Warper1911 Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Kjære BMW entusiaster, jeg håper dere kan hjelpe meg med tips for hvorfor min Z4 2,5ia går i nødprgram ved høyt turtall. Nå er jeg så desperat, fordi jeg og dama har planlagt biltur til italia onsdag neste uke, men bilen har nå stått på et BMW verksted i Oslo siste halvannen måneden uten at de klarer å løse problemet. Hvis DU kommer med forslag på hva problemet kan være, så skal jeg videresende forslagene til verkstedet. Dersom ditt tips er avgjørende for å løse problemet i løpet av den uka her, så gir jeg 1000kr i "idé-dusør". Problemet skjer med bilen både i Drive, Sports Drive og Manual. Dukker opp mellom 3500 og 5000rpm, avhengig av hvor tungt den drar, f.eks oppoverbakke eller nedoverbakke. Det skjer også i alle gir. Når motoren kutter mister jeg all motorkraft fra pedal, den reagerer ikke. Varsellampe for EML, antispinn, og brems slår seg på. Legg merke til hva som skjer når jeg setter kassa i Nøytral. Tomgangen står å jager på 1200-1300 omdreininger. Bilen oppfører seg helt normalt etter å ha startet den på nytt og inntil det samme skjer igjen. Dette er feilkodene som er registert: 28A2 Air Path: Monitoring P16A7 SAE diagnostic trouble code Dette er blandt annet det som allerede er testet på bilen: - byttet luftmassemåler - byttet motorstyreenhet (argh) - strømtilførsel fra batteri - byttet gassspjeld - pluss en drøss av andre ting. Verkstedet har brukt over 40 timer på bilen så langt. Dette er hva som er planlagt testet denne uka: - bensinfilter - bensinpumpe Så hvis du klarer å komme med en ide som ikke allerede er testet, og dette leder til at bilen blir fixet innen fredag, så får du 1000kr på konto til helgen. Happy hunting! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Detta var jo jævlig snodig da..... Etter hva jeg har funnet ut på nett ang dette så er det en feil på Z4 med EML , det elektriske drive by wire systemet... og folk har fått rettet problemet sitt med å skifte ut hele denne enheten :S Men hvordan er det med throttle position sensor på disse bilene? er det det forstatt? prøv å bytte den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Warper1911 Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2010 Har hatt bilen i kun et år så vet ikke om EML har vært byttet på min bil tidligere. Bra tips, jeg skal høre med verkstedet. Gi meg gjerne link til siden du fant dette på. throttle position sensor skal jeg også spørre om. Ja, det er VELDIG snodig. Glemte å nevnte at hele luftinntaket er demonert og funnet ok. Samt at bilen er forsøkt kjørt på fri eksos. Så alle luftveier funnet ok, men de har ikke vært inne i selve motoren enda. Jeg vet at mange har erfart nødprogram av ulike sorter, har til gode å få tak i noen som har opplevd akkurat det samme som meg. Kom med flere tips folkens! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Ikke at jeg kan hjelpe deg så mye, men jeg forslår at du legger inn samme post her som på bimmers.no Går vesentlig flere roadstere i statene enn i Europa. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fast Dog Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Jeg hadde sett litt nærmere på ledningsnettet. Veldig nøye. veldig mye galt som kan skje visst det er elektronikken som kødder seg. Siden det har vært gnagere der så har de nok tygget iover noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 Hørtes ut som ett sinnsykt dyrt verksted besøk :S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Warper1911 Skrevet Juni 8, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 8, 2010 Dyrt ja? Sluttregninga kommer til å gå inn i historiebøkene... Så derfor er 1000kr til den løser nøtta i løpet av uka bare peanuts. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TobiasT Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 En av de mest vanlige grunnene til at bilen går i et såkalt nødprogram er at det er lite olje på automatkassa. Min E39 begynte å gjøre det på høye turtall av og til, etterhvert kom det oftere og oftere. Fant ut at det var en lekkasje fra girkassen. Når girkassen har lite olje vil bilen gå i nødmodus. I og med at det begynner og skje oftere og oftere tyder det på at det lekker mer og mer olje. Er rimelig sikker på at du burde sjekke oljenivået i kassa. Jeg har i alle fall aldri opplevd og få feilkode på at det er lite olje i automatkassen. Dette er jo bare en liten fillefeil, og dersom det ikke er så veldig masse som lekker kan du bare kjøpe med deg masse olje og fylle ved behov. Jeg forstod det slik at du også hadde automatkasse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Warper1911 Skrevet Juni 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2010 glimrende forslag, jeg skal sjekke med verkstedet med en gang. Første gang jeg opplevde problemet var i vinter da det var på det kaldeste, så din teori er logisk riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Warper1911 Skrevet Juni 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2010 Verkstedet mener at de skulle ha fått opp feilmelding dersom det var lite olje på kassa. Men jeg har likevel insistert på at de skal sjekke dette ved neste anledning. De hadde ikke fått inn disse andre delene i dag, så det blir ikke testet før i morgen. Det er bare å komme med flere forslag! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snudii Skrevet Juni 9, 2010 Share Skrevet Juni 9, 2010 Verkstedet mener at de skulle ha fått opp feilmelding dersom det var lite olje på kassa. Men jeg har likevel insistert på at de skal sjekke dette ved neste anledning. De hadde ikke fått inn disse andre delene i dag, så det blir ikke testet før i morgen.Det er bare å komme med flere forslag! Det trenger ikke komme opp feilmld. Jeg har hatt helt likt problem som deg. Da var automat kassa problemet. Under belastning spes. i oppoverbakke gikk den i nødprogram og samme symptomene sjedde. Husker ikke hva delen heter, men det var noe elektrisk i selve automatkassen. Dette var dog ikke en Z4 men en eldre e36 325 91 modell. Viss du kjører bilen og den går i nødprogram så tar du av minuspolen i 1 minutt og på igjen så gikk min ut av nødmodus. Jeg gadd ikke koste på min bil reprasjon av dette. Det Tobias skriver om lite olje på kassen kan godt være problemet. For å si det slikt, er det problemet hadde jeg ikke betalt verkstedet hallparten av regningen en gang. Dette er opplagt ett kontroll punkt ved slike symptomer! Men det forklarer heller ikke hvorfor den jager på turtall, det burde den ikke gjøre med tanke på kassen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Warper1911 Skrevet Juni 10, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 10, 2010 Verkstedet jobber med bensinfilter og bensinpumpe nå. Pluss at de måler oljenivået på kassa for å se om det kan være eventuelle lekasjer (TobiasT). Venter på tilbakemelding. Ledningsnettet har fortsatt ikke ankommet, kanskje i morgen. Er ikke bilen i orden i morgen må jeg avlyse hoteller og ferjer for planlagt bilferie neste uke, og istedet bestille en feit sydentur for å slippe å få bank av dama. Dette blir en kostbar sommer gett. Fyr løs hvis dere fortsatt har noen ideer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 10, 2010 Share Skrevet Juni 10, 2010 Dette var dog ikke en Z4 men en eldre e36 325 91 modell. Viss du kjører bilen og den går i nødprogram så tar du av minuspolen i 1 minutt og på igjen så gikk min ut av nødmodus. Jeg gadd ikke koste på min bil reprasjon av dette. Det hadde vel holdt å slå av tenningen helt i 30 sekunder? På E36ene var det nok for å nulle nødmodusen. Funka fint på mine '91 E36 320ia og '96 E38 728ia. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Juni 10, 2010 Share Skrevet Juni 10, 2010 Det som umiddelbart dukker opp i mitt hode er defekt kam eller veiv sensor.. er dette sjekket? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 10, 2010 Share Skrevet Juni 10, 2010 Det som umiddelbart dukker opp i mitt hode er defekt kam eller veiv sensor.. er dette sjekket? Tenkte det samme (automaten på 728en min gikk i nødprogram med litt pådrag da kamsensoren var gåen), men disse registrerer feilmelding (ikke på girkassa, men på sensoren). Vil gå ut fra at verkstedet har lest ut alle feilmeldinger. Hva slags diagnosesystem er det som er brukt? P16A7 Självtest av motorstyrdon - övervakning av luftmassamätare Ledningar, luftmassamätare, motorstyrdon Og den andre feilkoden er jo også noe med lufttilførselen. Sjekket grundig etter innsugslekkasjer? Har slitt lenge med motorlampefeil på Audien og verkstedet fant ikke utav det etter en haug med besøk. Registrerte riktig nok ingen feil på girkasse eller bil som sådan, men det var en ventil på utluftningen av bensintanken. Det er ikke lov å slippe ut gassene lenger, så de må forbrennes, dermed har man enda en krets som kan gi mulige innsugsfeil. Dette har sikkert Z4en også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå