aottesen Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Hei, Lurte på om noen kan hjelpe meg litt med hvilket oljevalg jeg skal ta. Bilen er en 118d 07 (pre.fl) med M47TU2-motoren. Ser alternativet som spretter opp er følgende: ZC-SLXPPB-1L Castrol SLX Prof.LL 04 Powerflow 0W-30 1Liter Denne ligger på 169,- literen, som forsåvidt er HELT ok. Men, er dette det beste alternativet for min motor? Hvordan er den om sommer kontra vinter? Og finnes den bare i 1-liter? Ser for meg at den blir ennå billigere om man kjøper bulk på 4-10 liter? Og sist men ikke minst - hvor mange liter går det på denne motoren? Tror jeg leste meg frem til ca. 6 liter, men husker ikke om det var denne eller 520`en Bør jeg skifte veivhusvent. samtidig som jeg skifter olje/filter? Takk for svar!
Otis Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Jeg har M47D20 som jo er forgjengeren til din motor, og jeg bruker Castrol SLX prof. 5-30 eller 0-30. LL oljen er for de som ikke bytter olje mellom hvert oljeskift, slik BMW har foreskrevet det. Så sånn sett er nok Castrol SLX Prof.LL 04 Powerflow 0W-30 1Liter som du har funnet helt korrekt til din motor. Såvidt jeg vet, så har ihvertfall GS den kun i 1 liter. Har ikke sett den i større kvanta.
aottesen Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Skrevet Juni 27, 2010 Men da tar jeg å satser på den da.. At den er LL vil vel bare si at den er ennå bedre enn om den ikke var det? Tenker å remappe bilen til høsten, så da kan det vel være greit å kjøre top notch olje? Men, ang. veivhusventliasjon - er dette lurt å skifte før evt. remapping? Bilen har gått 82.000 km.
zmikkey Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Og sist men ikke minst - hvor mange liter går det på denne motoren? Tror jeg leste meg frem til ca. 6 liter, men husker ikke om det var denne eller 520`en det står i konstruksjonsboka
Otis Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 LL oljen er beregnet for lange skiftintervaller, derfor LL som er LongLife. Ikke noe mer enn det. Vet ikke hvor lange skiftintervaller du har på din, men min ønsker ny olje ved ca 15000-18000 km. Men jeg bytter på ca halvparten av det, og bruker ikke LL oljen. Bytter da også filter, såklart. Veivhusventilasjonsfilter er en meget billig forsikring, og er enkelt å bytte. Koster vel 400,- eller.no Jeg trenger ihvertfall 6 liter på min motor, men som zmikkey sier, så står det i boken.
aottesen Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Skrevet Juni 27, 2010 Tror skiftintervallet er 30.000 - noe jeg overhodet ikke tenker å holde meg til. Blir i verstefall hver 15k. Men, er det slik at om man skifter olje ofte nok, så har det ingen konsekvenser å remappe bilen? (Selvfølgelig tatt i betraktning at man ikke tror det er noe F1-bil da).
Otis Skrevet Juni 27, 2010 Skrevet Juni 27, 2010 Skal ikke ha noen konsekvenser å chippe motoren nei. Det viktigste er nok allikevel å la turbo kjøle seg ned før du slår av motoren, ved å la den stå på tomgang i 2-3 minutter. Men dette er bare behov for når du har kjørt litt hardt, vil jeg tro. Jeg lar ihvertfall ikke min avkjøle seg når jeg har kjørt vanlig. En annen ting, jeg merker at med ny olje så får jeg oljetrykk bortimot med engang, 1-2 sekunder, mens med olje som har vært brukt i 8000-10000 km, så tar det plutselig 2-5 sekunder å få trykk. Slik er det hver gang...
aottesen Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Skrevet Juni 27, 2010 Jøss.. Det er jo nesten litt skremmende! Genialt tips om kjøling av turbo. Det skal jeg tenke på. Er vel fordi man kutter oljetrykket til turbo med en gang man slår av tenningen?
aottesen Skrevet Juni 27, 2010 Forfatter Skrevet Juni 27, 2010 Forresten, noen grunn til å kjøpe orginalt oljefilter kontra alternativ vare? Nesten halve prisen på kampanje, mens ordinærprisen e nesten lik som orginal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå