SST Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 hehe.. litt trangere med v8 ja.. da passer nok heller ikke m5 snekke som har noe kortere utveksling.jeg har sett mange "utslitte" (dødgang som ikke lar seg ta inn før den klemmer lengre ute), så den vet jeg ikke om jeg helt kjøper. som iittala sier, sjekk mutteren på rattakslingen. bare ikke stram for mye, da får du ikke rattet inn og ut. Mange fordeler med V8, men bakdelene begynner å melde seg når man skal begynne å skru oppi der M5 snekka passer, så har vurdert å bytte den ut. Har bare ikke forsket nok i hvor mye arbeid det er å få til. Dessuten er jeg langt fra noen mekaniker, så om arbeidet utvikler seg til å bli mer komplisert en "rett frem skruing", så må det settes vekk. Men vet det er en kar her på forumet som har satt M5-snekke i sin 540i, så er nok mulighet for å få hjelp underveis.... Ang. snekka og slitasje, så har du sikkert rett. Leste bare på et amerikansk forum rundt temaet, og der konkluderte de med at selve snekka sjelden blir utslitt, men at dette ofte er et resultat av for mye stramming.
iittala Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Men har m5-snekka faktisk kortere utveksling? Jeg kjøpte ei brukt m5-snekke i den tro, men når jeg utelukkende sammenliknet antallet omdreininger med den originale 540-snekka var det identisk. M5-snekka mangler også innfestingen til varmeskjoldet som er originalt på v8-snekkene (naturlig nok da I6-motorene ikke har eksos på denne siden.. Ja, det er mulig å komme til, men det er ikke gjort i en håndvending. Jeg fant en DIY på dette internettet når jeg strammet som var mulig å følge ca 80 %. Endte opp med å justere tre ganger. Første gangen ble det ingen forskjell, andre gangen alt for stramt og siste hvor jeg tror jeg har truffet ganske bra. Men har fortsatt en del slakk, så derfor ny hjelpesnekke, centerlink og styrestag, originalt selvsagt.
Gjest Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 ja det har den. har en tråd på forumet om gamle bilen min (slagstråd). den så identisk ut på gulvet, men med nøyere ettersyn, og monterting så er den noe kortere. dette bekreftes også av de dataene jeg fikk når jeg sjekka på jobben. org er 16.2 : 1 m5 er 15.6 : 1 og det er vel merkbart når du kjører litt med det. grunnen til at jeg trodde den ikke passa, er at jeg vet at v8 snekka er annerledes utforma, og passer i r6 bilene da jeg har prøvd dette. så antok at det da ikke passa andre vegen, ettersom så mange griner om at man "må" kjøpe riktig. men stemmer som du sier med varmeskjold, også er det (alt etter hvilken versjon) andre innfetstninger (vinkler og plassering) til slangene. men om du sier de passer, så takker jeg for ny info
iittala Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Ok, dersom forskjellen ikke er større enn det kan det forklare at jeg ikke klarte å måle forskjell. Det er tross alt ikke kjempeenkelt å måle på ei snekke i et v8-motorrom.. Den mest markante forskjellen jeg oppdaget, foruten at snekkene ikke ser like ut, er at det er et skille på utgående aksel i niende måned 1989 for m5 snekkene (den før er mindre og det var selvsagt denne jeg fikk tak i). Slangene har jeg ikke forsket noe på, da jeg slo fra meg byttet når jeg ikke klarte å måle forskjell på de to snekkene.. For meg ser det ut som det er forskjell på slangeinnfestingen av bildene på realoem.com, men de bildene er ikke bestandig 100 % korrekte.. Jeg vet heller ikke om det eventuelt har noen praktisk betydning. Målte du forresten antallet omdreininger fra kant til kant på din? Det at jeg ikke klarte å måle forskjell kan kanskje forklares med at m5-snekka gir mindre svingradius...
Gjest Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 det er såpass lenge siden at jeg faktisk ikke husker hva resultatet ble.. men det ble merkbart bedre å kjøre med. og når du sier det, så ja det stemmer med forskjellen på utgåenede aksel. angående slangene så greide jeg å tvinge mine på plass (jeg har brukt stadard 88snekke, deretter 94 540 med rattstamme, deretter 93 (tror jeg) m5 snekke. men slangene ble stående litt merkelig, og tok litt plass. men mulig det går fint på v8 da slangene antagelig allerede er litt mer fornuftige.. jeg husker jeg ringte og klagde fordi det var nesten umulig å se forksjell på utvekslinga. men når jeg fikk det på bilen så ble det bedre. så mulig som du sier, at den går lengre ut til sidene, sånn at maks utslag blir større.
SST Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 Jeg kjenner ikke til detaljene rundt M5-snekka, men har den ikke èn runde mindre fra lock til lock?
SST Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 Men har m5-snekka faktisk kortere utveksling? Jeg kjøpte ei brukt m5-snekke i den tro, men når jeg utelukkende sammenliknet antallet omdreininger med den originale 540-snekka var det identisk. M5-snekka mangler også innfestingen til varmeskjoldet som er originalt på v8-snekkene (naturlig nok da I6-motorene ikke har eksos på denne siden..Ja, det er mulig å komme til, men det er ikke gjort i en håndvending. Jeg fant en DIY på dette internettet når jeg strammet som var mulig å følge ca 80 %. Endte opp med å justere tre ganger. Første gangen ble det ingen forskjell, andre gangen alt for stramt og siste hvor jeg tror jeg har truffet ganske bra. Men har fortsatt en del slakk, så derfor ny hjelpesnekke, centerlink og styrestag, originalt selvsagt. Da får jeg bare manne meg opp og påbegynne prosjektet snart. Med en DIY, så skal jeg nok få det til.....
SST Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 Takk til iittala og e34_525tds for god hjelp!
iittala Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 Jeg kjenner ikke til detaljene rundt M5-snekka, men har den ikke èn runde mindre fra lock til lock? Nei, i hvert fall ikke de fra m5 3,6, jeg har talt runder på to snekker, og de var så godt som identiske. Men det betyr jo ikke et de oppleves like, som e34_tds påpeker.. DIY for stramming av snekke.. http://bmwe34.net/E34main/Maintenance/S ... ng_box.htm 8.5 - som et punkt 8.5 løsnet og flyttet jeg servobeholderen så langt frem jeg klarte og festet den i ABS-modulen med et tau 10 - Jeg klarte ikke å løsne mutteren på denne måten, så jeg tok den lengste 3/8" skrallen jeg fant og satte den rett på mutteren uten forlengere, det gikk greit.
Gjest Skrevet Juni 12, 2010 Skrevet Juni 12, 2010 har ikke en runde nei.. det hadde vært litt veel ekstremt. jeg har snurra (talt runder) sikkert 50 ganger på disse snekkene, og som iittala, jeg trodde de var identiske og klagde på at jeg hadde fått feil. men ved nærmere ettersyn så skilte det noen grader. og som du nevnte, godt mulig det er større "utslag".
SST Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 Jeg kjenner ikke til detaljene rundt M5-snekka, men har den ikke èn runde mindre fra lock til lock? Nei, i hvert fall ikke de fra m5 3,6, jeg har talt runder på to snekker, og de var så godt som identiske. Men det betyr jo ikke et de oppleves like, som e34_tds påpeker.. DIY for stramming av snekke.. http://bmwe34.net/E34main/Maintenance/S ... ng_box.htm 8.5 - som et punkt 8.5 løsnet og flyttet jeg servobeholderen så langt frem jeg klarte og festet den i ABS-modulen med et tau 10 - Jeg klarte ikke å løsne mutteren på denne måten, så jeg tok den lengste 3/8" skrallen jeg fant og satte den rett på mutteren uten forlengere, det gikk greit. Hjertelig!
SST Skrevet Juni 12, 2010 Forfatter Skrevet Juni 12, 2010 har ikke en runde nei.. det hadde vært litt veel ekstremt. jeg har snurra (talt runder) sikkert 50 ganger på disse snekkene, og som iittala, jeg trodde de var identiske og klagde på at jeg hadde fått feil. men ved nærmere ettersyn så skilte det noen grader. og som du nevnte, godt mulig det er større "utslag". Hmmm...da har jeg blitt "lurt" av en noe ivrig selger. Vel vel....nå har jeg flere ting å henge fingra i, så den M5-snekka får nok vente litt uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå