Martlu Skrevet Juni 15, 2010 Share Skrevet Juni 15, 2010 Hei Bilen min har fått feil på håndbrekket på eu-kontroll, og da mener jeg for dårlig bremsevirkning. Har hatt av bremseskiven og stilt skoene helt ut, og de er ikke så veldig slitte. Dette gjorde jeg før eu-kontrollen. Siden dette ikke er godt nok lurte jeg på om jeg kunne ha strammet wiren på noen måte. Jeg vet at det er noe greier oppe under mansjetten til håndbrekket inni coupéen, men når jeg prøver å stramme går hele gjengestaget rundt og jeg klarer ikke å holde igjen. Kan jeg stramme wiren på noen annen måte enn dette? For eksempel nede med hjulet, men hvordan gjør jeg eventuelt dette? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brekke Skrevet Juni 15, 2010 Share Skrevet Juni 15, 2010 det skal vell være mulig å holde igjen vaiern vell med en fastnøkkel eller no. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martlu Skrevet Juni 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2010 Holde igjen wiren? Det er jo to "gjengestag" oppe under håndbrekkshåndtaket, med mutter på. Jeg prøvde å holde på gjengene med tank og skru mutteren lengre inn, men da gikk gjengene bare rundt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 15, 2010 Share Skrevet Juni 15, 2010 Holde igjen wiren? Det er jo to "gjengestag" oppe under håndbrekkshåndtaket, med mutter på. Jeg prøvde å holde på gjengene med tank og skru mutteren lengre inn, men da gikk gjengene bare rundt. Skal være sekskantformet helt på enden av den wiren, der får du en liten skiftesnøkkel innpå, må ikke bruke tang på gjengene da blir de ødelagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martlu Skrevet Juni 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2010 Ja det er jeg klar over, at de blir ødelagt altså, men jeg tok tak helt ytterst. Har hatt "fastnøkkel" med skralle og prøvd å skrudd men. Er det ingen flere måter enn dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 15, 2010 Share Skrevet Juni 15, 2010 Ja det er jeg klar over, at de blir ødelagt altså, men jeg tok tak helt ytterst. Har hatt "fastnøkkel" med skralle og prøvd å skrudd men. Er det ingen flere måter enn dette? Nei, men merk deg at denne justeringen er kun for å justere handbrekkets vandring (Da waieren strekker seg med tiden), den skal låse hjulene etter 3 klikk og maks gå 7 klikk om jeg ikke husker helt feil etter min tid som Bilmekaniker før. Bremseskoene skal kun justeres ut bak, man justerer de da helt ut til de låser og litt tilbake, kan være en fordel å trekke i brekket noen ganger sånn at skoene sentrerer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martlu Skrevet Juni 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2010 så det er KUN bremseskoene man kan endre på for å få strammere brekk? da må jeg skifte de uansett da:) men går det ikke an å dra wiren litt til seg nede med hjulet og feste på nytt slik at den blir strammere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martlu Skrevet Juni 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2010 Men når man skrur ut skoene.. Da gjør man som følger (Bare for å se at jeg har gjort det rett tidligere): Skrur av kaliper og skive, skrur skoene ut, og deretter setter på igjen skiven. Går det ikke så skrur man litt tilbake og setter på. Eller går det an å gjøre det med skiven på slik at man kjenner når den låser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 15, 2010 Share Skrevet Juni 15, 2010 Men når man skrur ut skoene.. Da gjør man som følger (Bare for å se at jeg har gjort det rett tidligere):Skrur av kaliper og skive, skrur skoene ut, og deretter setter på igjen skiven. Går det ikke så skrur man litt tilbake og setter på. Eller går det an å gjøre det med skiven på slik at man kjenner når den låser? Man kan gjøre det med skive på ja, enten gjennom ett hull på fremsiden av skiven eller baksiden, stikker bare ett skrujern gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juni 15, 2010 Share Skrevet Juni 15, 2010 så det er KUN bremseskoene man kan endre på for å få strammere brekk? da må jeg skifte de uansett da:) men går det ikke an å dra wiren litt til seg nede med hjulet og feste på nytt slik at den blir strammere? Som sagt så er dette bare en justering for å hente inn slarken på waieren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martlu Skrevet Juni 15, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 15, 2010 Har nå skiftet bremsesko og monteringssett, men strammet det ikke godt nok. Så det må av i morgen igjen. Det var stramt etter tre klikk når bilen sto på jekk, men da jeg tok hjulet på og prøvde bilen måtte jeg dra det godt til før det var effekt i det hele tatt. Men takk for svar Kan vel si at problemet er løst Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eksos Skrevet Juni 16, 2010 Share Skrevet Juni 16, 2010 Hvor mye har du planer om å montere av igjen egentlig? Du får jo stramma skoa uten å ta av skiva som han over her sier, det er du vell klar over? Er bare å stikke inn ett flatt-skrujern eller lignende inn i hullet å stramme til det nesten subber.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martlu Skrevet Juni 17, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 17, 2010 Ja, det fant jeg ut. Har ikke kikket så nøye på det, men har skiftet bremsesko og strammet og tror det skal gå fint gjennom eu nå Nå er det bare de der forferdelige bremserørene igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå