Gå til innhold

Forlatt bil - eier forduftet. Hva kan gjøres?

Galro
 Share

Anbefalte innlegg

Først må jeg bare beklage at jeg har vært litt lite aktivt i det siste.

Det har det seg slik at det har dukket opp en eldre bil på en rasteplass i nærheten av meg. I utgangspunktet er jo dette grei, men nå har bilen stått der i en måned uten å ha vært i synlig bevegelse. Med tiden har deler begynt å forsvinne fra den samtidig som naturens gang har sørget for at karosseriets omfang stadig reduseres. Dette synes jeg er en skam, og jeg har derfor prøvd å kontakte eieren i håp om få overta bilen. Ifølge Statens Vegvesen skyller bilen også et års årsavgift. Dessverre skulle dette vise seg å være enklere sagt enn gjort. Navnet Vegvesenet har registrert som eiere er umulig å finne noe på, og adressen de har på han er registrert på helt andre hos Gulesider - disse tar i tillegg ikke telefonen.

I perioden jeg ikke har vært så aktiv her, har jeg skriv en del på diverse utenlandske forumer. Blant dem et britisk forum kalt Pistonheads.com. Der var det bruker som opplevde noe lignende det jeg gjør nå, og der kunne en bruker opplyse om at det ifølge briktiske lover var lov å registrere en bil på seg selv "midlertidig" om forrige eier ikke var å finne og man fant det sannsynlig at han ikke brydde seg om bilen (husker ikke akkurat lovteksten, men det var noe lignende i hvert fall). Skulle tidligere eier dukke opp igjen, måtte bilen tilbakeføres til han.

Så det jeg egentlig lurer, er om det finnes et lignende smutthull er i Norge og/eller om noen vet om alternative måter å finne personen på? Kan f.eks. Folkeregisteret gi ut informasjonen de har om personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fjern skiltene på bilen og gi beskjed til trafiketaten. Da blir bilen fjernet etter 14 dager :wink:

Ikke lov til å parkere uregistrert bil på offentligvei.

Jeg tror muligens du bare leste overskriften (og den skulle muligens vært litt mer beskrivende?).

Egentlig så gjør det ikke meg noe at bilen står på plassen den gjør, men det er heller det at den forfaller som bekymrer meg. Derfor har jeg prøvd å kontakte eieren i håp om få overtatt bilen slik at den kunne ha blitt tatt vare på. Bilen står nå på fjorårets oblater og jeg er derfor litt redd for at den blir fjernet snart, uavhengig av om jeg melder fra eller ikke.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte kommunen din og si at det står ett miljøavfal, si at det ser ut som det lekker olje fra den, da blir bilen hentet.

Igjen så tror jeg dere misforstår. Jeg har lyst på å hindre at bilen forfaller videre, ikke sende den til de evige motorveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kontakte kommunen din og si at det står ett miljøavfal, si at det ser ut som det lekker olje fra den, da blir bilen hentet.

Igjen så tror jeg dere misforstår. Jeg har lyst på å hindre at bilen forfaller vidre, ikke sende den til de evige motorveier.

Oki, du har lyst til å overta bilen. Kontakt eier å be om å få kjøpe den. Du kan ikke ta bilen med hjem uten videre uten å ha snakket med eier.

Det finnes ingen slik lov i Norge som det refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ spørre.. Hva slags bil er dette??? ;) Høres ut som en spesiell bil..

Det er ikke en veldig spesiell bil, men den er såpass gammel at jeg bryr meg om den.

y2pfageovc3z10zqvsml.jpg

Jeg mistenker at eieren har krepert. Så har ikke arvingene sett samme verdi i den gamle bilen som han, og har derfor overlatt til samme skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, du har lyst til å overta bilen. Kontakt eier å be om å få kjøpe den. Du kan ikke ta bilen med hjem uten videre uten å ha snakket med eier.

Problemet er bare det at eieren ikke ser ut til å eksistere. Man hører jo stadig om historier om biler som blir redda ut av skogholt og lignende uten noen åpenbare eiere. Hvordan gjør disse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare det at eieren ikke ser ut til å eksistere. Man hører jo stadig om historier om biler som blir redda ut av skogholt og lignende uten noen åpenbare eiere. Hvordan gjør disse det?

Du må altså leke detektiv.

Først må du ha registerings nr og siste eier, så må ringe han eller stikke innom siste registrert adresse, har du navn kan du søke på skattelistene, 1881, telefonkatalogen, osv. Er fyren død så må du ha tak i familien og snakke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må altså leke detektiv.

Først må du ha registerings nr og siste eier, så må ringe han eller stikke innom siste registrert adresse, har du navn kan du søke på skattelistene, 1881, telefonkatalogen, osv. Er fyren død så må du ha tak i familien og snakke med dem.

Statens Vegvesen har ikke telefonnummeret til personene biler er registrert på. Eneste de har er et navn og en adresse. Ut av navnet fikk jeg ingenting fornuftig og adressen er registrert på noen andre hos Gulesider (de som ikke tar telefonen). Jeg har også planer om å besøke adressen i løpet av helgen. Dessverre vet jeg ikke hvem som isåfall er arvingene til eieren om min teori stemmer, og det var derfor jeg lurte om fantes noen andre måter å skaffe seg informasjonen om eieren på. F.eks. gjennom Folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, der er Galro tilbake.. :-) Hyggelig... Du har blitt spurt etter engang iblandt, vettu...

Tor Aug 27, 2009 00:02 hadde du siste innlegg, og Tor Jun 10, 2010 16:54 var du plutselig tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...