Trollet_ Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Har en 530dat med A5S360r-kasse, har merket høyere forbruk samtidig som at det føles som om motor og gir jobber tungt ved rolig/normal kjøring. akkurat som at den girer ned litt i forteste laget hvis jeg f.eks kommer til en slak motbakke, så girer den ned bare jeg regulerer (litt) på pedalen. hvis den ligger og jobber i en slak motbakke f.eks i 70km/t, og jeg drar hardt på til 90km/t for at den skal gire til femte og heller holde 80 opp bakken, så synes jeg den girer ned igjenn for fort. Føles litt som og kjøre konstant med campingvogn bakpå. Byttet girolje, filter og en abs-føler bak på venstresiden idag, litt nøkking og hopping imellom gir som jeg hadde før abs-følerskiftet forsvant, men ikke "tunghetsfølelsen"... kjører med 235/35-19 framme og 265/35-19 bak, kan dette virkelig gi så mye mer belastning og høyere forruk? tengte og prøve og nullstille automatkassa, noen som har noe info rundt dette?
Trollet_ Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 på eldre biler med automatgir gikk det en vaier fra gasspedalen og til girkassa som forteller kassa når den skal gire ned osv, kan nesten føles som om jeg har en slik vaier som er for stramm, synes den girer slik at det blir "mye" turtall og lite kraft. Ingen som har noe forslag?
SweetBMW Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 vet hvertfall at kassa di er elektronisk styrt.... men du kan jo alltids ta den med til bmw for en reflash av kassa.. koster deg ca en times arbeid (2000)
Trollet_ Skrevet Juli 3, 2010 Forfatter Skrevet Juli 3, 2010 et eller annet er iværtfall rart, var ute og testkjørte en tur nettop med campingvogna på, skal/skulle kjøre til sverige på mandagen med vogn. Blir en ganske lang tur så ville være domt og la bilen ødelegge ferien, virker veldig rart... hvis jeg ligger i 90, og gir på en del mer mot en bakketopp skjer det ingen ting, gir jeg på enda litt til går turtallet litt ned faktisk, så drar den kansje en smule bedre, men da er jo allerede jeg kommet til bakken og må faktisk bruke kickdown for og holde farta. kan dette være turborelatert, ryker litt sort bak bilen ved harde gasspådrag over lengre tid, men har ikke merket noe eller, på full gass går bilen som bare det...
bassik Skrevet Juli 3, 2010 Skrevet Juli 3, 2010 Høres litt ut som min, men jeg opplever ikke at det er noe som "henger på". derimot føles det som effekten varierer en del. (jeg tror det er motor relatert) viewtopic.php?f=1&t=158010 For å nullstille kan det hende at det hjelper med å ta batteripolen en tyve minutters tid. Dette nullstiller vel motorstyringen også
Autonils Skrevet Juli 5, 2010 Skrevet Juli 5, 2010 Har samme gearkasse, og fikk nettopp oppgradert firmware i kasse og motor fordi kassen oppførte seg merkelig (rykking og ujevnt drag). Resultet: oppfører seg som en helt annen bil! Alle problemene er vekk (unntatt vibrasjoner som jeg fortsatt sliter med). Så ja, det kan absolutt være verdt et forsøk. Vil legge til at A5S 360R ikke trives spesielt bra med tung tilhenger mht holdbarhet, men det er en annen diskusjon...
Trollet_ Skrevet Juli 19, 2010 Forfatter Skrevet Juli 19, 2010 har nå kommet tilbake ifra langtur med campingvogn, og har funnet ut at girkassa fungerer slik den skal, girer helt perfekt etter giroljeskift, skal i tilleg flushe ganske fortløpende for og få byttet ut all olja... Stussa litt over at kassa ikke girte når jeg trødde på litt i svingen til påkjøringa på en motorvei i sverige, leste derretter at det skal være slik, sitter en liten G-måler i kassa som gjør dette. ellers har jeg lagt merke til "lock up" på hastigheter over 90-100 km/t (at konverteren kobler motoren helt til girkassa), slik at man får 1900rpm på 110 km/t og sparer masse diesel på at ikke konverteren ligger og slurer litt slik den gjør om du låser kassa i 5tegiret og kjører med tung pedal i f.eks 60-70-80 km/t. Er ute etter litt flere meninger ang drag på lavt turtall: har ekstremt lettkjørt vogn (solifer artic 450) på ca 1000-1050kg ferdig lastet, og hvis jeg låser kassa i 5tegiret med lock up på 95-105km/t (1700-1850rpm) klarer jeg såvidt og holde farta på slak mark med det momentet som er på dette turtallet, kommer en sving eller slaaak motbakke må jeg gire ned til 4degiret. Kjørte Sundsvall-Stockholm sammen med en kollega som dro en Solifer Nordica 6010 som er en mye større og tyngre vogn, med en VW Transporter 2,5Tdi 4motion 174hk, han kunne ligge i 6-giret nesten overalt, og kunne aksellerere i sjettegiret imotsetning til på 5tegiret på 530'n. mulig turboen begynner og bli sliten, Normalt etter 200 000 km?
Hpi Skrevet Juli 26, 2010 Skrevet Juli 26, 2010 Har noen av de samme symptomene på min 530Dat med samme girkasse som du har. Synes den girer litt i hytt og vær til tider når jeg har lite pådrag. Dette er noen den har begynt med i den senere tid. Når jeg trør på så går den som bare det og girer som den skal. Kassen girer som smør og den har blitt flusha slik at all olja er ny og filteret er nytt. Bilen er tunet til 218Hk/450NM av Flissundet og etter dette ble den såpass sterk på 5 giret at jeg har lært meg hvor mye jeg kan dra på uten at den girer ned. Derfor merkes dette ekstra godt nå at den girer ned for den minste ting. Oppdaget også her en dag at cruisekontrollen ikke fungerer skikkelig. Jeg bruker den nesten aldri så det var nå bare flaks at jeg fant på å teste den. Symptomene der er at jeg får skru den på og da holder den hastigheten den har når jeg skrur den på men jeg kan ikke justere farten opp/ned med + og - knappene på rattet slik jeg kunne før . Et trykk på de skal øke/minke farten med 2-3km/t. Tenkte at det var en eller annen turtall/hastighets måler dings som ikke fungere skikkelig og dermed ikke gir skikkelig tilbakemelding. Så jeg kjørte bilen på mitt faste verksted for en diagnose da jeg ikke har noen lys eller feilmeldinger i dashbordet. Det eneste som kom opp var feil på kamsensor, denne ble sletta og bilen testkjørt men feilmeldingen om kamsensor kom tilbake. Får ikke skifta denne før den 10 August pga jobbsituasjon min så inntil da vet jeg ikke mer. Om kamsensor er med å gir en eller annen tilbakemelding til Ecu eller girkasse om hastighet/turtall vet jeg ikke men det skal bli spennende å se når den blir skifta om giringa og cruisecontroll fungerer igjen og om det i det hele tatt er en sammenheng mellom de 2 feilene. Det føles omtrent som om jeg har alle hestekreftene jeg skal ha men mangler moment på enkelte turtall. Fungerer +/- knappene på din cruisecontrol? Eller har du kommet til bunns i problemet på din bil?
Trollet_ Skrevet Juli 26, 2010 Forfatter Skrevet Juli 26, 2010 Har ikke cruisekontroll faktisk... første eier har vært generøs med utstyrslista, men IKKE cruisekontroll???? har ikke funnet ut noe mer om min nei, min er lite i bruk om dagen... Har en liten varebil (caddy) som jeg bruker i jobb og til all småkjøring, må prioritere EU-kontrollen denne mnd, regner med det kansje blir noen foringer og kansje en firehjulskontroll, så får feilsøking på motor komme når jeg har tid/råd Tror girkassa fungerer som den skal, skiftet olje og filter på kassa før ferie-turen med vogn ca 5000km siden, og har handlet inn 15 liter til for og flushe tror at litt av problemet er at girkassa jobber opp mot gasspedalen på lik linje med motoren, og når motoren ikke responderer på gasstrykket slik den skal (for lite drag kontra gasstrykk) vil girkassa gire ned litt fortere enn nødvendig. Problemet kan da være alt fra dieselpumper, LMM, lambda, turbo og masse andre dyre deler, så er greit og ha tunga litt i rett munn før man begynner og skifte alt mulig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå