrol oljen er av disse metallene; Aluminium, Jern, Krom, Sølv, Kobber, Nikkel, Titan, Bly og Tinn, med hhv: 1 ppm på Aluminium og jern og 0 ppm på resten. Her har Biltema hhv; 1, 3, 0.2, 0, 0, 0, 0, 1.1, 0. Bra innlegg, godt at noen tar seg tid til å lese litt! Er jo også som forventet, Biltema olje fungerer, men det er en grunn til at den er billig og man kan med god samvittighet bruke mye penger på god olje! Det er tross alt omtrent den eneste slitedelen/servicedelen i motoren og skal ikke byttes hver uke så dette er noe man bør være nøye med! Samme med olje filter, irriterer meg over at folk skal spare en 100-lapp på å kjøpe uorginale oljefilter! Har opplevd flere ganger at uorginale innsatsfilter til BMW'er har gått i oppløsning og mister store deler av rensefunksjonen! Enig, alltids noen som tar seg tia og som kan Synes det er så bra når folk kjøper bil til mange hundre tusen, også kjøper de trøsykkel til ungene på biltema, som ryr sammen etter 2 uker. Også kjører de til samme plass og kjøper oljen og filteret
borgepett Skrevet Juni 2, 2010 Skrevet Juni 2, 2010 MYE tull her må jeg si,å veldig mange eksperter... Ingenting i en bmw motor som tilsier at den må ha "spesialolje",med eller uten turbo. Olje har i hovedsak å smøre,kjøle og rense,å det gjør all olje kjøpt over disk.Det er faktik ikke lov å selge olje som ikke oppfyller disse kravene.Viskositet er en annen sak,alt etter bruk og temp der du holder til. Klart,ligger du å durer opp og ned autobanen med bånn pinne,har du nok bruk for en høykvalitetsolje som tåler dette.Surrer du i gatene og er opp i fartsgrensen.... av og til,klarer du deg med det meste.Kjører min e39 523 på 15-40 valvoline,beregnet på store dieselmotorer,å den går prikkfritt.Hvilke verdier som står på den oljen,bryr meg ikke.Den er laget for motorer med virkelig høye belastninger.....Ikke tikker den,ikke bruker den olje å ikke lekker den noen plass....å da er jeg egentlig ganske så fornøyd..bmw godkjent eller ikke... Glemte kanskje å si at jeg kjører 20-25000 km før jeg skifter....
Stoppie_Master Skrevet Juni 2, 2010 Skrevet Juni 2, 2010 MYE tull her må jeg si,å veldig mange eksperter...Ingenting i en bmw motor som tilsier at den må ha "spesialolje",med eller uten turbo. Olje har i hovedsak å smøre,kjøle og rense,å det gjør all olje kjøpt over disk.Det er faktik ikke lov å selge olje som ikke oppfyller disse kravene.Viskositet er en annen sak,alt etter bruk og temp der du holder til. Klart,ligger du å durer opp og ned autobanen med bånn pinne,har du nok bruk for en høykvalitetsolje som tåler dette.Surrer du i gatene og er opp i fartsgrensen.... av og til,klarer du deg med det meste.Kjører min e39 523 på 15-40 valvoline,beregnet på store dieselmotorer,å den går prikkfritt.Hvilke verdier som står på den oljen,bryr meg ikke.Den er laget for motorer med virkelig høye belastninger.....Ikke tikker den,ikke bruker den olje å ikke lekker den noen plass....å da er jeg egentlig ganske så fornøyd..bmw godkjent eller ikke... Glemte kanskje å si at jeg kjører 20-25000 km før jeg skifter.... Ikke for å være frekk, men det høres ut som om du også er en liten ekspert... Km stand er ikke alltid det som er viktigst, synes det er greit å ha et oljebytte før vinteren og kulda setter inn, kaldstart med dårlig og/eller sliten olje, hmmm vet ikke helt....
borgepett Skrevet Juni 2, 2010 Skrevet Juni 2, 2010 MYE tull her må jeg si,å veldig mange eksperter...Ingenting i en bmw motor som tilsier at den må ha "spesialolje",med eller uten turbo. Olje har i hovedsak å smøre,kjøle og rense,å det gjør all olje kjøpt over disk.Det er faktik ikke lov å selge olje som ikke oppfyller disse kravene.Viskositet er en annen sak,alt etter bruk og temp der du holder til. Klart,ligger du å durer opp og ned autobanen med bånn pinne,har du nok bruk for en høykvalitetsolje som tåler dette.Surrer du i gatene og er opp i fartsgrensen.... av og til,klarer du deg med det meste.Kjører min e39 523 på 15-40 valvoline,beregnet på store dieselmotorer,å den går prikkfritt.Hvilke verdier som står på den oljen,bryr meg ikke.Den er laget for motorer med virkelig høye belastninger.....Ikke tikker den,ikke bruker den olje å ikke lekker den noen plass....å da er jeg egentlig ganske så fornøyd..bmw godkjent eller ikke... Glemte kanskje å si at jeg kjører 20-25000 km før jeg skifter.... Ikke for å være frekk, men det høres ut som om du også er en liten ekspert... Km stand er ikke alltid det som er viktigst, synes det er greit å ha et oljebytte før vinteren og kulda setter inn, kaldstart med dårlig og/eller sliten olje, hmmm vet ikke helt.... Er nok ingen ekspert,bare en som har jobbet med dette i over 20 år......
Ballder Skrevet Juni 2, 2010 Skrevet Juni 2, 2010 Olje tråder er alltid gøy, men som mange på så mange andre forum, så blir det her også slik at den aktuelle oljen man har på motoren i det den raser er dritt olje uansett merke ifølge forum expertene som raser motorer titt og ofte. Jeg mener.. Har du raset en motor.. Alltså kun en motor, så skyld da for faen ikke på olja! Og har du rasert en hel haug med motorer, så gå litt i deg selv. Personlig så vil jeg kun bruke castrol på biler jeg er glad i. Hvorfor?? Etter 30 år med lappen og dertil en mengde kjørte km med diverse kjøretøy, derav noen av de dyrere bilene jeg har hatt har blitt kjørt laaangt i mitt eie, så tør jeg påstå at castrol er i det minste en olje som ikke legger fra seg asfalt innvendig i motorene. Noe det lett kan oppstå etter ikke så altfor lang tid med diverse andre merker, derav shell av egen erfaring, men det var på en ford, så den ville nok spist opp kammen uansett. Garantert mye bra olje ute og går, men jeg har dog kjempe god erfaring med castrol og holder meg slavisk til den dersom jeg tror jeg vil beholde bilen noen år, ellers er biltema helt ok over noen oljeskift, men har sett antydninger til asfalt etter 4-5 oljeskift. Ca 10 000 mellom skiftet da..
aottesen Skrevet Juni 2, 2010 Skrevet Juni 2, 2010 Syns igrunn alle liksom-eksperter og synsere bare skal ta å lese gjennom posten til "BMW 2002 Fredrik". Tenk over den - dersom du fortsatt mener -du- har rett, så tar du og leser gjennom posten en gang til .. fortsett slik til du innser at det ér forskjell på en olje til 129,- literen og en olje til 429,- literen, trass i hva et godkjenningsorgan har sagt. Om forskjellene forsvarer prisforskjellene forblir nok et diskusjonstema så lenge de to variantene finnes, og noen vil alltid sverge til det billigste eller dyreste.
Gunnar Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Du er naiv hvis du tror at det alltid er sammenheng mellom pris og kvalitet. Ofte ja, alltid nei. Vi vet heller ikke om den kvalitetsforskjellen som er faktisk har noen som helst betydning på en 320d. Det er her utfordringene ligger. At en M5 med 507 gamp og masse hardkjøring trenger god olje er klart, men trenger en 320d den samme?
aottesen Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Jeg er jo ikke naiv når jeg kan peke til gjennomgangen som Fredrik postet. Der går det jo klart frem at det ER forskjell. At det har noe å si om man bruker det ene eller andre på en 320d har jeg forsåvidt ikke lagt meg opp i, da hele tråden har sklidd ut. Jeg er enig i at det ikke alltid kan forsvares en høyere pris på en del produkter. Men det er veldig ofte noe i det at "Man får hva man betaler for.." Men, er du sikker på at turboen tar mindre skade av Biltema-olje enn en V10 som er selvpustende? Jeg spør fordi jeg lurer, det er ikke en påstand..
Stoppie_Master Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Vil si at med mye småkjøring og kaldstart, på en moderne diesel motor med turbo, så burde man fylle på noe som er litt bedre enn det billigste tvilsomme alternativet.... Dette putter jeg på min A6 1.9 turbo diesel med pumpedyse: ' Eller så kan du jo alltids kjøpe denne: Felleskjøpet sin helsyntetisk levert av statoil!
Gunnar Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Men, er du sikker på at turboen tar mindre skade av Biltema-olje enn en V10 som er selvpustende? Nei, men jeg er ihvertfall sikker på at 320d-en stort sett fungerer veldig fint med olja som var på markedet da den kom for 10 år siden. Meg bekjent eksisterte det ikke noen API SM-oljer i det hele tatt den gang (til nøds SL?). Jeg har nevnt det mange ganger før, men jeg prøvde Castrol TWS 10W-60 (som skal være den ultimate) på gamle M5en min (3.6), og den har aldri bråka og rakla så mye verken før eller siden. Kjørte for det meste med en midt på treet Castrol-olje, og det virka den veldig fornøyd med. Sier ikke at man ikke skal bruke dyre oljer (gjør det selv på mine biler som verkstedet bestemmer hva som skal på, antar det er en veldig dyr LongLife-olje på begge), men syns det er mye hysteri også rundt dette med oljer, spesielt på biler som ikke er LongLife-specca. Når man har oljeintervall på 20-30k (og noen til og med mer, Honda er vel oppe i 50 på det meste?), så kreves det spesielle additiver for å opprettholde oljens egenskaper så lenge.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Jeg blir aldri å fylle på hverken biltemaolje eller olje til 400,- literen, men utøver et viss kompromiss. Derfor velger jeg olje som jeg får for ca 150,- literen når jeg handler hos en kompiss og får greie rabatter. Men når du i utgangspunktet får Castrol Edge Sport 0W-40 for 111,- som postet tidligere, hvorfor da bruke biltemaolje til 120,- når det atpåtill er laboratorisk påvist at Edge har gunstigere additiver i oljen som kun er der for å gagne motoren din? Ikke at jeg tror bruk av hverken Biltemas olje eller andre produsenter har noe å si for en motor opptil 200k eller 300k km, men etter 400k km vil jeg tro det er en vesentlig forskjell både på avleiring, koksing på stempler osv...
Autonils Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Mine 2 cent: Med de prisene på bil og deler vi har her i landet, er det ingen som helst grunn til å bryte anbefalingene til bilprodusenten. Oljen har mange funksjoner, og på M47-motoren er det spesielt viktig å være nøye med oljen iflg diverse utenlandske forum. Dette er også en veldig dyr motor som skal tåle høy km. Jeg ville ikke vurdert Biltemaolje akkurat her, men... Apropos olje: ikke glem veihusventilasjon/utskiller. Bør inspiseres og bytte filter ofte, spesielt i kaldt klima. Tettes dette til, f.eks. av is, kan resultatet bli kostbart.
Mons1 Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Ta med deg gnier-buksa og pell deg ned på Europris. Se om de fortsatt har Mobil1 0W-40 til 99kr literen. Vel ikke akkurat en liter, men ,96dl (Quarter gallon). Stoler mer på M1 enn Biltema. Kjører du Biltema anbefaler jeg oljeskift hver 5000km. Da går det greit, men da blir Biltema dyrere enn M1. Vil du virkelig ta vare på motor og turbo, så er det bare Castrol som duger. RS Er der noen gode grunner å ikke kunne bruke Biltemas olje på denne motoren? Hører noen sier det er uaktuelt pga turboen.... ?Lite aktuelt å betale skyhøye priser for oljen bare fordi den er "godkjent" av BMW... Hvilke viskositet bør den ha og hvor mangen liter m/u filter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå